Var kan man få tag på något liknande "skyddsnät" till stighudar

Hejsan!

Söker som rubriken lyder tips på hur jag kan göra mig ett eget "nät" som läggs mellan hudarna för att de inte ska ligga klister mot klister. Tänker mig exempelvis att man borde kunna använda typ sånt antiglid-nät som man har under mattor. Något mjukt hönsnät i plast eller liknande. Någon här på forumet som löst problemet på liknande sätt?

Med vänlig hälsning, Gustaf

Har kört helt utan tidigare men på mina nya skins är klistret superstarkt, så känns som att jag ska dra sönder hudarna för att få isär dem.
Köp bättre hudar! Skämt åsido, alla jag vet som påstått sig ha "för starkt klister" på sina hudar har kunnat avhjälpa det med justerad teknik, t ex den här:

Eller att sätta på toppen av huden på skidan, spjärna med ena armen rak och handflatan mot toppen av huden/skidan, så arbeta med hela ryggmuskulaturen i en vridande rörelse. Den enda jag hört om som lyckats ha sönder ett par hudar vid särande är @MnO, men jag är nästan beredd att åberopa användarfel på den ;)

Och ja, bättre teknik hjälper även mot att dra sönder hudarna eftersom en bra teknik fördelar kraften du applicerar jämnt över hela huden istället för att dra genom en enda punkt.

Om jag ska svara på din fråga är nog det enklast att gå till random skidbutik och fråga - tippar det är en såndär grej som många butiker har liggande i drösvis i en bortglömd låda på lagret.

Gå till närmsta skidbutik och fråga. Brukar finnas på lösmeter eller om de har någon liggandes.

Spara den 50 lappen. Helt värdelösa! Nu svarar jag åt en snål kompis här va! ;)
Den våfflade sidan sitter inte alls, den blanka sitter så in i helvete. Eftersom det liknar smörpapper går dom bara sönder när man sliter och drar.
Fladdrar dom i vinden? Haha gissa!
Såna skulle jag ju aldrig köpa, eller hur? 😁
Nej, nät gäller om vill köra mellanlägg.
Lägg den pengen på en After-skida öl istället.
Får man ens en öl för 50 spänn nuförtiden?

Kan kanske vara bra att veta om man köper nya stighudar från Black Diamond så ingår nätet. Vet någon hur det är med G3 och andra märken?

Dra hudarna över lite granbarr, gräs och annat (liknande flera års användning) så blir klistret inte så hårt att jobba mot

Köp bättre hudar! Skämt åsido, alla jag vet som påstått sig ha "för starkt klister" på sina hudar har kunnat avhjälpa det med justerad teknik, t ex den här:

Schysst teknik! :ROFLMAO:
Ska tipsa min vän med ett par G3 som alltid tar med sig sina sketna cheat-sheets!
Slår ett slag för Pomoca!!!

Schysst teknik! :ROFLMAO:
Ska tipsa min vän med ett par G3 som alltid tar med sig sina sketna cheat-sheets!
Slår ett slag för Pomoca!!!
Så länge det är mohair-hudar från pomoca, min erfarenhet annars är att det är som att gå med sandpapper under fötterna! Men ja, pomoca-klister sitter ju knappt fast på vare sig klister eller belag, så det löser det problemet i alla fall ;P

I övrigt har jag massor med bra tips, trix och knep för turande - försöker övertala @AndersWingqvist att det ska bli en "turskola" i videoform här på FR, men än så länge har jag inte nått helt fram ;)

Så länge det är mohair-hudar från pomoca, min erfarenhet annars är att det är som att gå med sandpapper under fötterna! Men ja, pomoca-klister sitter ju knappt fast på vare sig klister eller belag, så det löser det problemet i alla fall ;P

I övrigt har jag massor med bra tips, trix och knep för turande - försöker övertala @AndersWingqvist att det ska bli en "turskola" i videoform här på FR, men än så länge har jag inte nått helt fram ;)
Tycker det låter som en jättebra idé. Jag kan vara med som "figurant" i filmen mot boende och resa :)

slår ett slag på ett par bra jag använder (också sinnessjukt starkt klister på mina hudar). Så kan du spara på krafterna till nerförskörningen eller nästa tur upp.
https://www.decathlon.se/ski-mo-net-skin-id_8549842.html
På bästa butiken alla kategorier (prisvärt): Decathlon aka "Dekis". Nice price- 79 pix för ett par.
Bara låta de sitta på på ena sidan av hudarna så torkar de bra också.

Tillbaka
Topp