Skidor för stora!

Diddde

Ny medlem
Skidor för stora!
Hej!!

Jag är två meter o väger 100 pannor och som ni förstår så är det flesta lagg för korta o mjuka för mig. Har någon tips på bra breda puderskidor till en på 0,1 ton?

Skidor för stora!
Åh galaxer i mina braxer. Kollade in din pressbild också. Jätten har joinat freeride.se!
Stöckli stormrider är ganska hårda va? Men inte direkt en puderskida, fast helt ok off-pist.
Någon scott aztec promodel kan också vara hård, men det är inte heller direkta puderskidor. Puderskidor brukar vell inte vara så himla hårda ändå?
Du, det var en riktig kluring det här!

Senast ändrad:
Skidor för stora!
Diddde sa:
Hej!!

Jag är två meter o väger 100 pannor och som ni förstår så är det flesta lagg för korta o mjuka för mig. Har någon tips på bra breda puderskidor till en på 0,1 ton?
Jag är ganska säker på att Hendryx byggt ett par riktiga monster till en gigantisk bergs guid.
Så slå herr hendryx en plig och hör vad han kan göra.
Tor inte de fins nått som fixar din längd och dina kilon på marknaden.
Kalle

Skidor för stora!
Vet du vad det bästa vore, om du har några kronor extra. Be Hendryx specialbygga ett par monsterskidor åt dig. Kommer nog kosta endel men då får du vad du behöver!

Skidor för stora!
3 styva alternativ
Stöckli DP Pro 201 cm
Rossignol B-Squad Pro 194 cm
Dynastar Legend Pro Rider XXL 194 cm

Eller som KalleKax föreslog, låt Mr. Luthman mixa ihop något i källaren.

Senast ändrad:
Skidor för stora!
finns ett par b-squad här uppe i åre (på åre skidsport).

50% rea på dem. kanske kan vara något? riktiga monster!

Skidor för stora!
Finns inte DP kvar längre?? Eller om du kan hitta ett par gamla DB i styvaste modellen.
Det senaste gäller även DP om de nu finns kvar

Skidor för stora!
Förra årets supermojo i längsta längd om du hittar, Stormrider DP, B4 Squad från ross, Legend Pro XXL.
Något i den stilen.

Skidor för stora!
För varjedag-åkning i alpmiljö med pist, puder, skräpsnö, vårsnö, vindpack och så vidare tror jag att Ross Squad 194 är svårslagen för dig. Den har förvånande mycket skärning för att vara en skida för den målgrupp den riktar sig till. Jag har läst någonstans att 184:an har 25m och 194:an 37m i radie, men det kan inte stämma, iaf inte om årets variant är samma skida som fjolårets upphypade plank. Jag testade B-Squad i 194cm på skidtestet i Tandådalen och tyckte att den svängde betydligt mer än vad man skulle vänta sig av 37m. Jag upplevde den som en skida som uttryckligen borde passa en tungviktare. För ren puderåkning dagen efter snöfall kan den nog vara lite väl styv även för dig, men som allroundvapen bland större berg gissar jag att den blir svårslagen.

En annan variant med liknande användningsområde är Blizzard Titan Pro 193cm. Den är riktigt, riktigt hård. Jag har inte testat den, utan bara klämt i butik, men det kan faktiskt vara den hårdaste friåkningsskida som jag har böjt på.

Vill du ha mer fokus på puder är Gotama 197cm ett alternativ. Förmodat mjukare än ovanstående två, men ändå en stor skida. Snacket gick ett tag om att Völkl hade lagt ner produktionen på den längden pga bristande efterfrågan, men än så länge finns den med på hemsidan i det officiella sortimentet.

De skidor som jag har upplevt som allra störst i känslan är Asteroid/DP i 201cm och den första utgåvan av Head Monster 103 (gula) i 193cm-längden. De är båda elaka stora djävlar till skidor. För stora, tunga, tröga och stabila som ett godståg för mig.

Salomon AK Rocket LAB i 205 borde också vara med på listan. Svåra att få tag på visserligen, men också en av få riktigt långa skidor nu för tiden.

Nordica Supercharger Blower i fulllängd kan också vara aktuell. Lite snäll kanske, men kör Sverre på den så borde det ju räcka. Han är ju inte direkt klen.

Legend Pro XXL är väl inte så hård, eller? Stor och välbyggd, men den ska ju vara mjukare än den vanliga ProRider enligt ryktet. Någon som har testat/klämt och kan kommentera?

Senast ändrad:
Skidor för stora!
Jag letade upp ett gammalt inlägg som jag skrev förra hösten med ett testutlåtande om Squaden:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=24597

Den tråden färskar upp mitt minne och gör att jag kan konstatera följande angående årets kontra förra årets B-Squads:

I år är den längsta skidan 194cm och har skärningen 130-104-117 med radie 36,9m.
Förra året var skidan 191cm och hade skärning 133-100-123mm, radie 26m.

Således två ganska olika skidor. Jag hade rekommenderat förra årets modell (som fortfarande finns på rea här och var pga det dyra priset) om du vill ha roligare pistegenskaper och årets modell om du vill bränna stora linjer i hög fart.

Skidor för stora!
197 Gotaman fick tyvärr för få beställningar för att sättas i produktion, faktiskt mycket färre än 190 Sumo.

Annars så är dom flesta inne på rätt lagg för dig:
B-Squad så långa du hittar (194 eller om du kan få tag på ett par gamla 201 så är det ändå bättre.)
Stöckli Asteroid
Monster 103
med fler.

Skidor för stora!
dallan sa:
Förra årets supermojo i längsta längd om du hittar, Stormrider DP, B4 Squad från ross, Legend Pro XXL.
Något i den stilen.
Hoho!!! Ursäkta? Ekar det här inne? Det såg nästan ut som du klistrat in Lima-ko's svar och lagt till supermojon.

Skidor för stora!
MnO: Pro XXL är inte mjuk iaf., klämde lite idag på Alpint... Dock är Stöckli DP styvare som referens.

Jag skulle vilja klara upp en sak, den Rossignolskida som alla pratar om med måtten 130-104-117 och radie 36,9m är inte B-Squad, det är B-Squad Pro... Vanliga Squaden är desto beskedligare!

Skidor för stora!
JockeSki sa:
dallan sa:
Något i den stilen.
Hoho!!! Ursäkta? Ekar det här inne? Det såg nästan ut som du klistrat in Lima-ko's svar och lagt till supermojon.
Orkade inte läsa allas svar :D

Angående Pro XXL`s styvhet har jag bara hört lite lösa rykten om att många i dynastars team tyckt att den var för hård, vad nu det kan säga.
Dom kanske å andra sidan inte har så många gubbar av din kaliber :)

Senast ändrad:
Skidor för stora!
Stormraidern är inte så hård men är riktigt vridstyv,då är nog extrems bigg chef ett bättre val!!
Men varför måste laggen vara stenhårda??

Skidor för stora!
Carled sa:
Jag skulle vilja klara upp en sak, den Rossignolskida som alla pratar om med måtten 130-104-117 och radie 36,9m är inte B-Squad, det är B-Squad Pro... Vanliga Squaden är desto beskedligare!
Right to.

De två längre längderna är B-Squad Pro (189 cm och 194 cn) och de tre korta vanliga B-Squaden (164 cm, 174 cm samt 184 cm).

Det lustiga är dock att Ross på sin egen hemsida inte gör skillnad på de båda modellerna. Skulle kunna göra det obehagligt för en ovetande som beställer via nätet, som i vanliga fall kanske kör t.ex. 190 cm Gotamas.

En annan lustig grej (som månne vara lite offtopic) är att Ross nu inte har någon skida på 90 mm i Banditserien, B3 på 83 mm sen B-Squad på 100, stort hopp.

Senast ändrad:
Skidor för stora!
Broman: Förmodligen för att personen ifråga väger in på 0,1 ton och finner de flesta skidor för mjuka och korta. Visst, en riktigt fet skida mjuk skida funkar nog i pudret, men när han kommer ut i backen så blir de nog för mjuka.

Senast ändrad:
Skidor för stora!
Mycket snack och lite verkstad här inne nu!

Är själv 2 meter och väger 100 kilo. Har en rätt aggressiv åkstil både i och utanför backen.

Ett par riktigt bra lagg för oss big-boyz är K2 seth. https://www.freeride.se/review/view.php?id=3397

Annars behövs det inte speciellt mycket mer om man väger 20 kgmer eller mindre. De flesta laggen idag klarar lätt av vår size. Snarare människan själv som kommer till korta.

Är själv lite sugen på ett par K2 AK Made´n (gärna begagnade), men har fått för mig att de är lite väl lika Rossignol B3. B3 var för övrigt de sämsta lagg jag nånsin provat!!

Nån som har nån relevant åsikt om detta?!

/Bamse.

Skidor för stora!
ja vet inte hur ni åker men jag tycker nog att jag kör rätt hårt är 173 väger 93 är inte tjock.För att reda ut ett par begräpp,puderskidor ska vara mjuka för att få flyt (surf),pist skidor behöver inte vara stenhårda bara de har rätt dämp och är vridstyva,och det som gör att de känns styva är oftas att det är snabbflex!!!
Åker själv på stormraider och extrem faktory (Chef) ,Så länge man orkar hålla skidan på skär när det är hårt så är de stabila gäller nästan samtliga lagg!!!!!orkar man inte så träna mer ben!!
Men självklart ska en tyngre åkare ha ett par lite hårdare skidor;kan hålla med om att styva bakändor hjälper till vid höga dropp.
Men om man värkligen vill ha stenhårda så snacka med hendryxx han kan bygga hur hårda man vill.

Skidor för stora!
Hightower! Ska du ner och åka brant i vinter igen.. ? Jag hörde nyss att Brad tänkte sälja ett par nya Head Mojo 105 till ett bra pris, jag vet inte riktigt om de är tillräckligt hårda till dig din jätte men du kan ju snacka med honom, annars har du nog några fina förslag här i tråden. Vart går färden?

Skidor för stora!
Något i den stilen.

Skidor för stora!
Völkl Sumo skulle nog funka bra för dig skulle tro:
3380_pic1c.jpg

K2 Seth skulle nog även fungera bra som Bajzman säger:

3397_pic1b.jpg

Sumon är ju lite dyrare men jag tror även att den är lite bättre..

Senast redigerad av en moderator:
Skidor för stora!
riber sa:
jag har ett par big daddy att sälja, dom passar nog dej perfekt
Håller med både riber och övriga förslag här i tråden. Om det är en allround offpistskida du är ute efter. Förrutom K2 Seth, visserligen en vridstyv skida, men knappast hård och kommer nog flexa igenom lite väl mycket när du pushar den. Sumon är inte heller den direkt hård och är mer en skida gjord att köra i mjukt underlag med.

För övrigt är jag lite förvirrad. Svaren här i tråden förutsätter att du ska ha skidorna som allroundskidor, men du skriver puderskidor. Menar du att du kommer åka enbart puder med skidorna eller allround med förhoppning om puder? Om du ska använda dom till enbart puder kanske du ska kika på tex DPskis lotus 138, eller liknande, och överväga det hårdaste flexet. Men detta är alltså skidor skapta för att köras i puder.

Skidor för stora!
Som sagt han kommer antagligen behöva dp 138 om något och dom kan man få styva, annars så finns det nog inga som han kommer flyta med, förutom om Henrik kan koka ihop något

Skidor för stora!
Och i puder så behöver man inte ha någon styv skida så då kan man ta vilken puder skida som helst som finns i rätt längd..

//Hasse

Skidor för stora!
Hasse sa:
Och i puder så behöver man inte ha någon styv skida så då kan man ta vilken puder skida som helst som finns i rätt längd..
Avancerat BS Hasse. En total vanföreställning, flex spelar en jäkla roll även i puder. En för mjuk skida på en tung åkare kommer knappast att bete sig speciellt stabilt och säkert. Åkaren kommer också att "trycka igenom" den alldeles för enkelt vilket innebär att man tappar fart ur svängen. Och hur kul är det dessutom med spetsar som fladdrar så fort det börjar att gå undan lite? En bred, styv skida med ordentlig rocker och något mjukare spets är det bästa enligt mig för en tung åkare.

Skidor för stora!
Så sant så.. Var väldigt slarvigt skrivet att mig där Glisseur. Det jag menade var att det inte behöver vara ett spett bara för man väger 100 kg. Förlåt så mycket... Du har helt rätt... Menar en orginal Hendryx skulle vara alldels för mjuk för han likså AK Enemy bla... Men så länge det bara är puder så behövs väl inte så mycket styvhet eller hur?

//Hasse

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp