Var Jon Olsson först med twintip skidor?

jaha men han va inte först...han hade sett tävlingar me såna som hade twintip han ville själv ha ett par men de fanns inga att köpa så han gjorde sina egna faktiskt.han tog ett par gamla vanliga slalomskidor å böjde upp dom tror ja. han byggde dom så sent som 1999 faktiskt men han tävla ju i skider så han kunde ju åka...men han va absolut inte först iaf.....kanske först me att bygga dom själv =P

jag har hört att han värmde tailen på ett par skidor och böjde upp den där bak. sen om han uppfann det elr inte vet ja ej.

snaken

Det fanns twintip långt tidigare än 1999 men det kallades balettskidor på den tiden. Har en kusin som hade såna redan på 70-talet.

New Canadian Air Force

Mike Douglas, Shane Szocs, Marc McDonell, Vincent Dorion, J.P. Auclair och J.F. Cusson

De var först.

Rykten säger att 70-talisterna gjorde bakåtvolter på backen med sina balletskidor...

de e klart de fanns innan 1999 men jon olsson upptäckde inte dom inte tidigare än 1999...

Hahaha...Vad roligt detta är. Skidor med dubbla brätten har funnits, ja precis som nämnt redan 1970. Att blanda in Dalamasen Jon i detta sammanhang är ju som fråga om det var Cary Hart som först kom på att hoppa över bilar med Motocross. Eller var Pohlman den förste att förutspå Solsken? Jag hörde en kompis säga det... Undrar bara.

"Finnen i stussen"

Jag körde på ett par Blizzard firebird skidor 79, mitt 5:e par.. den lite dyrare modellen hade twintip, men det såg så gayigt ut så..svaret är nä.

Jag ska erkänna sanningen... Det var jag... En kall vinternatt i slutet på 1900-talet...Så nu vet ni... Hej

asså! Jon började fixa sina skidor på 80-talet och JP och nån till började tillverka dom 1994 och det var salomon 720 som var dom första twintipen.

det var canadian air force som kom på idén. i canadian air force "crew fanns "jp auclair, jf cusson, vincent dorion och mike douglas. alla körde då puckel... rossignol hade redan gjort skidor som var uppböjada i fram och bak men den här (salomon 1080) var den första skidan som var gjord för jibb... allt står i nr 2/2002 på sidan 24 i åka skidor :D

Haha, gillar jämförelsen med Pohlman och solsken :)
Tippar dock på att dom som åkte på de röda skidorna nån länkade till var lite före alla jibbteenz stora idol Herr Olsson :)

/ Finnudin

jag läste på newschoolers.com att både Olin Mark VI och K2 pocher(stavning) var före 1080n. det finns rätt många bud svårt att säga vad som är riktigt.

Nej Jon var inte först. Han var långt efter Roy Ski team.

Någon som känner till det gamla märket Roy Ski?

I måndags hittade jag ett par skidor i en soptunna. Sent 70 tal alternativt, 80-tal med en en enrom böj fram och en liten böj bak.

Nämligen ett par spikraka, tunga Freestyle skidor av märket Roy Ski , model Hot Pro, made in Italy, Bindning Salomon S404. By Roy Team.

Med försäljning slogan:
The direct result of Freestyle Experience.
Elastic in its response.
Easy to Ski.
World cup Freestyle

Twintip är gammalt jag har ett fint bevis i form av blåa, röda och vita tunga blyplankor i garaget.

d-spinen "uppfanns inte av jon den uppfannns av mike
douglas, föst hette den douglas-spin men det var för
jobbigt att säga så det vart d-spin!!
Mina twintip är från 1928, min farfars gamla. Han var
nog först...

Öhhh!

Det finns en film som heter "Weisse rausch" och där finns en sekvens med en på twintip... Filmen är fran 1931...

Tillbaka
Topp