Vandra i Kebnekaise

PNyberg

Aktiv medlem
Vandra i Kebnekaise
Jag och min far ska ut och knalla kring kebnekaise, så jag har lite funderingar.
När är bästa tiden att göra det.
Var finns stugor eller bra platser att tälta på.
Finns det sakr man "måste" se när man väl är där?

Tack på förhand.

Vandra i Kebnekaise
slutet på sommaren/början på hösten är en ganska bra tid.. innan det kommer för mkt snö. det finns rejält med tältplatser och sedan hus med gemensamma kök och duschar för alla som bor där.. finns även några mindre "rum" man kan hyra med våningsängar. det bästa är nog om du ringer dit och hör med dem.

Vandra i Kebnekaise
Ska ni gå över områden med snö, typ upp på Kebne, gå på natten! Lika ljust, men skare! Klart bättre än att pulsa...

Vandra i Kebnekaise
Har bara varit där och gått när det inte varit högsäsong och det är en fin känsla att ha bergen för sig själv! :)
Kan tänka mig att det är ganska mkt folk under högsäsongen.

Vandra i Kebnekaise
Det gäller att vandra efter första nattfrosten om ni vill slippa alla mygg. Vi var där i slutet av augusti förra året, tältade strax ovanför Fjällstationen och använde servicehuset till mat och dusch. Rekommenderas! Dock hade det fallit ungefär 5-6 cm snö under första natten, så det var lite sketchy att knalla upp på toppen men det gick.
Om ni vill gå på någon annan mindre tur från Fjällstationen än upp på sydtoppen så rekommenderas Silverfallet. Väldigt fint.

Senast ändrad:
Vandra i Kebnekaise
Slutet av Juni Juli och början av Augusti är en bra tid. Ofta bra väder o varmt.Dagtid inte alltid natttid. Kan bli minus under natttid.
Något jag skulle rekomendera er är en tur upp på sydtoppen. Det är i dag sveriges högsta punkt men smälter sakta ner och är snart lägre än nordtoppen. Det är en helt underbar tur och lite lagom jobbig.
Det är ofta trevligt och ha ett mål när man vandrar. Om ni har lite vildmarks vana rekomenderar jag att ni tältar. Det ger optimal frihet och man känner sig efteråt mycket nöjd med sig själv.

Tillbaka
Topp