Var montera bidningen på Salomon Rocker 2 122

tim-todt

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett par Slaomon Rocker2 122, 192 långa. Jag har tänkt åka mest liftnära off pist med dem men förhoppningsvis också lite mindre hiking. Jag tänkte ha Salomon Guardian som bindning och köpa det hela via Sport Conrad. Jag är lite osäker på var på skidan man ska montera bidningen. Enligt vissa så är skidan väldigt känslig för olika monteringspunkter och beter sig väldigt olikt beroende på var man monterar bidningen. Jag har uppfattat att True Center -3 är en bra monteringspunkt. Vad har Ni för synpunkter på det?

Jag är 49 år, väger 85 kg, 180 lång. Ingen bländande teknik i åkningen men tar mig ner på de flesta ställen utom bristande skare och undviker branta korridorer...

mvh

Tim

Om du inte uttryckligen vet att du gillar centermonterade skidor behöver du inte fundera på att gå framför TC-3, men det verkar du ju iofs inte göra heller. Rocker2 är precis som du nämner känslig för monteringspunkt. Det beror förmodligen både på flexkurvan och den korta spannade sektionen. Jag skulle rekommendera att du väljer en position mellan -3 och -4, beroende på vilket som känns närmast din egen åkning. Det kan kännas som smådetaljer att prata om 5mm hit eller dit, men det gör tydlig skillnad i känsla i skidan.

TC-3: Bäst balans i riktigt bra, djup snö, både i brant åkning och i lite snällare terräng så länge farten är skapligt hög. Skidorna upplevs som ett gemensamt paket och de rör sig väldigt snällt och parallellt. Flytet är dock ganska dåligt i låg fart, typ som i softa outrun efter åk, eller i den första biten innan man har fått upp farten inför ett åk. Det gäller speciellt om man är van vid att avlasta muskler och dyligt genom att lägga på lite plöstryck. Det kan ge en lite otrygg känsla om man inte är van vid det beteendet. Dock en mycket trivsam tryckbalans mellan fram- och bakände i hög fart. Sväng med traditionell "in över spetsen"-plöstryck fungerar inte alls. Skidan reagerar nästan noll på det och behöver istället kantas direkt. En stor nackdel för semestervecko-åkare med -3 är att det krävs runt 5 åkdagar för att åka in sig i den nya positionen om man är van vid att stå mer traditionellt. Då kan nästan hela årets enda alpvecka gå åt till att åka in sig på skidorna. Väl investerad tid enligt mig, men det håller inte alla med om.

TC-4: Tydligt bättre flyt redan från låga farter. Mer lyft i tippen genom hela fartregistret och en tryggare känsla för ovana lössnöåkare. Dock sämre balans i hög fart och det blir plötsligt lätt att trycka ut ytterskidans tail både med mening och ofrivilligt. Den där kompakta känslan av två skidor i förening försvinner en aning. Mer respons vid traditionell/konservativ svänginitering. -3 och -4 beter sig olika i svår snö. En del upplever den ökade tipstyrningen som positiv i svår snö och andra tycker det är en nackdel. Det beror på din teknik. -4 är en lättare position att ta till sig om man kommer från mer traditionellt balanserade bredlagg eller pistskidor. Det kan vara värt mycket om du bara har 6-7 bra åkdagar per vinter (en realitet för många).

TC-3,5: En medelväg av de ovanstående. Ett bra val om du är osäker eller vet med dig att du förmodligen kommer att ha lite svårt att vänja dig vid -3.

(Bakom -4: Inte aktuellt. Släcker helt ut idén med R2 122. Då ska du istället välja en annan skida. )

/MnO

MnO sa:
Om du inte uttryckligen vet att du gillar centermonterade skidor behöver du inte fundera på att gå framför TC-3, men det verkar du ju iofs inte göra heller. Rocker2 är precis som du nämner känslig för monteringspunkt. Det beror förmodligen både på flexkurvan och den korta spannade sektionen. Jag skulle rekommendera att du väljer en position mellan -3 och -4, beroende på vilket som känns närmast din egen åkning. Det kan kännas som smådetaljer att prata om 5mm hit eller dit, men det gör tydlig skillnad i känsla i skidan.

TC-3: Bäst balans i riktigt bra, djup snö, både i brant åkning och i lite snällare terräng så länge farten är skapligt hög. Skidorna upplevs som ett gemensamt paket och de rör sig väldigt snällt och parallellt. Flytet är dock ganska dåligt i låg fart, typ som i softa outrun efter åk, eller i den första biten innan man har fått upp farten inför ett åk. Det gäller speciellt om man är van vid att avlasta muskler och dyligt genom att lägga på lite plöstryck. Det kan ge en lite otrygg känsla om man inte är van vid det beteendet. Dock en mycket trivsam tryckbalans mellan fram- och bakände i hög fart. Sväng med traditionell "in över spetsen"-plöstryck fungerar inte alls. Skidan reagerar nästan noll på det och behöver istället kantas direkt. En stor nackdel för semestervecko-åkare med -3 är att det krävs runt 5 åkdagar för att åka in sig i den nya positionen om man är van vid att stå mer traditionellt. Då kan nästan hela årets enda alpvecka gå åt till att åka in sig på skidorna. Väl investerad tid enligt mig, men det håller inte alla med om.

TC-4: Tydligt bättre flyt redan från låga farter. Mer lyft i tippen genom hela fartregistret och en tryggare känsla för ovana lössnöåkare. Dock sämre balans i hög fart och det blir plötsligt lätt att trycka ut ytterskidans tail både med mening och ofrivilligt. Den där kompakta känslan av två skidor i förening försvinner en aning. Mer respons vid traditionell/konservativ svänginitering. -3 och -4 beter sig olika i svår snö. En del upplever den ökade tipstyrningen som positiv i svår snö och andra tycker det är en nackdel. Det beror på din teknik. -4 är en lättare position att ta till sig om man kommer från mer traditionellt balanserade bredlagg eller pistskidor. Det kan vara värt mycket om du bara har 6-7 bra åkdagar per vinter (en realitet för många).

TC-3,5: En medelväg av de ovanstående. Ett bra val om du är osäker eller vet med dig att du förmodligen kommer att ha lite svårt att vänja dig vid -3.

(Bakom -4: Inte aktuellt. Släcker helt ut idén med R2 122. Då ska du istället välja en annan skida. )

/MnO
Skulle du säga att det är ungefär samma monteringspunkt för R2 108 då dessa ska vara nära släkt?
Eller får man tänka om helt då det ändå skiljer 14mm i midjan?
Men du kanske inte alls är insatt på samma sätt i 108:an

Tack MnO för ett fantastiskt svar. Har läst en del av Dina inlägg - Du måste ha en PhD i skidkunskap...

Får lite ågren av TC - 3 eller -4 (alltid denna beslutsångest...). En sak till som jag inte har nämnt. Jag tänkte "låna" ut skidorna till min son (Han har ett par egna Katana 191 med marker Griffon) som är 20 och som åker till St.Anton om 1 månad. Själv tänkte jag komma ner tre veckor i januari och åka med honom. Han åker fort och överallt och har som mål att droppa + 10m. Hur smart är det då att sätta på ett par Salomon Guardian 16? Bättre med ett par Jester Schizo? Och så slipper man allt det där med True Center osv?

Mvh

Tim

Har en son i samma ålder, och för att få "låna" honom från parken köpte jag ett par S R2 122 192cm med guardian till oss. Jag har andra skidor, men inte centermonterade, utan mer traditionella +110 lagg. Jag lät montera dem efter recommended (-3). Det blev 3,3 med mina 312sulor och för sonens del 2,7. Senare blev det dags för ett par veckors åkning i Norge. Tyvärr fick sonen förhinder så jag hann åka på dem för egen del några dar innan han dök upp. Växlade en del med mina andra skidor dessa dagarna. Det tog ett par dagar att åka in sig på dem. Testade i mycket olika förhållanden, dock inte i djupare snö än ett par dec (relativt tung snö) i relativt låg fart. Blev väl inte övertygad att det här var skidor för mig.
När min son började åka körde han som på sina parkskidor ungefär, kantade och inget direkt plöstryck, i hög fart i ganska stökig terräng. När jag såg vad han kunde göra, imiterade jag hans stil och släppte på betydligt mer och nu kändes skidan på ett helt nytt sätt. Känner igen beskrivningen ovan (MnO). Har verkligen utvecklats som åkare sen dess. Åkte väl i ytterligare en vecka lite senare och använde då mest 122:orna. Ett plus är också att jag orkar stå på betydligt mer med dessa.
Beträffande monteringen har ju varken jag eller sonen varit i närheten av (-4). Men jag tror inte att det blir några fördelar, förutom i låg fart som MnO är inne på. Nu har jag två andra par på g inför vintern som jag hittat här på forumet. Finns möjlighet att sätta på Jester Demo på ena paret, så där ska jag ta mig tid och testa olika monteringar för att hitta rätt.
Vad gäller droppa + 10 meter så har jag ingen erfarenhet av det och tänker inte skaffa mig heller. Om Guardian pallar det kan nog någon här på forumet svara på. Jag har också provat hudar med 122/ Guardian. En gång 700m höjdmeter och vid några tillfällen 400m. Det är ett tungt paket att röra sig med jämfört med annat jag har, men definitivt värt att satsa på. Välj Guardian och montering -3,5 !
// Torbjörn

Jadin sa:
Skulle du säga att det är ungefär samma monteringspunkt för R2 108 då dessa ska vara nära släkt?
Jag har inte åkt 108:an i bra snö, så jag kan inte uttala mig med någon precision när det gäller den. Men jag kan anta att samma resonemang gäller. Dock blir det ju naturligt så att en 108mm:are kräver mer fart innan den planar upp, dvs effekterna av sämre lågfartsflyt kommer att bli tydligare.

tim-todt sa:
Tack MnO för ett fantastiskt svar. Har läst en del av Dina inlägg - Du måste ha en PhD i skidkunskap...

Får lite ågren av TC - 3 eller -4 (alltid denna beslutsångest...). En sak till som jag inte har nämnt. Jag tänkte "låna" ut skidorna till min son (Han har ett par egna Katana 191 med marker Griffon) som är 20 och som åker till St.Anton om 1 månad. Själv tänkte jag komma ner tre veckor i januari och åka med honom. Han åker fort och överallt och har som mål att droppa + 10m. Hur smart är det då att sätta på ett par Salomon Guardian 16? Bättre med ett par Jester Schizo? Och så slipper man allt det där med True Center osv?

Mvh

Tim
Varsågod :)

Katana 191 och R2 122 monterat på antingen -3 eller -4 kommer att bli en riktig kulturkrock. Bara av den anledningen kan det vara bra att ha en justerbar bindning så att man kan ta förflyttningen i två eller flera steg. Guardian eller ej beror ju på om skidan ska användas till att gå med eller ej och hur mycket man i så fall värderar den egenskapen. Lite småturer av typen "jag vill gå upp dit och åka ner" klarar man av med Treckers, men ska man knata någotsånär seriöst med halvdagsprojekt så är Guardian/Duke definitivt att föredra.

Skippa Schizo. Det är bättre att välja Jester Demo i så fall. Shizon tillför bara extra vikt med den där mellanmodulen och det är bara risk att det krånglar. Demo-varianten däremot är riktigt bra tycker jag och bjuder dessutom på möjligheten att enkelt ta av bindningen tex om man ska smyga ner flera par i ett skidfodral när man flyger, eller bara spara plats i takboxen.

Tack Torbjörn för ett mycket bra svar!

Det blir väl att montera på ett par Guardian på -3.5 och sedan öka farten lite. Grabben klagar alltid på mig att jag åker för långsamt, han har nog rätt...

mvh

Tim

MnO sa:
Jadin sa:
Jag har inte åkt 108:an i bra snö, så jag kan inte uttala mig med någon precision när det gäller den. Men jag kan anta att samma resonemang gäller. Dock blir det ju naturligt så att en 108mm:are kräver mer fart innan den planar upp, dvs effekterna av sämre lågfartsflyt kommer att bli tydligare.
108:an anses allmänt gå riktigt bra på märket, så jag skulle sätta den där.

Tillbaka
Topp