Var i Kanada?

PeeGee

Medlem
Var i Kanada?
Hallå i kakburken!

Tänkte göra en säsong i kanda BC nästa vinter.

Har haft funderingar på fernie och kicking horse, möjligtvis revelstoke..

Så vart finns det bästaste av det bästaste stället :) ?

Jag vill ha härlig skogsåkning, och ganska brant åkning (inte överextremt fall u die brant, men brant :D). En park är ett stort plus! gärna ett ställe som inte är så överexploaterat så att man slipper den där galna puderhetsen.

Va säger ni?

PS. INTE WHISTLER :D

yatzy i hatten.

Var i Kanada?
Lösningar på puderhetsen har jag få. Castle Mountain är väl ganska folkfritt mig veterligen men inget ställe att lägga en hel säsong på, av flera anledningar. Värt ett besök dock.
Kicking Horse har en del hyfsat branta nedfarter, men inte så långa innan de flackar ut. Fördel är även att det är helt möjligt att droppa över till Revelstoke på morgonen och tillbaka på kvällen. Revelstoke ligger dessutom en timme efter Kicking, dvs är klockan 10 i Kicking så är den 9 i Revelstoke. Är väl svagt med park på båda dock.

Var i Kanada?
låter ju inte helt fy skam det där med att komma över till revelstoke :D. Är det en lång hike eller är det ihopkopplat med lift?

Var i Kanada?
tjena gjort 2 säsonger i fernie.
kan verkligen rekommendera det om du gillar puder åk.
dock så är parken inte så stor.
men när pudret kommer är det klart det bästa jag åkt..

Var i Kanada?
det är det men har alldrig haft tråkigt. är ju inte som dom enorma backarna i alperna.
Ska inte lägga så mycke bakom just fallhöjden utan hur många bra åk det fins;)

Var i Kanada?
true story! men det är alltid härligt med ett långt åk ;) Fast hellre många korta än få långa, det har du rätt i :P

Men finns det tillgång till mycket ut manande åk då? Eller är det mest sköna flacka åk?

Var i Kanada?
Tycker Kicking är ett bättre val än Fernie. Bättre liftar, branthet, fallhöjd. Obefintlig park i Kicking, finns väl lite smågrejer i Fernie. Till Revelstoke tar det ca 2 timmar, men inte hajk utan bilfärd. Halvvägs dit ligger Rogers Pass. En timma åt andra hållet hittar du park i Lake Louise.

Red Mountain har väl bra skogsåkning, har bara varit där några regniga dagar.

Var i Kanada?
Ville du ha något med lite puderhets så är Lake Lousie ganska bra. Har åkt en del dagar på baksidan (veckodagar) helt själv och undrat var alla håller hus. Inte ens i liften upp igen såg jag någon. Märkligt. Var inte midjedjup snö men ändå knädjup orörd. Dock är staden liten och vad jag har hört död. Banff ligger även det 1timme ifrån, där det alltid är bra drag. Men bäst åkning får du nog i kicking med de omkringliggande områdena. Dit ska jag nog åka nsäta gång det blir Kanada.

Var i Kanada?
Är det lätt att ta sig till lake louise från kicking? Hur mycket kostar det ungefär att ta sig dit?

Finns det ingen park i kicking? inte ens ett ensamt litet rail som står o chillar i nån trött backe?

Var i Kanada?
Greyhound funkar, är dock inte riktigt säker på hur man kommer från hållplatsen i LL till berget. Lite meck att ta sig till hållplatsen i Golden också, ligger uppe vid highwayen. Bil går naturligtvis bra och är också något som förenklar livet i Golden/Kicking, Fernie eller i princip alla nordamerikanska skidorter.

Kostar ca en hundring enkel väg, men kolla upp vilka tider den går. Kan vara hemskt dåliga tider såg jag nu. Greyhound Åk två tillsammans och boka ett par dar i förväg för bästa pris.

2007 fanns det en park i Kicking som såg ut ungefär som du beskriver den.

Senast ändrad:
Var i Kanada?
PeeGee sa:
låter ju inte helt fy skam det där med att komma över till revelstoke :D. Är det en lång hike eller är det ihopkopplat med lift?
Inte riktigt, snarare 2 timmar med bil beroende på väglag...

Lake Louise ligger åt andra (Calgary) håller om jag inte minns helt fel och tar väl 1,5h med bil från Golden.

Säg så här, Vallåsen i Skåne har bättre park än Kicking Horse i BC.

Var i Kanada?
Blide sa:
PeeGee sa:
Inte riktigt, snarare 2 timmar med bil beroende på väglag...

Lake Louise ligger åt andra (Calgary) håller om jag inte minns helt fel och tar väl 1,5h med bil från Golden.

Säg så här, Vallåsen i Skåne har bättre park än Kicking Horse i BC.
Ey ingen skit om vallåsens park! ;)

Var i Kanada?
Haha skrev ju att den var bättre
Hade en grym dag på Vallåsen i år med typ 10 pudersvängar som gick halvvägs upp på pjäxorna och lärde mig åka bräda, inte dåligt för att vara Skåne. Hade också med en polare som aldrig stått på skidor, alltid roligt!

Var i Kanada?
Tar ca 45 min til Lake Louise från Banff och 2 tim till Kickinghorse, så lite mer än 1 timme. I och med att de ordnade bussresor från Banff till Kickings skidområde är jag nästan säker på att de gör samma grej från Golden till Lake louise. Dock är ju det ett annat skidområde och dagspass är ju aldrig billigt. Är ingen parkåkare men har hört att de ska ha en ganska stor en i Lake Louise. Så per dag kanske de saftar på en 65$ med locals rabatt, inte nått man gör varannan dag kanske.

Var i Kanada?
Lake louise snöfall är löjligt lågt jämfört med andra orter kring samma område.
Skulle satsa på revelstoke eller Fernie.

Senast ändrad:
Var i Kanada?
Lake Louise tycker jag kan jämföras med Sälen; inte att det är litet, dålig fallhöjd etc. I LL har man valt att satsa på barnfamiljer som bor i Calgary-området i synnerhet och barnfamiljer i allmänhet. Men för det är det inte dåligt, jag var där och körde lite för ett tag sedan, hade turen att träffa säsongens största dump på 15(!!)cm (deras snömängd per år låter mer som Åres än något i rockymountains) och jag hade jätteroligt, puderhetsen var obefintlig. Tror dock inte att en säsongen här är roligt, den goa skidkulturen som finns i BC är som bortblåst i LL, säsongarna här är Kiwis och Aussies som egentligen aldrig åkt på "riktigt" och Banff ligger alldelles för långt bort för att man ska kunna göra spontanutgångar där.

Mitt tips däremot är att bo i banff, då har du ca 45min till LL och ännu bättre, 20min till Sunshina Village som är brant, klippigt och får betydligt mer snö. Det är inte ägt av RCR vilket innebär att deras park faktiskt består av pipe, bigjumps och annat smått och gott. det gör inte RCR´s, de har bara ett gäng rör man kan leka med.

Själv drar jag nog tillbaka till Fernie, lite av favoritberget samt att jag hittar där, det väger tungt tycker jag i ett beslut. Ha det gött och ha det kul

Var i Kanada?
Crilleee sa:
Jarle sa:
Crilleee sa:
Lake louise snöfall är löjligt lågt jämfört med andra orter kring samma område.
Skulle satsa på revelstoke eller Fernie.
Revelstoke är ganska flackt och puderhetsen enorm
I jämförelse med Banff då eller?
Har inte vart i Banff men som skandinav tyckte jag att det var stor puderhets. Nu har jag inte vart på ställen som chamonix, där lär det ju enligt utsago vara värre, men det gäller att vara uppe med tuppen om man ska få något/några bra åk utan att hika. Inbounds är det flackt.

Tillbaka
Topp