Välja rätt pjäxor

Uffeulv

Ny medlem
Välja rätt pjäxor
Jag har nyligen börjat åka utför och har nu köpt utrustning men jag är osäker på om pjäxorna är helt rätt? Jag har nu
provat dem hemma ett par kvällar, de känns bekväma förutom att jag drabbas av "sockerdricka" (domningar) under foten (fram under tårna), det gör inte direkt ont men det är en obehaglig känsla när fötterna "somnar". Så hur ska det egentligen kännas, det verkar som om många får ont men upplever fler samma problem till en början och blir det bättre?! Jag är en tjej som har ganska breda fötter men vad jag förstår så ska tjejer inte ha herrpjäxor även om de kan vara lite bredare?

Välja rätt pjäxor
Uffeulv sa:
Jag har nyligen börjat åka utför och har nu köpt utrustning men jag är osäker på om pjäxorna är helt rätt? Jag har nu
provat dem hemma ett par kvällar, de känns bekväma förutom att jag drabbas av "sockerdricka" (domningar) under foten (fram under tårna), det gör inte direkt ont men det är en obehaglig känsla när fötterna "somnar". Så hur ska det egentligen kännas, det verkar som om många får ont men upplever fler samma problem till en början och blir det bättre?! Jag är en tjej som har ganska breda fötter men vad jag förstår så ska tjejer inte ha herrpjäxor även om de kan vara lite bredare?
Pjäxorna är absolut viktigast av allt
Dom skall, framförallt som "nybörjare", och även sen, vara bekväma.
Spänn fast dom på morgonen och ha dom på och knäppta hela dan.
När man sen utvecklad vill man ha mer stadga och tighthet, men för den skull skall man inte ha en obekväm pjäxa.
Se till att få hjälp av ett proffs på området, oftast finns inte detta på Stadium eller Intersport
Det finns inget värre än en obekväm pjäxa, det förstör hela skidåkningen.
GC

Välja rätt pjäxor
Kan hända att de är osköna i samband med att de är nya.
En pjäxa kräver minst 1 veckan "inkörning" för att den verkligen ska sitta bra på foten.

Om du har någon skidbutik, som Goran sa INTE stadium eller intersport så hör med dem. Att formgjuta en sula osv tycker jag är värt pengarna. Men tror nog det enklaste är att besöka en butik och höra vad dem säger!

Välja rätt pjäxor
Jag har då aldrig haft några pjäxor som jag kan knäppa på morgonen och sen ha dom knäppta hela dagen. Det spelar ingen roll om jag har perfekt passform, vilket jag tycker jag har nu efter en del meck och med sprutade innerskor. Om jag skulle slöåka med barn eller vara instruktör eller nåt sånt skulle det säkerligen gå rent komfortmässigt, men om jag ska köra på hårt så knäpper jag så hårt att jag i princip måste knäppa upp i varje lifttur, eller i alla fall i varannat eller nåt sånt.

Domningarna i foten kan försvinna med en formgjuten sula. Alternativt kan det vara en blodåder som kommer i kläm längre in på foten och då är det svårare att komma åt. Gå runt i skorna löst knäppta så kommer dom efterhand att forma sig efter din fot. Räkna inte med att kunna knäppa åt en ny pjäxa hårt direkt och sedan inte ha några besvär. Då är den förmodligen för stor.

Välja rätt pjäxor
MnO sa:
Jag har då aldrig haft några pjäxor som jag kan knäppa på morgonen och sen ha dom knäppta hela dagen. Det spelar ingen roll om jag har perfekt passform, vilket jag tycker jag har nu efter en del meck och med sprutade innerskor. Om jag skulle slöåka med barn eller vara instruktör eller nåt sånt skulle det säkerligen gå rent komfortmässigt, men om jag ska köra på hårt så knäpper jag så hårt att jag i princip måste knäppa upp i varje lifttur, eller i alla fall i varannat eller nåt sånt.

Domningarna i foten kan försvinna med en formgjuten sula. Alternativt kan det vara en blodåder som kommer i kläm längre in på foten och då är det svårare att komma åt. Gå runt i skorna löst knäppta så kommer dom efterhand att forma sig efter din fot. Räkna inte med att kunna knäppa åt en ny pjäxa hårt direkt och sedan inte ha några besvär. Då är den förmodligen för stor.
Nu är det väl en väldig skillnad på de flesta skidnördar som ofta skriver här och en nybörjare. Jag vill hävda att det absolut finns pjäxor som kan spännas lagomt för bekväm åkning en hel dag.
Och visst när man verkligen vill åka på så är det rätt skönt att släppa loss pjäxorna i liften. Men jag tror att många "oinvigda" hittar ett pjäxfynd på stora sportkedjans rea, har jävligt ont i fötterna och tycker skidåkning i och med detta är trist, synd då det med rätt pjäxor är väldigt roligt
Problem med för stora utåkta pjäxor kräver lite mer än några dagar/veckas åkande per säsong.
Men som sagt, att köpa pjäxor är det svåraste och det som kräver kunnigast personal och tid för utprovning

GC

Senast ändrad:
Välja rätt pjäxor
Tack för svaren!

Tyvärr har jag ingen specialbutik i närheten, jag har dock varit på 5 olika sportbutiker och provat pjäxor. De jag till slut köpte kändes bäst under provningen och den tjejen jag fick hjälp av hade själv tävlat många år och var skidinstruktör. Hon rekommenderade mig att formgjuta sulor på en specialbutik i allafall. Hon nämnde också ett ställe där man kan vidga pjäxan då jag ibland har problem med en liktorn på ena foten.

Jag har provat att spänna pjäxorna olika hårt. Om jag inte knäpper pjäxorna så hårt så känns de ganska bra. När jag spänner åt dem hårt får jag som sagt var "domningar" efter ett tag men så fort jag lättar lite så känns det genast bättre!

Välja rätt pjäxor
Uffeulv sa:
Tack för svaren!

Tyvärr har jag ingen specialbutik i närheten, jag har dock varit på 5 olika sportbutiker och provat pjäxor. De jag till slut köpte kändes bäst under provningen och den tjejen jag fick hjälp av hade själv tävlat många år och var skidinstruktör. Hon rekommenderade mig att formgjuta sulor på en specialbutik i allafall. Hon nämnde också ett ställe där man kan vidga pjäxan då jag ibland har problem med en liktorn på ena foten.

Jag har provat att spänna pjäxorna olika hårt. Om jag inte knäpper pjäxorna så hårt så känns de ganska bra. När jag spänner åt dem hårt får jag som sagt var "domningar" efter ett tag men så fort jag lättar lite så känns det genast bättre!
Tjena!

Jag har alltid haft det problemet(med domningar) i början av säsongerna och jag tror det handlar mer om att vänja sig med pjäxan och att vänja foten vid den sortens belastningar som görs under en dag åkning, mitt tips är att knäppa löst nertill och stumma runt fotleden. Det brukar ge mig den sortens komfort jag söker och sen bara att köra på, du blir van med pjäxan och vice versa tillslut.

Tillbaka
Topp