Välja skidor

Klaas

Ny medlem
Välja skidor
Tjaa

Jag skall göra säsong för första gången, i Val D nu till vintern. Jag är inte så jävla het på vad jag ska välja för skidor. Jag tänkte köra ett par allround skidor till att börja med, och sedan köpa ett par feta offpist skidor där nere.

Jag är rätt okunnig när det gäller skidor, så tar gärna emot lite förslag om sjyssta allroundskidor, som funkar både i pist-park och puder.

Sen undrar jag också om det är stor skillnad på dam och herr skidor, tänker på Armada ARW, om det funkar för en kille att ha dessa?

Hjälp mig gärna, med tips och förslag!

Ha de gött alla,

Välja skidor
Tillägg:

- Nuvarande skidor:
Salomon 720, inte åkt så mycket, så har bara fått låna dem av en polare.

- Vikt:
67 kg

- Längd:
1,80

- Åkstil:
Allround, vill kunna köra lite i parken, även i pist och lite puder.

- Erfarenhet:
Inte den största, men har åkt typ en vecka om året.

Hoppas ni kan komma med lite sjyssta typs.
Jag har kollat lite på K2 Fujatice, K2 Public enemy, Salomon teneigthy truster, och Armada ARW. Vad tror ni?

Behöver lite tips?

Ciao

Välja skidor
Vad sägs om Extrem AK4. Passar i pist/park/offpist. Bra och trevlig skida som funkar till det mesta.
High Society har bra skidor för samma ändamål. (dock lite bredare midja)
Public Enemy är nog även den ett bra val..

Slår nog ändå ett slag för Extrem...

Lycka till!

Välja skidor
Satsa på en bredare allroundskida, åtminstone 85 i midjan. Extrem skulle jag hålla mig långt borta från, men det är min personliga åsikt.

Är ju partisk, men kanske ett par Goodha 181 skulle passa?
Angående Armadan så kanske ARV är ett bättre tips, har dock aldrig åkt på ett par Armada såå har svårt att uttala mig om dom. K2 gillar jag inte alls, sladdriga och tråkiga. Salomon har jag ingen koll på.
Kolla runt lite i skiddatabasen vetja.

Välja skidor
Tänker inte ge några förslag om vad du ska köpa för skida, tänker däremot föreslå några riktlinjer.

- Var inte rädd för att välja en lång skida, du tjänar på det överallt förutom i parken men där är inte längd någon större nackdel.

- Välj skidans egenskaper efter vart du helst vill åka och vart du mest kommer åka. Vill du alltså åka puder men mest kommer åka skare så får du helt enkelt kompromissa, en skida som är grym på allt finns inte.

- Var inte heller rädd för breda skidor, en skida runt 90-95 skulle jag tro kunna fungerar, plus/minus några mm beroende på vad du prioriterar. Allt upp till 110 mm skulle jag vilja klassa som allround för en offpistskida.

- Hur vill du att skidan ska bete sig? Vill du att den ska gå som ett lok så väljer du en styv och ganska rak skida eller en mjukare/mer skärning för livligare åkegenskaper. Att tänka på är även att mjukare skidor upplevs som mer lättåkta.

- Damskidor är i regel "snällare" än herrmodellerna, de är alltså i princip samma som motsvarande herrmodell fast lite mer lättåkt. Detta pga att tjejer helt enkelt, i regel, inte är lika starka och tunga som killar.

- Bindningarna är viktiga, vill du kunna använda trekkers är det bökigt med Ross/lookbindningar. Se till att du väljer en DIN-skala som passar dig och även ger lite utrymme att utvecklas.

Som vanligt har man väl säkert missat något så känn er fria att fylla på.
Ännu mer som vanligt prova olika skidor innan du bestämmer dig, om du har möjligheten.

PS. Du kommer få mängder av svar som handlar om hendryx ;) DS.

//Jarlenäs

EDIT: Där kom min miss MnO - Längdval ;)
Du är inte så tokig i dina inlägg heller.

Senast ändrad:
Välja skidor
Genomtänkta och välformulerade åsikter som vanligt, Jarle.

Du behöver i första hand en allround-, eller varje-dag-skida. Jag tycker att du ska välja en skida med 95-105mm midja och i längd runt 180-185cm. Iom att du ska hålla till en del i parken är det inte läge att gå upp till 188-191cm, som jag annars hade rekommenderat om du var mer fokuserad på att utveckla din offpiståkning. Just aktuellt segment är i det närmast oöverskådligt stort. I princip varje tillverkare har skidor som rent måttmässigt faller inom det intervall där du bör hamna. Det handlar som alltid i de här fallen om personliga preferenser snarare än om absoluta fakta om olika skidors prestanda.

Jag har några förslag ur förra årets sortiment (kommande vinters har jag inte tillräckligt bra koll på än dessvärre). Du kan med lätthet applicera tankegångarna på kommande modeller, iom att det i det flesta fall handlar mer om dekaltrim än radikala konstruktionsförändringar:

Fischer Atua. 186cm mjukt och lättåkt semi-sandwichbygge. Kommer möjligen att vara lite stor i parken, men desto mer hjälpsam överallt annars. Ett mycket bra val för en orutinerad åkare med offpistambitioner. Kehua är lillebrorsan, men då är vi nere på löjligt små skidor (177cm/92mm) som blir svåråkta i lössnö och uppkört. Watea (193cm/101mm) är åt andra hållet och ger mer offpistfokus utan att för den delen bli ohanterligt stor i känslan för en åkare av din storlek.

Völkl Gotama 183cm. Jag har aldrig trivts med Gotama tidigare år, men förra årets gillade jag skarpt. En riktig bredspektraskida. I sammanhanget nära full pistprestanda och mer lagom styvhet överlag för att hänga med även när utvecklas under säsongen. Känns kort för att vara 183cm och blev i år rappare än de föregående utgåvorna.

Rossignol Scratch BC WRS. Klassisk BC-jibb med inbyggd Ross-känsla. Inga konstigheter. Bara att hoppa på och köra. Kan trimmas till råjib med centermontering eller till mer allround med traditionell montering. Lite tyngre i känslan på snön överlag än Gotama och Fischer tycker jag, vilket i vissa lägen är en fördel och i andra en nackdel. 185cm känns mest rätt, även om 178 också i viss mån kan bli aktuellt.

K2 Seth
Lika klassisk BC-jibb-planka som Scratch BC. Väl avvägd för att fungera överallt. 98mm midja känns helt rätt för en skida som ska klara den åkning du kommer bedriva. Populär under alla år den har funnits i olika versioner. K2 är alltid K2 och det innebär mer dämp än snärtigt pop i grundkänsla överlag i linjen och Seth är inget undantag. Det ger lite begränsad respons och precis som BC en aningen tyngre känslan på snön. En del gillar det, andra inte, men den här skidan är trots allt ett relativt säkert val.

Ovanstående modeller är som du ser från de ledande tillverkarna och kan dels ses som konkreta exempel på skidmodeller som du kan välja emellan och dels som ett uttryck för vilka typer av skidor jag tycker att du ska leta bland.

Det är alltid ett säkrare val att välja någon av de stora märkena, men det kan också vara ett något trist val. En mer intressant, men något mer osäker, väg att vandra i skidköpartankar är att rikta sig mot mindre tillverkare som exempelvis nämnda Hendryx och High Society. Det finns numera mängder med småmärken som har skidor som kan passa. Prior, Capital, Bumtribe, Birdos, PMGear mm är andra exempel på skidor som ger dig en mer personlig relation till dina skidor eller vad man nu ska säga. I dessa jib-tider verkar image och stil ta över mer och mer när det gäller val av skidor och då kanske det kan vara ett tänkbart val. Problemet med okända tillverkare är att du inte riktigt vet vad du får när det gäller hållbarhet, prestanda eller kundservice. Alla basunerar ut sina egna modeller som överstående allt annat, men det är svårt att veta vilka som verkligen levererar det dom lovar.

Av egen erfarenhet råder jag dig att handla skidor hemma i Sverige så att du åtminstone har ett väl fungerande grundsortiment innan du åker ner. Annars riskerar du att ta förhastade beslut när det väl börjar snöa och du står utan bra offpistlagg. Det är oftast varken billigt eller enkelt att hitta det man letar efter på plats i en skidort. I ValD har dom väl iofs en del bredlagg, men i många orter blir man förvånad över hur stor pistlaggsfokus dom har i skidaffärerna.

/MnO

Senast ändrad:
Välja skidor
Armada ARV e så vitt jag vet en vanlig skida ingen "tjej" skida... har själv den skidan i som touring skida av någon skum anlednign men jag älskar att åka på den skidan den e jävligt bra i pudret och går lätt upp på kant om du vill det!! jag skulle rek den skidan som allround skida och sen köpa en bredare skida som feting man vill ju vara modern;)

Välja skidor
Fler? Du har redan fått en hel drös klockrena förslag. Du kan få Atomic Sugardaddy som förslag också, trots att jag aldrig testat dem :)

Är det bara förslag du vill ha finns skiddatabasen. Vill du köpa rätt skidor för dig, svara på frågorna från Jarle och läs sen MnO:s inlägg. Det tillsammans borde ge dig en rätt bra hint om vad som funkar.

Välja skidor
Klaas sa:
Tjaa

Jag skall göra säsong för första gången, i Val D nu till vintern. Jag är inte så jävla het på vad jag ska välja för skidor. Jag tänkte köra ett par allround skidor till att börja med, och sedan köpa ett par feta offpist skidor där nere.
Hei, Klaas!

Jeg er litt partisk, men jeg synes at Völkl lager utrolig bra ski!

Selv kjører jeg på et par Unlimited AT3 (116, 74, 104), og jeg er utrolig fornøyd!

Siden du skal kjøre både pist og off-pist, tror jeg et par Völkl Unlimited AC40 Carbon (125, 82, 110) skulle passe bra! Dette er en av de beste all-mountain modellene Völkl lager, så de koster litt...men så skal de også være VELDIG bra!

Välja skidor
k2 public enemy som du nämnde är en hellt ok skida, men jag vett ej om du skulle behöva en fettare. ska göra litte reklam för min nya, ZAG big 84. Har alltså inter åkt på den ännu mwen den värkar vara vädigt "allround" , den har däremot inte någon fett midja(85mm) men en väldigt mkt större tip (134mm) så den ska ha ganska bra flytt egenskaper. + att den är lätt svängd & har liten sväng radie ( 11,5m)

Välja skidor
^håller inte med alls tobzor. Samtliga av mina vänner som köpt eller testat ZAG har sågat dem vid anklarna. Jag har inte kört den själv men tror absolut inte på konceptet med väldigt tajt svängradie kompenserat med en enorm shovel.

Gällande ditt svar på public enemy så tror jag bestämt att du är ute och cyklar där också. Av erfarenhet så vet jag dels att just den samt andra skidor i samma klass kommer till korta i allt som kallas riktig lössnö, speciellt ifall han skall använda den under en hel säsong då han säkert kommer att utvecklas mycket samt få minst ett par epic days. LÅng mening:)

Kör själv på 93mm midjemått på mina pist/allroundskidor.

Det har sagts många gånger förrut men är klart värt att nämnas igen. Ingen skida är bäst på allt. Köp minst två par skidor för en hel säsong.

Sen att rekommendera sina skidor som man aldrig har testat eller vet någonting om gör inte det hela bättre.

EDIT: Skrev 87 istället för 93 mm.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp