Väljer jag för kort skida(Gotama 06)?

johan_friman

Ny medlem
Hej på er alla FRare,
hoppas ni har haft ett gött skidår.

Befinner mig på säsong i Whistler, och har hittils kört runt på ett par Dynastar Legend 8800 (188cm). Tycker dom funkar riktigt fint som allroundskidor, riktigt sköna att bränna med!

Tänkte köpa på mig ett andra par skidor, som är tänkt att komplettera mina nuvaranade. De förhållanden jag tycker mina Dynastar inte riktigt håller måttet:
1) Trång skog och trånga rännor. Känns lite svåra att få runt.
2) Djup(!) lössnö...Kan man få tillräckligt med mm under foten??

Har fått en riktigt schysst deal på ett par Gotamas(som förövrigt är riktigt svåra att få tag i här i whistler).

Men frågan är om jag ska välja 190cm eller 183 versionen.

Själv är jag 193 cm lång och väger runt 86 tusen gram. 190cmaren har alltid känts som det givna valet, men börjat leka med tanken att köpa en kortare skida.

Med ett par kortare skidor.

Vinner jag:
mer lekfull skida?
mer lättmanuvrerbar skida?

Förlorar jag:
inte lika stabila i höga hastigheter?
mindre floatation?

Men jag vet inte riktigt hur mycket de olika egenskaperna förändras av att gå ner/upp en längd.

Vad säger ni, är jag dum i huvudet när jag funderar på ett par 183:or????

Tack på förhand,
Johan

Absolut ett par 190cm om du tycker att skidorna sjunker ner i snön. Och ja, tyvärrken blir den inte lika lätt att manuvrera. -vilket blir litt trixigare i skogen.
Så det är nog bara att välja antingen det ena eller det andra. Du kommer nog inte att få alla fördelar med ngn av längderna. kom ihåg att det "går bort" rätt många cm på Gothama då den har en rejäl böj baktill. Mer än så vet/kan jag inte.
hare frääääääscht

tja,

har aldrig provat 8800 men..
Jag kör själv på 190an här i Whistler och har väl liknande vikt som dig. Med facit i hand skulle jag nog valt 183an. 190 är riktigt osmidig i skogen om man inte har sinnesjuka benmuskler och teknik. Sant att du förlorar lite i fartegenskapet men hur ofta kör du riktigt fort i whistler?

erik

Kör på Gotama 07 190, också här i Whistler. Kan säga att jag inte är en jättevan skidåkare då brädan hellre tas fram på puderdagarna men har fått några bra dagar med skidorna. Tycker inte längden i sig känns farlig alls. Sedan krävs det ganska bra fart för att få upp skidorna på skär. I ärlighetens namn är Whistler mest skogsåkning eller kortare åk i bowls. Så skulle faktiskt tro att du skulle klara dig på 183orna. Men med tanke på dina mått känns inituitivt 190 mest rätt. Den är inte "bökiga" på något sätt utan uppfattas av mig som ganska smidiga. Men åter igen. Vi är i Whistler och vill kunna köra skogsåket khyber från peaken och då krävs att man ska kunna kasta runt skidorna lätt. 183 har tillräcklig bärighet och blir nog rätt för dig trots allt. Någon annan som säger emot?
I alperna hade jag sagt 190 direkt....
Emil

Jag har också ett par dynastar 8800 som jag använder som pistskidor(prioriterar inte kortsväng direkt). Jag kände både förra säsongen i chamonix o denna säsong i st anton att de är för smala när det e underbart ute i pudret. testade ett par olika skidor innan jag bestämde mig för ett par till skidor, gotama, maiden osv e bra skidor som fan men med tanke på att du redan har ett par midfat skidor så köp ett par riktigt feta istället... tänk 120+ i midja. jag har bestämde mig för ett par birdos puderluder (185cm 126mm) http://birdos.com/puder_luder.php en såpass bred skida får du betydligt skönare flyt med o framför allt kommer du surfa skrattandes fram i skogen. kolla in line profet 130, völkl sumo, atomic big daddy. testa dig runt för att sen bestämma dig.

lycka till

Valet mellan 183 och 190 tycker jag är självklart. 190!!! Men med tanke på att du redan har ett par 8800 så hade jag köpt bredare. Jag körde Gotaman (190) som enda skida i Whistler förra säsongen och var jävligt nöjd med den, men hade jag haft möjligheten att köra på två par så hade jag lätt valt ett par bredare. Ett par pontoon lr Sanouk kanske?

Jag instämmer med de föregående talarna som föreslår en Gotama 190. Jag kör själv på denna och är 180cm lång med den nätta vikten 82kg.

På frågan om du är dum i huvudet blir svaret NEJ. Motivationen lyder: Du är i Whistler, vilket tyder på att du gjort ett val som är så smart att det väger upp de mindre smarta tankarna om att köpa för korta skidor. Om du väljer 190 har du nästan chansen att komma med i ENSA ;-)

Ha det fint!

Micke

körde själv en sesong i whistler på ett par gotama 183 cm och ångrar att jag inte valde 190 cm. dock var mina gotama monterade ganska lång fram. Väger ca 75kg och är ca 175 cm. Åkmässigt är det mkt roligare och lättare med en längre skida både i skog och rännor så länge man åker och inte håller på med annat.

Jag finner mig alltid i diskussioner om skidlängd, det är kanske just för åsikten om att man är dum i huvudet om man väljer en kortare skida är ganska utbredd (därav din oro?). Själv valde jag ett par Made'n AK 179:or över de längre, första tiden åkte jag på dom i Lake Louise och Whistler och de fungerade bra. Jag hävdar alltid att vinsten man gör med en kortare skida är stor och det är inte så enormt mycket man förlorar i stabilitet och flyt.

Köp kortare!

Jag tror att huruvida du kommer uppleva 190:an som märkbart trögare än 183:an beror huvudsakligen på din åkstil. Om du åker och bryter lite i grejjorna spelar det i princip ingen roll hur stark du är, 190:an blir mer att bryta med, speciellt i låg fart. Om du däremot står mitt på skidan, tittar långt fram och håller farten (behöver inte vara rakerfart) uppe så kommer inte 190:an att kännas hur smidig som helst.

Glöm inte att Gotama (fram till 05/06) har extremt mycket twintip och därmed känns "kort för sin längd".

HitMe

Tillbaka
Topp