..
jag vallar två ggr / vecka under säsongen och jag vallar på ett enkelt sätt som fungerar bra för mig.
alla rörelser och steg gör jag från nosen till tailen i den riktningen nos ----> tail
1. se till att brädan är rumstempererad (valla inte en kall bräda som kommit direkt in från backen)
2. rengör belaget (valla väck, base cleaner eller dylikt, för att få bort smuts från belaget)
3. borsta rent med en nylonborste nos -----> tail (finns på alla sportbutiker till vallning)
4. ta en passande valla för att "grundvalla" / "mättningsvalla", . jag tar mjuk valla: ex .Swix CH 10
5. ta ett strykjärn ev. vallajärn på LAGOM värme, vallan small smälta, inte ryka.
6. håll vallan mot undersidan av vallajärnet så det smälter och droppar ner på belaget ("mycket")
7. när du känner dig nöjd så tar du och stryker ut vallan med ditt vallajärn nos ----> tail
8. vänta sedan tills vallan har stelnat (ca: 10-30 minuter beroende på vallatyp)
9. ta en sickel och sikla av vallan nos ----> tail . sikla MYCKET....
10. (ju mer du sicklar bort, ju bättre glid får du)
11. ta en nylonborste och borsta, nos --> tail, så att vallan i porerna försvinner = bätre glid
12. nu kan du valla med en temperaturvalla för att få ett perfekt glid för just dagens temperatur
eller göra som jag.
13. ta en hård glidvalla som inte behövs smältas på.... bara gnid in den i belaget (på belaget)
14. ut å kör och känns på det underbara glidet...
nu har du skyddat belaget samt gjort att du får ett bättre glid.. med den hårda glidvallan som du gnider på belaget får du ett suveränt glid (finns för kallt och varmt beroende på årtsiden du åker)
om du gnider in den glidvallan varje ggn du skall ut och åka så kommer grundvallningen du gjorde hålla ganska länge (ca: 5 - 10 dagar beroende på "hårdhet" i snön)
....
kom ihåg att när du kommer till backen (och har haft brädan I bilen) så bör brädan ligga ute (inte med belaget på snön) ca: 10 minuter innan du börjar köra så att porerna hinner "sluta" sig .
har du brädan i en takbox där det är kallt så kan du köra på en ggn..
peace
/Pinn