Var sätta Recco?

PirrePirre

Ny medlem
Var sätta Recco?
Tja, var e de bäst att sätta fast sina Recco reflectorer? Kör bräda med mjuka boots så där e de ju mest tyg å grejer. Funkar det med en på var sida av hjälmen?

Var sätta Recco?
Inte på hjälmen, brädan, vantarna, ryggan eller nån annan lös pryl. De kan ju ramla av. Som alpinåkare har jag mina på pjucken. Förstår problemet med mjuka skor. Nån brädåkare får komplettera med erfarenheter.
Man kanske kan sy lite lätt i ytterkanten av reflektorn? Den aktiva delen sitter väl ändå lite i mitten så att säga?

Var sätta Recco?
Jag har ett par i mina mjuka snowboardboots, fastklibbade på insidan av skaftet på ytterskon, dvs mellan inner-och ytterskon. de har suttit där i ett par år utan tendens att mosas eller trilla av. Detta förutsätter förståss att skorna har innersko och yttersko.

När jag åker skidor har jag en i innerfickan på jackan eller i byxfickan, det brukar funka när jag åker bräda också ;)

Den "aktiva delen" (som i egentligen är passiv) sitter mycket riktigt i mitten, det verkar dock gå ut två "antenner" från denna ut i ändarna, så klipp inte av dessa, men att sy borde funka.

Var sätta Recco?
Har sett brallor med insydda recco.
Hoppas dock att du har en transciever också för det är den som räddar ditt liv.
Reccon gör bara att föräldrarna har något att begrava...

Var sätta Recco?
Ingenstans. Köp en tranciver. Reccon gör inte ett skit, som inte en tranciver kan. Glöm den gamla skit prylen, tills det finns rimliga sätt att söka den med.

Var sätta Recco?
Reccon är bara ett litet klistermärksliknande föremål som har en reflektor i sig som går att söka efter.

En tranciver har du på dig förslgsvis på magen, när du åker runt så har du den inställd på sändning men om du t ex skulle hamna i en lavin så kan dina åkkamrater direkt bara byta från att sända på sina trancivers till att söka. På så sätt kan de förhoppningsvis hitta dig i tid, bara tranciver räcker inte du måste även ha en lavinsond och en spade (att gräva med händerna är nästintill omöjligt).

Alltså reccon fungerar men ganska dåligt med tanke på att du måste vänta på skidpatrullen att ta sig till området där den begravde ligger. Om man funderar på att köra en del offpist så är tranciver ett måste.

Var sätta Recco?
Det är typ bara oftast bara skidpatrullerna (SLAO) som har recco sändare och kan därför ta tid innan dom kommer till undsättning vid t ex en lavin...
Men är ni några stycken i en grupp som åker och en försvinner så är det ju bara för alla andra att ställa om tranciiivern till sökning och leta! GÅR FORT!!!

Var sätta Recco?
Aven om det inte gar att jamfora recco med en transceiver, sa ar det ju aldrig fel att ha som komplement? Hundra spann ar ju inte mycket att braka om. Abiskos pistorer tyckte att en pa hjalmen och en pa pjaxan ar vettigt, "en uppe och en nere", forhoppningsvis ar nagon del av kroppen narmare ytan an den andra.

Om hjalmen ramlar av i lavinen sa ar den for daligt atspand. Och, som skrivits ovan, att aka i lavinomraden, dvs. offpist, utan transciever ar naivt.

Var sätta Recco?
Jo sätt reccon på skon, sedan tappar du den under lavinen (jo, laviner kan vara starka...) sedan letar en stressad lavinnisse upp din sko och du ligger och kippar efter luft ett tiotal meter därifrån! Var har man trancievern? jo på magen tamefan nästan mot huden med feta trepnktsbältet runt... där någonstans bör man sätta reccon (om man nu verkligen behöver en placeboräddare)... kanske man kan tatuera in en recco? det är ju lite coolt. Nej men skall du åka där det kan gå laviner... köp en tranciever och se till att åka med en som har mtsv, så letar han upp dig innan du ens blivit rädd... förhoppningsvis...

//

Var sätta Recco?
lill banck, nog för att en lavin är otroligt stark, jag vet inte riktigt hur hårt en snowboardsko sitter men om den (lavinen) skulle slita av mig min pjäxa så har nog förmodligen mitt ben åkt med också.

Var sätta Recco?
Vad jag har hört om recco så är det lite av en bluff(inte helt riktigt) för sökanordningen man använder sig av söker nämligen efter metal föremål oxå sen kanske reccon ger ut en något starkare signal?

Var sätta Recco?
I vissa fall så HAR laviner slitit av plagg från kroppen, har jag hört. Det kan ju bli ett jädra tryck i en sån ju...

Tycker att en 100-lapp för en recco är värt det. Förmodligen helt onödig men de HAR räddat några liv, och det är ju faktiskt bättre med recco än utan. Fast inte en centimeter ut i pudret utan transciever och spade!

Var sätta Recco?
Ett litet klargörande, recco är ingen sändare, det är en reflektor.
Sökutrustningen som räddningspersonlen har sänder ut en signal på en viss frekvens, om signalen träffar en Recco-reflektor dubblar reflektorn frekvensen och skickar tillbaka signalen, därför behöver den inga batterier. Idéen är ju att Reccon ska vara liten och enkel(billig).

Jag håller med om att den inte är något alternativ till en riktig tranciever, men något är bättre än inget så det är ju inget fel att ha en. Det är knappast möjligt att alla som åker skidor ska ha en tranciever och veta hur den ska användas...

Var sätta Recco?
Det mesta har ju redan sagts, men vad jag hört reflekterar recco signalerna ut genom ändarna så försök att sätta en vertikalt och den andra horisontalt så når signalen ut i de flesta vinklar...

Var sätta Recco?
Vi omformulerar frågan då DaHlin: Skulle du sätta reccon på (inuti) pjäxan/ snowboardskon (och, nej en snowboardsko sitter inte lika "hårt" som en pjäxa... lite därför man har en sko...) och känna dig säker?
Jag menar kan den forsera en hel by klarar den säkert av en sko...

Vad det handlar om är att den skall sitta där det är som minst risk (DaHlin; chans) att man tappar den... typ ät en macka med reccon till frukost och leta reda på den dagen efter...

eller, köp en tranciever.

//

Var sätta Recco?
Om en erfaren pistor/lavincertifierad kille sager till mig att en pa dojjan och en pa hjalmen ar en bra ide, da
ar jag redo att folja hans rad...

Tillbaka
Topp