Valla nya skidor?

hellbergarn

Ny medlem
Valla nya skidor?
Hej!

Jag är lite ny på det här med att valla nya skidor själv.

Så jag undrar om det är något jag ska tänka på nu när jag ska valla dom? Vilken valla ska man ha på ett par helt sproilans skidor? ska man kanske ha en grundvalla och sedan en annan ovanpå eller hur fungerar det?

Tck på förhand!

// Stefan

Valla nya skidor?
jadu, alla nya skider jag har köpt har redan varit vallade från start, om dom inte är det så kan du ju slänga på grundvalla som renar bilagen, sikla bort när det torkat, sen så tror jag du borde vara set to go om dom e nya glider dom nog som fäen ändå.

Valla nya skidor?
Nya skidor är med största sannolikhet feta och skitiga i belaget. Det gäller att få bort det först innan du lägger på en parrafin för glid. Smält på en mjuk, förslagsvis gul, parrafin och sickla bort den medan den är varm och fortfarande flyter (obs använd plastsickel).

Efter sickling låter du skidorna svalna ordentligt och sedan borsta rent belaget med en mässingsborste (köps i skidbutiken) för att få bort all smuts och fett ur spår och porer.

Därefter på med parrafin för aktuellt före. Börja gärna med ett hårdare (grönt eller blått) parrafin i botten som håller bättre än det kanske mjukare som behövs för aktuellt före. Ju flera lager ju bättre (längdåkarna lägger på 7-8 lager "grundparrafin" före 1:a glidvallningen).

Gör aldrig rent belaget med Vallaväck eller liknande lösningsmedel. Det tar bort varenda gnutta parrafin ur prerna och gör att du inte har någon som helst nytta av tidigare vallningar. Behöver glidytorna göras ren så smält på mjuk valla och sickla bort medan den är flytande som jag beskrev från början.

Vallning är ett tråkigt slitgöra men med bra grejor och lite juste musik så är det uthärdligt. Och skidorna både glider och svänger betydligt bättre.

Lycka till!

Snödjup

Tillbaka
Topp