Var fästa RECCO sändare?

K.Ström

Medlem
Var fästa RECCO sändare?
Har införskaffat mig 2st RECCO sändare som jag ska placera på bästa sätt inför vinterns vistelse i Canada.
På den lilla beskrivningen som medföljer så står det att man ska fästa dom på varsin pjäxa. För min del så känns det ganska dumt då dom där utsätts för ständig väta och slag. Nog för att dom säkert tål det, men tänkte mest så att dom inte ramlar bort?
Tänkte själv att man skulle placera en på trancivern eller hållaren till den. Och så en i en innerficka som jag inte använder.
Vad tros om den placeringen? Är RECCO sändaren något som kan störa trancivern på något sätt?

Någon som har någon koll på sånt här? Vart har ni placerat era? Varför? Tips mottages tacksamt!

//Kalle

Var fästa RECCO sändare?
2 på pjäxan och 2 på hjälmen fastsatta som T'n.

Reccon ska inte störa trancievern, hur som haver har ju du/polarna gott om tid att söka innan patrull är på plats och slår på reccosökarn.

Använder inte recco, litar på mina vänner.

En sökning hade gett dig svar f.ö.

Senast ändrad:
Var fästa RECCO sändare?
Ha den inte på trancivern, om du hamnar på mage, blockar kroppen signalerna...
Sätt de långt upp på pjäxan, baktill på skaftet..

Var fästa RECCO sändare?
Ber om ursäkt! Måste stavat fel på recco när jag sökte. Provade igen nu och jag har hittat mer än vad jag frågade efter...

Men tackar som varmast för snabba svar!

Var fästa RECCO sändare?
Har du kollat något på Tranciever? Som flera har varit inne på så är recco inte så effektivt när det gäller att rädda liv...

Var fästa RECCO sändare?
hejsan, jag hoppas att du inte förlitar dig på recco, den är bra om familjen ska ha hem till till begravningen men inte i ett krisläge när man måste jobba snabbt! (ledsen för mina hårda ord) vissa skidorter har recco system i sina bergsräddnings sökteknik, kolla det! ha sändarna(recco) på ett ställe som inte kan gå sönder eller som du kan tappa vid en olycka! ha så kul i Canada, man kunde ju önska att man själv var med=) tips är att träna att söka med trancivern innan ni åker, typ, gräv ner den och leta, bra förfestlek=) antar att du vet vad du gör men jag värnar bara om mina "medskidåkare" =) MVH Frida

Var fästa RECCO sändare?
Skitbra idé:
Placera en på vardera skidorna. Varför?
Jo - när fjällräddningen kommer så bör dina kompisar hittat dig med sina transcievers och du kan glatt leta upp laggen och åka därifrån..

Var fästa RECCO sändare?
Heinz_p sa:
Skitbra idé:
Placera en på vardera skidorna. Varför?
Jo - när fjällräddningen kommer så bör dina kompisar hittat dig med sina transcievers och du kan glatt leta upp laggen och åka därifrån..
Du, det där var sjukt bra faktiskt. Om jag bygger skidor någon gång ska de lätt ha recco inbyggt. Segt att bli av med skidor...

Var fästa RECCO sändare?
Obs! recco som du köper är ingen sändare, endast en reflektor. Det finns en tråd om detta här på freeride som var upp för ett tag sedan (orkar inte söka och länka med råder dig att göra det). I den så står i princip allt som man behöver veta då killen som skapade tråden gjorde någon form av avhandling på universitetet om ämnet transcievers och recco.

Heinz_ps idé låter ju kanske smart till en början men jag antar att när det väl gått ett larm om en lavin och räddningspatrullen kommer med sin recco sändare för att leta upp en och allt dom hittar är 20 tappade skidor med recco sändare på innan dom hittar ett antal döda personer så kommer det inte längre vara en så bra idé. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ha en signalsändare på skidorna så att man kan leta upp dom med sin transciever!

Var fästa RECCO sändare?
Och så fort patrullen kommer med sin reccosökare måste du lämna din polare under snön för att din reflektor inte ska störa deras sökning. Inte så kul kanske..

Var fästa RECCO sändare?
bjanne sa:
Heinz_ps idé låter ju kanske smart till en början men jag antar att när det väl gått ett larm om en lavin och räddningspatrullen kommer med sin recco sändare för att leta upp en och allt dom hittar är 20 tappade skidor med recco sändare på innan dom hittar ett antal döda personer så kommer det inte längre vara en så bra idé. Däremot skulle jag kunna tänka mig att ha en signalsändare på skidorna så att man kan leta upp dom med sin transciever!
Åker hoppas jag att alla gör en åt gången. Således hittar patrullen ett par skidor.

Var fästa RECCO sändare?
Jarle sa:
Du, det där var sjukt bra faktiskt. Om jag bygger skidor någon gång ska de lätt ha recco inbyggt. Segt att bli av med skidor...
Japp. Hate it!

bjanne sa:
Jag tycker det låter som en lysande idé mest hela tiden. Om du endast förlitar dig på en recco-reflektor är du en idiot och enligt Darwins priciper överlever inte idioter. Är du inte uppgrävd innan räddningspatrullen kommer fram kan du räkna med att bli hemskickad i en kista.
Så, om du ändå har en transciever på dig, så kommer liket hittas ändå.
Bra va?

Att ha transcievermottagare på skidorna tycker jag däremot låter oerhört korkat. Hur ska dina vänner, din enda räddning, då kunna hitta dig?

Senast ändrad:
Var fästa RECCO sändare?
Klart att inte Recco ersätter tranciever. Det tycks ju inte heller som Airman tror det.

Sätt dem på utsidan av pjäxorna (eller bakkant) i första hand. Utsätts de inte för direkt mekanisk nötning sitter de som berget! Fördelen med att ha dem på pjäxorna är att de alltid är med. Jag har även hört argumentet avseende placering på hjälm och jacka att risken att de slits av är betydligt större än att pjäxorna gör det (jag vet dock inte om det är sant ...).

/MM

Var fästa RECCO sändare?
Mountain_Man sa:
Sätt dem på utsidan av pjäxorna (eller bakkant) i första hand. Utsätts de inte för direkt mekanisk nötning sitter de som berget! Fördelen med att ha dem på pjäxorna är att de alltid är med. Jag har även hört argumentet avseende placering på hjälm och jacka att risken att de slits av är betydligt större än att pjäxorna gör det (jag vet dock inte om det är sant ...).
Totally true. Man skulle kanske kunna ha en reflektor i kalsongerna? DOM lär inte åka av i en lavin iaf..

Var fästa RECCO sändare?
Heinz_p sa:
Jarle sa:
Japp. Hate it!

bjanne sa:
Jag tycker det låter som en lysande idé mest hela tiden. Om du endast förlitar dig på en recco-reflektor är du en idiot och enligt Darwins priciper överlever inte idioter. Är du inte uppgrävd innan räddningspatrullen kommer fram kan du räkna med att bli hemskickad i en kista.
Så, om du ändå har en transciever på dig, så kommer liket hittas ändå.
Bra va?

Att ha transcievermottagare på skidorna tycker jag däremot låter oerhört korkat. Hur ska dina vänner, din enda räddning, då kunna hitta dig?
Efter som heinz verkar vara en grinig jävel så kan man ju kanske tänka sig att skidans sändare inte sänder på samma frekvens som du använder vid transciever sök vid räddning. För övrigt anser jag att recco inte är någon lösning som man kan lita på. Jag personligen skulle aldrig ge mig utanför pisterna utan att ha både ett gäng polare som kan sina transcievers och utan att ha med mig min egen. Men är olyckan framme och man mot all förmodan skulle råka begrava fler än en person i lavinen (detta händer ju faktiskt) kan det ju vara bra om man har en reflektor så att bergräddningen faktiskt kan göra ett recco sök samtidigt som vi letar efter våra polare med transcievers.

För övrigt herr grin-heinz så verkar du tro att jag ber personen att bara köra med en recco reflektor, detta är inte fallet som du kanske märker om du studerar den övre delen av mitt inlägg.

När det gäller säkerhets grejor så kan man aldrig överdriva.

Var fästa RECCO sändare?
bjanne sa:
Efter som heinz verkar vara en grinig jävel så kan man ju kanske tänka sig att skidans sändare inte sänder på samma frekvens som du använder vid transciever sök vid räddning. För övrigt anser jag att recco inte är någon lösning som man kan lita på. Jag personligen skulle aldrig ge mig utanför pisterna utan att ha både ett gäng polare som kan sina transcievers och utan att ha med mig min egen. Men är olyckan framme och man mot all förmodan skulle råka begrava fler än en person i lavinen (detta händer ju faktiskt) kan det ju vara bra om man har en reflektor så att bergräddningen faktiskt kan göra ett recco sök samtidigt som vi letar efter våra polare med transcievers.

För övrigt herr grin-heinz så verkar du tro att jag ber personen att bara köra med en recco reflektor, detta är inte fallet som du kanske märker om du studerar den övre delen av mitt inlägg.

När det gäller säkerhets grejor så kan man aldrig överdriva.
Problemet är ju att du inte får fortsätta jobba i området om du nu råkar ha en reflektor på dig. Som Oscarius redan påpekat för dig...

oscarius sa:
Och så fort patrullen kommer med sin reccosökare måste du lämna din polare under snön för att din reflektor inte ska störa deras sökning. Inte så kul kanske..

Var fästa RECCO sändare?
Och ... om du fortfarande inte lyckats hitta din kompis när "patrullen" äntligen dyker upp är det definitivt dags att stiga åt sidan ...

/MM

Senast ändrad:
Var fästa RECCO sändare?
Winter 2009/10 – first live rescue with RECCO Rescue System

Avalanche victim rescued alive at Valmorel, France — found with RECCO detector.
Valmorel, France – On Tuesday, 22 December, the Valmorel ski patrol used a RECCO detector to locate an off-piste skier buried under 1.5 meters of snow. At about midday the English skier and her brother triggered a slab avalanche on the Col des Mottets. An avalanche about 20 meters wide and 300 meters long swept both down. The avalanche buried the brother to his waist and buried deeply his sister. Neither skier carried avalanche rescue beacons; however the woman had RECCO reflectors in her ski boots. The father used his mobile phone to call rescuers.

The first ski patrollers reached the site and started to search with a rescue bacon and a RECCO detector. The RECCO signal was quickly detected and pinpointed. Rescuers uncovered the woman after a 20 to 30 minute burial. Suffering from mild hypothermia the woman was flown by helicopter to a nearby hospital in Moutiers where she recovered.

About RECCO® Avalanche Rescue System

RECCO® is advanced rescue technology utilized by more than 650 rescue organizations worldwide to facilitate the rapid location of buried avalanche victims. The two-part system consists of a detector used by organized rescue groups and reflectors that are integrated into apparel, helmets, protection gear or boots. Together they enable directional pinpointing of a victim's precise location using harmonic radar. The RECCO® system is not a substitute for an avalanche beacon. Complementary in function, the system is an additional tool for rescue teams that does not interfere with avalanche dogs, beacon searches or probe lines. The RECCO® system facilitates a faster organized search and increases the chance of being found in time.

Next time you buy new gear, make sure they are equipped with RECCO reflectors.

Var fästa RECCO sändare?
Skönt att grejerna kom till nytta. Jag undrar jag vad som har hittats mest av, onödig skit som malm eller levande åkare?

Egentligen skitsamma så länge någon rackare klarar sig men det måste gå att få till något bättre?

Tillbaka
Topp