Välja skidor.

Bulldozer

Medlem
Välja skidor.
Tänkte beställa nya skidor från sport-conrad.
Hur vet jag vilka skidor som passar mig? Det står ju inte någon utförlig beskrivning av dem.

Syfte: Offpist/puder främst. Ska även gå att åka i pisten med.

Jag: 188 cm, 110 kg. Bra tryck i buggarna. Åkt skidor i 15 år. Är hyffsat duktig.

Lägger max 3500 för skidor och bindning.

Välja skidor.
3500 blir väll lite svettigt om du vill ha en vettig offpistskida.. Desutom bör du satsa på en bindning som är lite starkare eftersom du väger endel. Minst 14 din. Du bör gå upp en tusenlapp eller två i tak..
Skidor finns ju för många att välja på. Men spana på Mantra eller Scratch BC WRS, i längsta modellerna, som inte är så fruktansvärt dyra på SC..

Senast ändrad:
Välja skidor.
jag tycker vi på freeride borde bojkotta sport-conrad och istället hjälpa till att sponsra våra svenska up&coming åkare genom att köpa skidorna från våra markaffärer. Lite dyrare men om du har råd så är det ju fint o ha på samvetet. lite offtopic sorry för det.

3500 måste jag nog upprepa att det är väldigt svettigt på en skida som ska klara av lite hårdare tryck i offpist

Välja skidor.
Bulldozer sa:
josemaria sa:
va sägs om att söka lite?
Har sökt. Men det är inte många som väger lika mycket som mig därför kan det vara svårt att komma underfund med vilka skidor som passar mig.
Eftersom det finns folk som vet så är det bättre att fråga tycker jag.
oki, ja fattar. men du kan också kolla i skiddatabasen här på fr.se där står lite fakta om varje skida mm.

att punga ut 3500 för en skida lr två är inte mycke. minst 5k om du vill ha en bra skida som tål att pressas lite.

edit: du kan ju köpa beg. funkar för det mesta.

Senast ändrad:
Välja skidor.
Mantran kostar 300€ på SC nu och Gotaman 400€. Bara att välja; Mantra 191 om du vill köra blandad halvskruttig terräng eller Gotama 190 om du vill köra blandat med lite mer inriktning mot puder.
Eller kanske Legend Pro XXL, men då hoppar prislappen upp en bit.

Välja skidor.
Eller oxå så går du till en riktigt skidbutik pratar med personalen, får hjälp med vad du ska ha, lättare att reklamera om du får problem. Betalar lite mer i och för sig men räddar svensk skidåkning.

//H

Välja skidor.
Jag lånar tråden ...

Hasse & JoakimN. All respekt för era synpunkter på att handla skidutrustning från utlandet (läs Sport-Conrad), men hur skulle det kunna ha en mer än ytterst marginell (sannolikt ej mätbar) påverkan på "Svensk skidåkning"?

Borde ni inte istället uppmana alla att skippa Alperna, USA, Canada, Norge och ... ja, hålla sig i Sverige, och om man nu nödvändigtvis måste utomlands, absolut inte hyra eller köpa utrustning på plats!

Nej, vet du vad du ska ha, kan du med fördel handla i och från utlandet. Faktiskt kan det vara en fördel att handla från en väletablerad "postorderfirma" som Sport-Conrad jämfört med butik (i utlandet). De är faktiskt duktiga och mycket seriösa avseende hanteringen av reklamationer.

/MM

PS! Personligen handlar jag helst i en "riktig" skidbutik. Dessvärre måste jag säga att de flesta sportbutiker (läs Intersport, Stadium och Team Sportia) varken har den kunskap eller de produkter jag vill ha... DS!

Välja skidor.
På vilket sätt räddar man svensk skidåkning? Möjligen skidbutiker, men de har ju valet att bli billigare också, vilket skulle gynna oss skidåkare. Jag har annat att lägga pengar på, så 2000-3000 kr är mycket för mig.

Tackar för svaren än så länge. Får se vad det blir för något.
Begat är ju också ett alternativ som någon skrev.

Välja skidor.
Mountain_Man sa:
Hasse & JoakimN. All respekt för era synpunkter på att handla skidutrustning från utlandet (läs Sport-Conrad), men hur skulle det kunna ha en mer än ytterst marginell (sannolikt ej mätbar) påverkan på "Svensk skidåkning"?
Tråkigt att du inte kan se hur det egentligen ligger till. Stöd svenska skidtillverkare istället. Visst, någon slant dyrare men du har garanterat bättre service och reklamationsmöjligheter

Välja skidor.
Ja utan skidbutiker och då menar jag inte Stadium, Intersport Team Sportia så kommer det vara svårt att få tag på skidor med lite special grejor då. Så som feta skidor tex.

Men slut tjatat om detta då nu i dena tråd då det är OT.

2000-3000 kr?? Är inga pengar alls. Då lär du inte få nåt bra inte..

//H

Välja skidor.
Hasse sa:
Ja utan skidbutiker och då menar jag inte Stadium, Intersport Team Sportia så kommer det vara svårt att få tag på skidor med lite special grejor då. Så som feta skidor tex.

Men slut tjatat om detta då nu i dena tråd då det är OT.

2000-3000 kr?? Är inga pengar alls. Då lär du inte få nåt bra inte..

//H
Skrev senare att jag kan sträcka mig till 4000-4500. Men då med bindningar också.

Välja skidor.
Väger inte 110 nu, men då jag vägde närmare 100kg så passade Völkl som handen i hansken. Har de senaste åren åkt på Atomic, och inte upplevt att de inte skulle klarat av 100+ i vikt.

Då det gäller debatten av Sport-Conrad eller inte är det ju faktiskt så att bor man som jag på en liten ort finns det inte alls den utrustning jag eftersöker på lokala sportkedjornas butiker. I Storstäderna finns rena skidåkarbutiker med kunnig och expertkunskap. Men för alla oss skidåkare med särskilda krav finns det inget alternativ. Jag betalar gärna lite mer om jag får bra och kunnig hjälp, men att få det på en av de stora sportkedjornas butiker är inte vanligt. Dessutom finns det inte där jag bor några skidor i butikerna med en midja större än 88mm, så vill man ha fetingar finns inget alternativ.

//Ekke

Välja skidor.
som nån sa! varför inte köpa beg. Jag sålde nyss ett par ganska risiga big daddy för 3000 med bindning. Du märker nog inte så stor skillnad på dom och ett par nya om du åker puder.

Tillbaka
Topp