valla. Första gången

R0b123

Ny medlem
valla. Första gången
Hellu.

Jag har ett par nya skidor men är osäker om det behövs vallas innan jag åker på dem för första gången. Vissa jag pratat med säger att jag måste valla innan första åket andra inte.

Hur är det egentligen? Behövs det eller inte?
Och har du några andra tips när det gäller vallning?

/Rob

valla. Första gången
Köp billigt vax och valla själv ofta. Bättre än att bara lämna in dem på (dyr) vallning när det är riktig kris.

valla. Första gången
Hej,
Jag har egentligen bara kunskap om brädor. De kommer ofta "transportvallade" och jag kan tänka mej att det är likadant med skidor. Se till att valla dem innan du åker (det är inte supernödvändigt att du gör det innan första åket), men det är bra att mätta belaget med valla. Valla och sickla 2-3 gånger (med någon valla för några minusgrader) efter varandra så får du ett bra mättad belag.

Sedan kan du valla lite då och då med en valla som passar den temperaturen du åker i.

Ride on,

valla. Första gången
Håller med Bajsmatte.... valla ofta och själv!!! skidorna håller betydligt längre, dessutom går det ganska fort och är rätt enkelt gjort.....

Vad det gäller dina nya skidor så borde dem vara vallade redan.... beroende på hur mycket du åker så får du ju som sagt bättra på vallningen efter hand......

ps. stryk inga vita skjortor med strykgärnet efter att du använt det till vallning!!!

valla. Första gången
Det sägs att man bör valla belaget helst fler än en gång i början för att mätta belaget men som som sagt det spelar ingen större roll, men man bör valla någorlunda ofta så belagen håller sig i bra skick. Vallade iallafall en gång innan jag började köra på mina nya skidor, sedan har jag vallat lite då och då, kanske 3-4 strykjärnsvallningar sedan säsongen började i mitten av november. Valla när du tycker att belagen börjar bli torra, vilket de oftast blir efter några skiddagar. Jag kör med Swix universal och Swix universal cold valla som jag vallar på med strykjärn. Har man lite tid går det bra att bara gnugga på vallan (iallafall den mjuka swixvalla jag kör med) mot belagen och sedan smeta ut den med en papperstuss eller en "vallakork" eller vafan som helst. Fungerar, men det stannar inte i belagen lika länge, strykjärnsvallning gör att vallan går in djupare i belagen. Har man oerhört lite tid och mycket pengar kan man köpa en flaska "speed gel" eller motsvarande. Är en flytande vätska som man bara smetar på och sedan polerar ut med lite papper. Lär väl mätta torra belag och ge bra glid ett litet tag iallafall, kostar ca 100 kr/flaskan. Har aldrig provat det själv.

valla. Första gången
Vallatillverkarna jublar åt såna här inlägg!
Vad dom däremot inte har gjort är att kolla med belagstillverkarna.
Enligt han som uppfann Electrabelaget,så mättar du belaget efter 2,5-3,5 gram valla.
Kolla hur mycket som ligger på golvet efter du vallat dina skidor/bräda..........
Men som sagt:Vallatillverkarna jublar.

valla. Första gången
Ligger kanske något i det ExtremHacke säger, men, ja, jo.

Hur som helst: Nya skidor: Valla två till tre ggr men en VARM valla, den är mjukare och sjunker in lättare. Valla sedan med den glidvalla du vill använda för åkförutsättningarna. I fortsättningen behöver du bara valla med den du har tänkt använda för gången. I slutet av säsongen är ett hett tips att lägga på valla utan att sickla bort den, då skyddar du belaget.

Använd plastsickel, är du osäker på hur du gör med metallsickel så sabbar du skidorna. (Har sabbat en bräda själv... Var inte så populärt då det inte var min... Numera använder jag bara stålsickel för den gången lärde jag mig hur man gjorde.........)

valla. Första gången
Valla ca: 3 ggr första gången vid köp av ny utrustning för att mätta belaget. Detta görs även när du har slipat dina skidor. Om du tar dig tid till att vårda utrustning i början så blir de inte lika lätta torra i framtiden och behöver vallas lika ofta. Men bättre att valla en gång för mycket än en gång för lite.

Använd en plastsickel när du tar bort överflödig valla. En metallsickel används till att ta bort överflödig belagsmassa när du har lagat dina skidor. Om du använder en metallsickel när du sicklar dina skidor så kommer du att slita ner belagsstrukturen.

Använd inte snabbvax och silikon på skidorna mer än enstaka gånger när det är brådskande. Dessa torkar ut belaget vid långvarig användning.

Skidvårdsbiten är en hel vetenskap om du frågar en tävlingsåkare som söker hundradelar. Men för oss som endast nöjesåker är det viktigaste är att du vallar regelbundet.

valla. Första gången
Jo, det är säkert så att du kan mätta belaget med endast ett par gram valla. Problemet är att pilla in vallan i belagets porer. Man kan sannolikt med mikroskop och kirugisk utrustning trycka i vallan och på detta sätt undvika spill. Men...

That´s all kids! / MM

valla. Första gången
Billigare belag tar inte åt sig valla, men de där me 2,5g - 3g är per kvadrat dm har ja för mig.

Det man kan göra för att tjäna tid är att värma in vallan flera gånger utan att sikla av. men vänta tills skidan är kall mellan gångerna.

valla. Första gången
Bäste ExtremHacke!

Om det nu är som du påstår att det saknas porer i Electrabelag torde det vara totalt omöjligt (och likaledes meningslöst) att valla skidorna. Jag vet inte på rak arm vad den akademiska definitionen av por innebär men jag uppfattar det som att materialets yta inte är 100% tät (en egenskap som belaget delar med de flesta (alla?) andra material.

Hela vitsen med vallning av alpina skidor är ju att du genom att fylla upp belagets porer med valla får en yta som glider bra (ger låg friktion) mot snö. Således skulle det förvåna mig oerhört om någon tillverkare försöker prångla ut skidor och brädor med oporösa belag...

That´s all kids! / MM

valla. Första gången
Shit, jag hade ingen aning att man måste valla sina alpina. Tänk vilka uppenbara saker som man missar om man tar saker för givet.

Jag har inga problem med att lägga ner lite tid på mina lagg, så vad rekkomenderar ni? strykjärn kan jag väl sno av nån av korridorarna, ( blir det förstört? ). Men var och vilket vax ska jag köpa ?

Jag kör 1-3 veckor i åre om året och 1 vecka i alperna. Ganska stor temperaturskillnad, brukar vara -20 i åre när jag är där.. och c.a 0 i alperna.

Nån rekkomendation till en affär i Uppsala med bra vax? Gärna nån som gärna inte tar ut överpris och ger mig ungens trolldeg.

mvh
Daniel

valla. Första gången
Lägg aluminiumfolie över strykjärnet så sabbar du inte... Tänk på att vallan inte ska ryka -då är det för varmt. Kolla även andra foruminlägg om valla...

Tillbaka
Topp