Var finns alla jibbers?

Jay-deuce

Aktiv medlem
Var finns alla jibbers?
Det är en sak som förbryllar mig och jag måste får er hjälp med detta omgående! Baserat på kommentarer i detta forum samt allmän bevakning av den "nya" skidkulturen så får man lätt intrycket av att halva sveriges befolkning är skidgudar som älskar rails och big jumps.

Jag verkar dock ha missat alla er superstars i backarna för jag ser ALDRIG någon som kör i parken, railsen eller överhuvudtaget drar på. Jag menar inte Jon klass, men en 720 kan man väll förvänta sig om man sitter och snacka OAKLEY brallor i tre timmar? Förra året fick jag över 30 åkdagar på följande plattser utan att se en enda övertygande jibber;

Chamonix
Tignes
Zermatt
Åre
Kungsberget
Väsjöbacken
Hammarbybacken

Hur är detta möjligt då intresset och passionen på detta forum är olikt allt jag tidigare skådat. Alla kan väll inte vara posers?

Var finns alla jibbers?
Jag tror tyvärr att det är mycket snack och lite verkstad hos många av dom som hetsar över oakley gogglar och twintip skiis. Men det är väll trotts allt bättre att ungdomarna sitter vid datórn och leker allan istället för att dom är ute på stan och hänger i cykelgäng och sniffar tinner :)

Var finns alla jibbers?
Precis, i Kungsberget finns det en hel del riktigt duktiga jibbers. Sen Åre finns det en massa grymma åkare.

Var finns alla jibbers?
bahah, hur kan du missa? t.ex. Åre när jag var där såg ja när wester åkte, sen alla andra småknattar där är ju grymma.. du måste kolla områdena runt där det står Fun Park, och det finns hopp och stänger..

Var finns alla jibbers?
Visst, såg Wester i åre som såklart är bra. Men en vanlig helg i Kungsberget är det kanske 2-3 personer som överhuvudtaget snurrar på hoppen.

Jag tycker att proportionerna fortfarande är någon snedvridna om man måste namedroppa Wester för att styrka att det finns folk som drar på!

Var finns alla jibbers?
jag har ibland "hängt" i kungsbergets park och då brukar de vara fullt med snurrandes kids. sen kanske många "jibbers" inte är så gamla så de får åka själva utan måste åka med sina föräldrar till dessa orter (förutom de två sista) å då kanske de inte kan spendera så många dagar där. Jag tror de flesta håller till i mindre backar på hemorten.
sen har ju inte freeride så många medlemar läser man forumen märker man att det ofta är samma folk som skriver ;)

Var finns alla jibbers?
kontsitigt att du inte såg alla jibbers från åre som jonathan walerius, oscar scherlin, blayze bramwell

Var finns alla jibbers?
håller till viss del med jay-deuce, de borde krylla av dom. men jag tycker nog att de gör de också?

visst, många köper nog märkeskläder och för stora gogles för att dom vill se ut som grymma jibbers, men vafan.. man ska väll inte behöva klä sig i fula kläder för att man inte sätter 720? :)

jag han knappt kliva ur bilen förra visstelsen i åre innan jag såg någon yngling som kan ha vart 10-12 år som snurrade 540 i ett hopp i en slänt.

Var finns alla jibbers?
kontsitigt att du inte såg alla jibbers från åre som Henrik Harlaut, oscar scherlin, blayze bramwell m.m

Var finns alla jibbers?
Det kan inte vara så att proportionerna är lite snedvridna?

I skidbacken är det låt säga 80% vanliga svensson-carvare, övriga 20% är entusiastiska freeriders av någon sort t.ex. oakley-jibbers.
På freeride.nu är nog förhållandet ungefär tvärtom, jag skulle bli förvånad om ens 20% av svensson-carvarna någonsin surfat in här, än mer förvånad om de skrivit i något forum.
Däremot är nog minst 80% av våra entusiastiska freeriders medlemar på freeride.nu och är således överrepresenterade i forumet relativt skidbacken.

Om vi rent hypotetiskt säger att det finns en halv miljon svenskar som åker skidor, och 500 jibbers snackar oakley på freeride.nu är det ändå bara en av 1000 skidåkare ute i backarna som åker fakie.

(Alla siffror är påhittade, jag har inte ens brytt mig om att räkna på om procentsatserna i 2:a stycket stämmer med siffrorna i det 3:e)

Var finns alla jibbers?
Dom bor under stenar på "baksidan" av fjället. vill du se dem hoppa så får du komma på våren. Då de återvänder till parken för att leka.

Var finns alla jibbers?
Förstår til viss del din tanke, men visst finns d en massa åkare som står på sig, å sätter 720. man hittar ju till och med folk som sätter 720 cork i rödkullen. å bracke är det ju alltid fett med duktiga åkare.

/ghuldlock/

Var finns alla jibbers?
Du har nog vart där vid fel tidpunkt, i Åre, Chamonix, Kungsberget och Väsjöbacken finns det duktiga jibbers. Kanske inte alltför lätt att hitta i Chamonix då många söker sig till BC och bygger hopp!

Var finns alla jibbers?
Är det inte skillnad på freeriders och jibbers? Dags att reda upp i begreppsdjungeln.

Har fått för mig att freeriders helst håller till på stora berg i orörd terräng medan jibbers eller freestylers har säckiga byxor och åker på räcken i staden eller i avgränsade områden med stora hopp.

Stöd för min teori hittar jag hos skidtillverkare som ofta kategoriserar twintips som "freestyle"-skidor och all mountain och eller fetingar som "freeride"-skidor.

Tell me more!

Var finns alla jibbers?
jag tror Perka är nåt på spåren men isåfall undrar jag varför så många jibbers hänger på freeride.nu?
Är vårat forum ockuperat av några som egentligen hellre håller till på glasfiber och stålrör än på orörd snö?

Var finns alla jibbers?
"jibbing.nu" känner mig sjukligt fascinerad av hur illa det skulle kunna se ut på det forumet

Var finns alla jibbers?
kontsitigt att du inte såg alla jibbers från åre som åke svensson, tore westlund, krippe PP, björn Broberg. Dom är ju SJUKT bra.

jag hoppar och jag säger hej, hej.

Var finns alla jibbers?
för mig står det att de inte finns nån sida som heter jibbing.nu..:S

Var finns alla jibbers?
Såg du inte ngra i hammarbybacken är du blind..:S
Jag åkte där o stort sätt varje helg och många många vardagar där förra säsongen.. fullt med folk som är grymma. Railsen blev väl använda.
Big jumpet användes REJÄLT! i mars april där av ngra duktiga grabbar.

Var finns alla jibbers?
Jag tror att hela jibbing-grejen är en enda stor myt.
Egentligen finns det inga jibbers, det är bara en massa fjortonåringar med spegelbrillor och stora brallor som plogar runder och kallar sig ghettobarn och snackar utländsk slang.

Var finns alla jibbers?
det snackas ju om jibbers som KAN åka och GÖR 540´s och 720´s i hoppen.. inte de som "bara åker in switch on saftygrabbar en 180, det kan ju vem som helst göra..

är det många som e så pass duktiga att de snurrar minst en 5.a när de hoppar ? klart att det finns de som KAN snurra 5.or, 7.or och .or mm MEN finns det verkligen så många som är så pass duktiga att de i större utsträckning snurrar fetare än 3.or ??

ja, det undrar jag ..

Var finns alla jibbers?
Jag kan inte göra annat än att hålla Perka. Det skulle verkligen behövas ett jibbing.nu. Inte främst för kidsens skull utan för de övriga här på forumet. Det skulle bli så mycket bättre. Nu menar jag inte att ALLA jibbers inte kan stava och uppträder omoget men, let´s face it, många här på forumet gör det.

Det borde dessutom vara en lysande affärsidé. Johan eller någon annan med erfarenhet av att sköta en hemsida skulle no kunna dra in rejält med stålar på en sådan sida.

// Holmström

Var finns alla jibbers?
seriöst... du måste ha varit blind om du inte såg en enda som var skaplig i kungsberget förra vintern.,.. eller va du där på sommaren? :D åker där under vinterhalvåret så gott som varje helg och det är fullt med bra jibbers där....!

Var finns alla jibbers?
Koppla inte mig till sånt jag inte sagt nu. Jag försökte bara få lite ordning i begreppsjungeln i min hjärna.

Tillbaka
Topp