vallafråga, igen :D

saaam

Ny medlem
tänkte bara fråga lite om själva vallningsmomentet!

om brädan blir varm på ovansidan när man vallar, vad kan ta skada?

och när man sicklar, kan man repa/skprapa belaget om man tar i för hårt? använder en isskrapa.

/saam

jag är inte säker men det kan ju aldrig vara bra att brädan blir varm på ovansidan... meningen är ju att du bara ska smälta ut vallan, inte stå och gnugga in den i 20 minuter...

Själv anser jag att jag kommit till sinsikt vad det gäller sicklingen, efter att vallat 5 par längdskidor (i princip samma sak fast man hoppar över mitten) så insåg jag att man faktiskt får ett bättre resultat omman inte tar för mycket.

När jag vallade mina skidor förra året tog jag i för kung och fosterland, i år satsade jag mer på att dra flera gånger och inte så hårt. Mycket mer nöjd nu än vad jag var då!

Klart du kan skada belaget om du trycket ner kanten få sickeljärnet/isskrapan i det så detta bör du ju undvika...

Lycka till!

Att brädan blir varm på ovansidan är ett tecken på att belaget har blivit för varmt, belaget kan skadas och eventuellt lossna/släppa från brädan.

Om du använder en sickel av plast bör du inte kunna skada belaget när du sicklar. en stålsickel kan möjligtvist repa belaget...

/DaChrill

går fortare med metall sickel men det är farligare!
vissa tycker om att leva på kanten men det är inget jag rekomenderar, framför allt inte när du ska vall en bräda, skidor är MYCKET lättare.

Scurt: Köpa nya skidor =) nedå, men vart har det släppt, bakänden eller längst fram? inte i mitten va? då är det nog kört..

det har dykt upp lite vallafårgor hos mig också, nämligen:

1. jag hade tänkt mätta brädan nu innan säsongen börjar, men har läst lite olika bud på vilken valla man ska grunda med, hård eller mjuk. jag har blå och gul tillgängliga, vilken av dem ska jag ta?

2. orkar inte vänta tills på måndag för att åka in till stan och köpa nått rengöringsmedel till belaget, tror ni saft från pressad citron funkar? har för mig att det brukar vara citrusdoft från de där grejorna :)

jo, kollade där innan idag, men hittade inte riktigt de svar jag ville ha, så frågorna ovan kvarstår...

Har också hört olika bud på vad man ska grundvalla med, men enligt erfarenhet har ja märkt att det är enklare att mätta belaget med en mjuk (gul) valla. Jag brukar grunda med gul valla och sedan lägga på valla för det aktuella föret.
Ställer mig rätt tveksam till det där med citronsaft! brukar undvika att använda rengöringsmedel så mycket som möjligt, tror att det kan skada belaget, använder det bara när det verkligen behövs.

/DaChrill

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp