För varjedag-åkning i alpmiljö med pist, puder, skräpsnö, vårsnö, vindpack och så vidare tror jag att Ross Squad 194 är svårslagen för dig. Den har förvånande mycket skärning för att vara en skida för den målgrupp den riktar sig till. Jag har läst någonstans att 184:an har 25m och 194:an 37m i radie, men det kan inte stämma, iaf inte om årets variant är samma skida som fjolårets upphypade plank. Jag testade B-Squad i 194cm på skidtestet i Tandådalen och tyckte att den svängde betydligt mer än vad man skulle vänta sig av 37m. Jag upplevde den som en skida som uttryckligen borde passa en tungviktare. För ren puderåkning dagen efter snöfall kan den nog vara lite väl styv även för dig, men som allroundvapen bland större berg gissar jag att den blir svårslagen.
En annan variant med liknande användningsområde är Blizzard Titan Pro 193cm. Den är riktigt, riktigt hård. Jag har inte testat den, utan bara klämt i butik, men det kan faktiskt vara den hårdaste friåkningsskida som jag har böjt på.
Vill du ha mer fokus på puder är Gotama 197cm ett alternativ. Förmodat mjukare än ovanstående två, men ändå en stor skida. Snacket gick ett tag om att Völkl hade lagt ner produktionen på den längden pga bristande efterfrågan, men än så länge finns den med på hemsidan i det officiella sortimentet.
De skidor som jag har upplevt som allra störst i känslan är Asteroid/DP i 201cm och den första utgåvan av Head Monster 103 (gula) i 193cm-längden. De är båda elaka stora djävlar till skidor. För stora, tunga, tröga och stabila som ett godståg för mig.
Salomon AK Rocket LAB i 205 borde också vara med på listan. Svåra att få tag på visserligen, men också en av få riktigt långa skidor nu för tiden.
Nordica Supercharger Blower i fulllängd kan också vara aktuell. Lite snäll kanske, men kör Sverre på den så borde det ju räcka. Han är ju inte direkt klen.
Legend Pro XXL är väl inte så hård, eller? Stor och välbyggd, men den ska ju vara mjukare än den vanliga ProRider enligt ryktet. Någon som har testat/klämt och kan kommentera?