Vanliga skidor, twintip, snowblades och snowboard?

• Trådstartare Trådstartare Sorabo
  • Start datum Start datum
S

Sorabo

Guest
Är en man på 16 år. Har åkt skidor sen jag var 5 år gammal så är varken elit eller nybörjare. Har testat Snowblades 2 ggr och Twintip en gång senast jag åkte. Annars har jag bara åkt vanliga skidor.

Min första fråga är nu: Är det någon stor skillnad på vanliga skidor och Twintipskidor förutom att det är lättare att åka baklänges med twintip?
Vanliga skidor ger kanske bättre stabilitet i vanliga backar/Offpist och Twintip är bättre när man ska trixa och hoppa och så?

Jag åker en del Off-Pist men hoppar även rätt mycket. Vad är då bäst för mig?

Min andra fråga är: Snowblades, är det bara något nybörjare kör för att de är lätta och hoppa med i början för att sedan gå över till skidor? Eller är snowblades något man kan fortsätta åka om man väl börjat med det?
Är de lika bra i offpist och hopp och trix som skidor till exempel?

Min tredje fråga är: Vad är den ultimata skidutrustningen enligt er? Vad är bäst att hoppa med, vad är bäst i vanlig backe och vad är bäst i Offpist?
De riktigt duktiga som kör offpist från berg och så kör väl mest skidor eller?

Hoppas ni kan ge mig svar på mina frågor, ska åka skidor i Funäsdalen v. 8 så vill veta vad jag ska hyra!

Tack på förhand!

Jag tycker du ska satsa på ett par bra offpist snowblades tex rost-lidl special 2007. Funkar bra till allting och kom ihåg på lidl är de billigt så du slipper betala så mycket !

hyr twintip för fasen..... du får ju faan ingen stabilitet i luften med ett par snowblades eller....!!!

Alltså är inte skidor överlägset snowblades när man är duktig?

..

det borde vara lättare att köra snowboard där man bara har en sak att hålla reda på.. med skidor bör det vara svårare over all typ :)

snowblades kan vara kul när man leker och hoppar och småjibbar .. men det är nog inget man köper för att köra i längre backar.. det känns som det är till för 8-12 åringar eller sånt.. eller de som aldrig har kört skidor och bara kör en vecka per år... då kan man nog lika bra köra snowblades..

...

twintip är till för så kallad new school åkning, med jibbing, switch take off och landningar samt rails osv.. "vanliga" skidor kör man med i och utanför pisten..

twintip= mjukare vanliga = hårdare och med midja för att carva typ skulle jag tro (jag som e snöbrädeåkare)

..

(du får köra snowblades om du vill.. det du tycker är kul, det skall du köra och försöka skita i vad "alla andra" tycker.. det är ju inte intressant överhuvudtaget.)

...

du kanske skall ta å köpa dig ett par off-pist orienterade skidor om du nu kör så pass mycket utanför pisten.. ett par lite längre och lite bredare skidor.. det finns många att fråga här på freeride.se eller så kanske du söker i forumet tills du hittar ett svar på vilka skidor som är bäst för dig..

...

pröva på snowboard oh se till att du har någon med dig som kan lära dig grunderna... sen kör du på det du tycker är roligast eller så växlar du från det ena till det andra.. kanske du tom skall testa telemark .. det e rätt krävande och tufft..

...

:)

/Pinn

Så när jag kör vanlig pist och Offpist är det bättre med vanliga skidor istället för Twintip?

I min tredje fråga undrade jag va ni tyckte va bäst och då antog jag att någon skulle skriva "Snowboard" och berätta varför. På så vis trodde jag snowboard skulle komma med i bilden. :p

Kan du berätta Varför du tycker snowboard är bäst?

Snowboard är bäst för det är en utveckling från skateboard.. och skateboard är bra..
Vill du ha ett lite mer konkret svar så är snowboard bäst för att man har samma balans och står som i andra "brädsporter", man bara har en pryl att hålla reda på, det är lättare att åka puder på bräda..

Men testa bräda så kan du ju avgöra själv...

ok, jag åker lite skateboard på fritiden och ska testa snowboard nu i år..

Snowblades finns bara för att skydda pjäxorna när man går på asfallt!

Twintip är det enda rätta. däremot kan du ju se till att när du köper ett par så kan du köpa ett par som håller riktigt bra i pisten och off-pisten, det finns gott om sånna!

Tack för mig hej!

TheGoldenJibber sa:
Turkar på blades är fett coola! riktigt kattiga hahaha ey ey akta abooo walla hahahahaha
va vill du jäfvla dåre! jag är turk !! räkna me att ja kommer kötta dig din jävla idiot!

Tillbaka
Topp