Var köpa Völkl RTM 86 ?

sackelman

Medlem
Var köpa Völkl RTM 86 ?
Känslan att jag behöver köpa mig ett par Völkl RTM 86 har blivit för stor...

Var hittar man ett par RTM 86 i 182 cm ?
De flesta webbshoppar jag hittat som har den har den bara i kortare längder.
Är det så att det är slut för säsongen ?

Eller kan man kika på ett par RTM 84 lika gärna, hur mycket gör de där 2 mm....

Tanken är att det skall vara pistskida.
Har breda offpist (Q115) när det behövs.
Har 100 mm midja också, även om den inte åks mycket just nu.

Så, är alltså ute efter något som biter bättre i pisten, men ändå inte är en ren pistracer.
Skall fungera i lite eftermiddagsuppkört också.

Var köpa Völkl RTM 86 ?
Jag är extremt nöjd med mina RTM 86 (182), men har tyvärr lite svårt att identifiera skillnaderna mellan 84 och 86, helt klart är att det är mer än de två millimetrarna som skiljer, bland annat Titanal istället för stål.

Innan jag köpte skidorna provkörde jag kort både 84 och 86 och jag upplevde 86 som mer följsam och stabil ... men eftersom jag kört så lite på 84 kan jag inte med säkerhet säga hur stor skillnad det egentligen är och jag provade en 177 cm 84 och en 182 cm 86 vilket påverkar. Men när jag kört 86 kändes 84 ointressant ... :-)

/MM

Var köpa Völkl RTM 86 ?
Jag kan bara tipsa om de butikerna jag vet har dem här i Åre, nämligen Hanson och ÅreSkidsport. Kolla med dem, vet dock inte om de skickar, men kan vara värt ett samtal. Kolla även priserna där, vet att de ibland inte är mycket dyrare än tyska postorderföretag...

Till skidvalet: Det är sjukt svårt att tipsa utan någon som helst vetskap om hur du åker eller ser ut, du kan vara proffsduktig eller värdelös, lång kort smal tjock, vet inget så du får ta det här med en nypa salt med, som alla andra tips man får.
Men generelt kan man säga att RTM86 passar åkare som är lite bättre än genomsnittet, och 84:an är bra för de som är bra till riktigt bra. Så enkelt sett så är 84:an ett säkrare val, de har ett otroligt stort span över hur många som kan gilla den skidan.
Sen när det kommer till längd är det svårt där med. Jag som är 176cm och väger lite för mycket åker gärna en längre skida, och hade tagit 182 av gammal vana. Men en kompis till mig som är lite mer normalbyggd, typ 185cm lång och 80-85 kilo tung gick ner till 177 och är mer än nöjd me det valet på sina RTM86:or. Han kan inte tänka sig gå upp i längd längre då han upplever skidan sjukt stabil men mycket mycket roligare och livfullare i den kortare längden.

Var köpa Völkl RTM 86 ?
659 € enligt länk från bootfitta, verkar vara fri frakt längder 172 samt 182, 599+15 = 614 € på sport conrad längder 167, 172, 177. Känner starkt köpsug men kan inte övertala ens mig själv att jag behöver ytterligare ett par skidor...

Var köpa Völkl RTM 86 ?
zerode sa:
Jag kan bara tipsa om de butikerna jag vet har dem här i Åre, nämligen Hanson och ÅreSkidsport. Kolla med dem, vet dock inte om de skickar, men kan vara värt ett samtal. Kolla även priserna där, vet att de ibland inte är mycket dyrare än tyska postorderföretag...

Till skidvalet: Det är sjukt svårt att tipsa utan någon som helst vetskap om hur du åker eller ser ut, du kan vara proffsduktig eller värdelös, lång kort smal tjock, vet inget så du får ta det här med en nypa salt med, som alla andra tips man får.
Men generelt kan man säga att RTM86 passar åkare som är lite bättre än genomsnittet, och 84:an är bra för de som är bra till riktigt bra. Så enkelt sett så är 84:an ett säkrare val, de har ett otroligt stort span över hur många som kan gilla den skidan.
Sen när det kommer till längd är det svårt där med. Jag som är 176cm och väger lite för mycket åker gärna en längre skida, och hade tagit 182 av gammal vana. Men en kompis till mig som är lite mer normalbyggd, typ 185cm lång och 80-85 kilo tung gick ner till 177 och är mer än nöjd me det valet på sina RTM86:or. Han kan inte tänka sig gå upp i längd längre då han upplever skidan sjukt stabil men mycket mycket roligare och livfullare i den kortare längden.
Hej!

Har testat de nya RTM 84 och gillade dem överlag. Vilken av RTM 84 eller 86 är "vassast"? Vill ha en skida som är så stabil som möjligt i hög fart i pist men mer allround än en pisträcer. Såg att du skrev att "att RTM86 passar åkare som är lite bättre än genomsnittet, och 84:an är bra för de som är bra till riktigt bra. Så enkelt sett så är 84:an ett säkrare val, de har ett otroligt stort span över hur många som kan gilla den skidan." Menar du att din känla är att 84:an är strået vassare än 86:an?

Var köpa Völkl RTM 86 ?
Hallå

Enkelt förklarat så är skillnaden mellan RTM 84 och 86 det att 86:an är byggd lite kralligare och den har titanal som metall medans 84:an är inte fullt lika hård och har "stål" som metalldämpning. Skillnaden där är att du får en lugnare skida med titanal och en livligare och kvickare skida med "stål".
Det jag har märkt när vi kör tester med dem är att många föredrar den piggare känslan som 84:an levererar, skidan känns roligare än den lite mer dämpade 86:an.
En intressant sak som några av mina vänner gjort när de skaffat RTM är att de gått ner i längd mot vad de normalt brukar köra på. De tycker att 177cm längd är lika stabil som 182cm men att den var så mycket roligare att de tog den kortare längden. Skall läggas till att de är runt 185-190 långa, så rent naturligt hade varit den längre längden...

Nej, jag anser inte att 84:an är vassare än 86:an, tvärtom. 86:an är en vassare skida. MEN det är inget man bör ta hänsyn till. En vassare skida är inte alltid bättre, den kan lätt bli nästan tråkig om man inte klarar av den. Så som jag skrev så är 84:an ett bättre val, den passar ett större antal, medans 86:an tycker många är lite för styv för att ha riktigt kul på.
Min känsla är att 84:an är det säkraste kortet. Har inte hört att någon upplevt den som för vek. Så om jag skall rekommendera en skida så blir det den...

Var köpa Völkl RTM 86 ?

@zerode
Mycket bra förklaring, du sätter ord på den känslan jag fick när jag testade RTM 84. För mig, 95/186 kändes det (och känns fortfarande) som 86 är lugnare, mer följsam och stabil men svarar ändå grymt bra i kortsväng. Men för den skull inte sagt att jag upplevde 84 som orolig på något sätt, bara att 86 passar mig fantastiskr bra! :-)

/MM

Senast ändrad:
Var köpa Völkl RTM 86 ?
Tack så mycket för svaret!! Får se vilken av skidorna jag slår till på. Jag är 173 cm och väger ca 73 kr så det lutar åt längden 172 cm. Testade 84:an i 167 cm och kände att några centimeter till i längd inte hade skadat.

Tillbaka
Topp