Valla som inte behöver strykas på

Petterer

Ny medlem
Hallå.

Jag undrar vad det finns för valla som man inte behöver stryka på skidan? alltså någonting, i mina ögon, smidigare och snabbare...

Tacksam för svar

seriöst, ni förstör hans tråd. Vad menar du med stryka? Stryka på med ett valla järn eller bara stryka på utan värme?

Det finns juh sånna här tryckbehållare med flytande valla i, o sen så sitter det en mjuk grej på toppen. Alltså som en sprayflaska med en svamp ist för en vanlig cap. Vi har en apgammal sån som står i stugan och jag tror jag sett sånna i nån affär. Brukar inte gå o köpa valla så ofta direkt. Inte en aning om hur bra det funkar, men verkar enkelt att hä på skidorna iaf. Fast det lär juh behövas efterbehandlas när det väl är utsmetat på skidan I guess.

Alltså, det jag menar med stryka på är alltså att man stryker på vallan med ett strykjärn, jag letar alltså efter någonting som man inte behöver stryka på med strykjärn, har för mig att det finns något stift eller liknande... osäker som fan dock :D

Dope Wipe, packat i engångsförpackning och bara att gnida på och låta torka.

Senast ändrad:
Det är väl inte så vårt att söka på valla på google, ev. ski wax och sedan gå in på Swix, Toko, Rex... ja alla företagens hemsidor och se hur deras olika produkter fungerar.

Med tanke på det arbete som krävs för att valla skidor och hur lata folk är så är det ju rimligt att det finns en uppsjö av sprayer och flytande produkter som är lättapplicerade, eller hur?

Har sett en liknande produkt som finemang beskriver. En liten tub/stift som ryms i jackfickan. Bara att smeta på och sen kan du tuta och köra igen. Lätt som en plätt. effekten varar dock bara nån dag eller så dock. Antar att denna typ av produkter får ses som en första-hjälpen-valla, och inte något långvarit...

Du kan ju ta vilken valla som helst utan att stryka på den, dock så ger det inte speciellt mycket. Ett plus med det är att den räcker vääääldigt länge. Men vill du ha någon effekt av vallan rekommenderar jag att du använder ett vallajärn för att smälta vallan och sedan stryker ut ett jämt lager över hela skidan.

Det finns en tråd om hur man vallar skidor här på fr, prova söka efter den på forumet.

haha okej, det här tillför nog inget, men gör det på vilket sätt du nu vill när backen är stängd, livet ska va lite jobbigt ibland :)

Har hört om en valla som bara stryks på och som innehåller alkohol. Har hört om det via längdåkarna, tror det heter innovax och ska tydligen funka så att man applicerar en vätska, alkohollösningen dunstar och kvar är den glidgivande beläggningen. Tror att man dock ska putsa med en torr trasa innan det är klart att åka. Vissa belackare fnös åt den och hävdade att den förstörde belaget men andra påstod att det gick bra bara man hade vallat med "vanligt" parrafin en gång först så inte belaget var "för" torrt.... Bara hörsägen ifrån min sida men prova att söka på Innowax....?!

Magic Potion är en valla som man stryker på med en trasa, finns som spray eller man korkar på.
Det fina med den är att den är 100% biologisk nedbrytbar alltså EKOLOGISK och att den fungerar kolla team listan på åkare som använder den magiska blandningen.
Finns att köpa i Åre, Hanson etc en servett kostar 20:- räcker 1-2 dagar

--

Tillbaka
Topp