var finns offpisten / Vett och Ettiket i backen

HultEM

Ny medlem
Fråga Nr.1: Vett och Ettiket samt regler i backen?

Först av allt undrar jag om Vett och Ettiket regler i backen, som golfspelare så är ju alla dessa regler inprentade i backhuvudet om hur du skall bete dig på banan. Men hur gäller det i backen?

ex. du väjer för dem framför dig? sno någon annans offpist? tränga sig före i liftkön... enkla saker och regler man bör veta som skidåkare och kanske speciellt som säsongare.

Jag kan garantera er att jag bryter mot de flesta av dessa regler i vanliga fall men det är aldrig försent att förändras, eller?

Fråga Nr.2: Hur och var hittar jag offpisten?
Jag är en typiskt sportlovs åkare jag åker 1vecka om året, den "offpist" jag känner till ligger inom 20 mins gång från pisten. Så min fråga är (detta kanske är en hemlis) hur kommer jag till de orörda backarna osv. är det helikopter som gäller (sos snowroller :o)? är det att vandra i timmar? eller finns det enkla knep jag kan ta till för att spara på fläsket på magen (och i plånboken) och ändå nå mitt dröm åk?

edit. jag har ögon och så jag ser vad som är orört... men hur ska jag undvika ex. att vara tvungen att gå tillbaka 4 timmar efter åket eller något så allvarligt som en lavin (vet att laviner är en hel vetenskap men nån bra lätt guide som inte kräver en universitetsutbildning i snöflöde vore uppskattad).

Senast ändrad:
angånde nr 1: No friends on a powder day.

billigaste lösning på nr 2 är att lära känna någon sässongare på orten. Men där är förmodligen inte det lättaste att få en bummare att avslöja puder gömmor. Steget efter det är väll att hyra en guide. Det kommer dock bli lite dyrare men oxå säkrare.

Känner du någon som sässongar så åk dit. Sen är det bara att bjuda på lunch så får du ospårat puder.

okej låter vettigt! och till mitt försvar Joye så har jag aldrig åkt skidor i sverige eller ivf inte sedan jag var 7år gammal.

Här har du backens traffikregler: http://www.slao.se/Utforsakarens_trafikregler.asp

Innan du åker ut i offpisten bör du skaffa dig kunskap om laviner och säkerhet. Spade, sond och transiever är obligatoriskt. Prata med kunnigt folk på skidorten, ett tips kan vara att hyra en guide. Prata med pistörerna, de ska vara ständigt uppdaterade om hur säkerhetsförhållandena är.

Bra lössnö kommer sällan gratis, och det finns inga genvägar. Antingen får du slita, eller ha en tjock plånbok.

Enkel guide om säkerhet: https://www.freeride.se/content/926/
Film om lavinutrustning: https://www.freeride.se/content/884/
Film om offpist: https://www.freeride.se/content/893/

Hoppas detta kan vara till hjälp.

Vänlig hälsning,
Micke

Senast ändrad:
Jesper-am-Arlberg sa:
angånde nr 1: No friends on a powder day.
Känns som att du åker på lite överbefolkade berg?
Å andra sidan är det tuff konkurrens så är det, tycker dock att det är trevligare där det är mindre av den varan.

Hult: Försök håll koll på vilket håll vindarna och mölnen kommer ifrån därifrån kan du sedan säga vart mest snö finns, då också troligen mest puder. Brukar inte behövas alltför långa promenader för att åka ospårat.

Sedan finns ju lite hjälpmedel som randoné, trekkers osv.

Senast ändrad:
Randonébindning är en bindning som går att lösgöra i hälen för att kunna gå uppför med stighudar lättare. Trekkers är en slags insats som man sätter i en vanlig bindning för att få samma resultat.

Som svar på 1'an måste jag ju säga att är det fint väder i frankrike finns det inga regler för fransmännen.. o dem som följer reglerna ändå kommer bara förlora på det själv..
Har någon uppmärksammat det franska kösystemet?
Har någon någonsin sett en normal kö i matbutiker, liftköer eller liknande i frankrike?
Kan visa två fina små illiustrationer..

Svensk kö Början ------------ > Slut

-------\
Fransk kö: -------\ |
----------\ \
Början --------------------> Slut
---------/ /
----------/

Så man får väl se de som att man får ta seden dit man kommer.. tränger sig andra, träng dig! Står alla fint, gör desamma!

okej tack för förklaringen.

är det värt att skaffa trekkers? tror ni man har någon nytt av det som mindre erfaren. Och påverkar det skidan nämnvärt?

Vill du traska mycket sparar du både tid och energi med trekkers gentemot pjäxpulsning. Den påverkar inte skidan någonting under åkning eftersom du fäster den på bindningen, traskar upp, tar av den, lägger i ryggan och hoppar i dina vanliga bindningar.

Nackdelen är då att det blir tung rygga, de tar stor plats plus att du behöver stighudar som också tar plats och är bökigt. Äger själv inte denna utrustning nu, jag klarar mig utan den, är inte rädd för att slita ett tag med pjäxor på.

Hade jag vart du hade jag väntat en säsong till innan du införksaffade detta. Om du nu inte har ett desperat behov att förflytta dig lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångt ut i bergen vill säga.

Tillbaka
Topp