Var sätter vi duken?

snej

Aktiv medlem
Var sätter vi duken?
172 cm på väg tillbaka upp till 60 kg.
Åker nu på 185cm Mothership med STH16

På ingång:
192 cm Lotus 138 F2r3
193 cm EHP

Kommande köp:
186 cm Bibby Pro
eller
189 cm BH Maestro

Då är frågan som rubriken lyder.
Var hamnar duken. Var länge på det klara med att sätta den på EHPn, men börjar fundera på om det är för mkt att släpa runt på. Bibby/Maestro blir juh lite mer lekiga än EHP, men frågan är hur mkt man vill hoppa O leka på ett par dukes. Lotus känns för specifik för att sätat dukes på, om jag inte ska ha en på flera par skidor. Ska jag ändå sätta duken på EHPn? Ngn som turar med den setupen?
Något fundersam...

Var sätter vi duken?
Sätt duken på EHP och kör med dynafit på lotusen.

Onödigt att skaffa så lätta skidor som DPSen och sedan sätta en tung duke på dem.

Var sätter vi duken?
Håller ens duke för riktig åkning? Hört flera stycken som bara kör sönder sina om och om igen...

Var sätter vi duken?
felix sa:
Håller ens duke för riktig åkning? Hört flera stycken som bara kör sönder sina om och om igen...
Det är ju en massa plast överallt så är man tung och eller "galen" går de sönder nånstans förr eller senare. Hittills har mina hållit men jag är lätt och inte galen, tror jag...

Senast ändrad:
Var sätter vi duken?
AKvS sa:
Sätt duken på EHP och kör med dynafit på lotusen.

Onödigt att skaffa så lätta skidor som DPSen och sedan sätta en tung duke på dem.
Då måste man också punga ut med nya pjäxor.... Kombon lotus+duke är ju betydligt lättare än ehp+duke...

Felix din trollunge ;)

Senast ändrad:
Var sätter vi duken?
VADDå kan man inte ha vanliga pjäxor i dynafit?? :-O

Nädå, återtill verkligheten.

Om jag inte skaffar 2 par dukes/hudar så kommer jag nog att skippa att sätta dem på lotusen. Jag inbillar mig att den inte är toppen att tura med i ex sverige. Återstår de andra då. EHP eller Bibby/Maestro?

Var sätter vi duken?
Ok, jag är lite i samma sits men någon gång (nästa säsong?) blir det dynafit.

Sätt diamir freeride + på lotusen då. Duken är onödigt fet för en så lätt skida. Går du så går du ju för mjuksnö.

Var sätter vi duken?
Har kört med Kuro + Duke förra säsongen. Funkade riktigt fint faktiskt. Givetvis blir det något kilo extra att släpa på, men det ger bara bättre benmuskler..

Sätt den på EHP:n.

Var sätter vi duken?
Mannen-som-surfar sa:
Typiskt freeride.se... Ingen som ens reagerar på vilka längder den lille flugviktaren skall gå på tur med...
Alla är ju i ~190 längden... Förutom Bibbyn fast den är det rätt dåligt med folk som har åkt på här... Tänkte också på längderna när jag såg det...

Var sätter vi duken?
Jarle sa:
Mannen-som-surfar sa:
Typiskt freeride.se... Ingen som ens reagerar på vilka längder den lille flugviktaren skall gå på tur med...
Alla är ju i ~190 längden... Förutom Bibbyn fast den är det rätt dåligt med folk som har åkt på här... Tänkte också på längderna när jag såg det...
Liksom jag. Men med en sån quiver tar jag för givet att "den lille flugviktaren" minst sagt vet vad han sysslar med.

Var sätter vi duken?
Mannen-som-surfar sa:
Här skulle man kunna skriva ngt i stil med typiskt freeride.se ingen som bryr sig om att svara på topic, men det ska jag inte göra. Istället ska jag såklart mena att som flugviktare bör man inte åka på längre än 179 och inte bredare än 100 mm i midjan. Tror jag köper mig en hel dynafitsetup ist. Då har jag iaf roligt när jag går uppför...

Var sätter vi duken?
Ja men det är sant, med din vikt kommer du inte kunna styra planken du har på ingång...

Var sätter vi duken?
felix sa:
Ja men det är sant, med din vikt kommer du inte kunna styra planken du har på ingång...
ok otur.

Alltså till salu: 193 EHP och 192 DPS Lotus 138.
Eller bytes mot korta, smala skidor med dynafitbindning.

Eller ska jag kanske lika gärna köra på telemark?
De är juh lätta.

Var sätter vi duken?
Snej vet väl antagligen bäst om vad han klarar av och inte klarar av, sen var ju frågan på vilken skida han skulle sätta duken på, jag skulle satt den på EHP:n.

Var sätter vi duken?
LeoWaldner sa:
Snej vet väl antagligen bäst om vad han klarar av och inte klarar av, sen var ju frågan på vilken skida han skulle sätta duken på, jag skulle satt den på EHP:n.
Jag gillar EHPn som fan att tura på. Klart att den är tyngre än Lotusen. Men den klarar av varierade förhållanden en del bättre...antar jag. :P

Var sätter vi duken?
Jag har inte sagt något till dig Snej.

Bara att folk som alltid rekomenderar skidor säger att de vill veta vikt så de kan rekomendera längd. Och så kommer du och skriver allt och så är det ingen som reagerar. Men detta är bara på Internet och freeride.se som sagt.

För övrigt så skulle jag har sagt EHP av dessa skidor. Lotusen är ju ingen höjdarskida att tura med. Och Momenten har förmodligen för "liten" del som ligger an mot snön för att det skall vara kul.

Var sätter vi duken?
Varför ska nån reagera? Med tanke på att han inte ber om tips ang längder och att han åker på det han gör så lär han ha koll själv på om han kan hantera dom.

@snej: Jag skulle nog sätta dom på dina existerande MoShips om jag var du och du ska behålla dom(?). Flytta STHn till blommorna eller Hojisarna. Lotus är kanske lite svåra att tura på? Isf så är det bara att satsa på EHP.

Var sätter vi duken?
Jag tror det är få som känner sig helt kvalificerade att svara dig på vilken skida du ska tura på. Som sagt känns det ju som att du med den quivern kör en del skidor och ändå vet vad du själv gillar bäst.

Men det finns ju lite saker att tänka på när du gör ditt beslut. Som jag ser det kan följande vara värt att överväga lite extra, efter att ha läst det du skrivit:

Är detta ditt enda par turskidor? Kommer du tura i varierande förhållanden, mest puder, mest brant slask, eller vad? Rent realistiskt, vad letar du efter (att åka nedför) när du är ute och turar? Välj skida efter vad du tycker funkar bäst till ditt ändamål.

Värt att väga in är också såklart uppvägen. Går du mest/bara dagsturer och mestadels uppför (inte så mkt flera timmar långa anmarcher), som jag tror pga du kör dukes, är det rätt så skit samma med vikten. Antar du kör alpinpjäxor också? Din utrustning väger redan så mycket så det blir lixom inte alltför stor skillnad med ett halvkilo hit eller dit.

Välj då skida enligt vad du gillar att åka nedför som sagt.

Däremot om du går mycket uppför brant skog till exempel är nått att verkligen tänka på. Flack konstant lutning så spelar inte skidlängden någon större roll. Men när du ska göra många lappkast i tight, brant terräng blir det helt jävla olidligt med för långa skidor. Själv turar jag på 186 skidor och är 183. Och då tycker jag dom är precis så långa att jag klarar av att vända dom smidigt när det är trångt och brant och jag har rätt hyfsad vändningsteknik. Med smidigt menar jag att komma runt snabbt utan att använda för mycket extra energi och behöva stanna.

Men jag hade gärna också haft ett par puderturskidor på 195cm också...

Senast ändrad:
Var sätter vi duken?
Precis lite sån här diskussion jag ville ha.

Tack mina herrar.

@mannen som surfar. Jag tycker du har en bra poäng i att du tar upp problematiken med att vi alltid ber om vikt o längd osv när vi ska prata om skidor, men inte alltid tar ställning till frågeställarens vikt osv. Just i detta fallet så har jag juh redan skaffat skidor som jag tänketr mig att åka på, varför längddiskussionen blir lite överflödig, men som saght. I see your point.

@utter. jo, jag tänkte behålla mothership, men den väger juh om möjligt ännu mer och jag är dessutom löjligt nöjd med den setupen som den är.

FF kommer med flera saker som är värda att beakta.
Dels kommer det vara mitt enda par att tura med, prio ligger på nedfarten och jag kommer inte heller ha så mkt anmarsch innan uppåpromenaden börjar.
Lappkasten kommer såklart bli knepiga, men jag får försöka att inte sätta mig i så mkt såna situationer helt enkelt.

Som sagt tackar för en del av ovanstående tips och det ser ut som att det får bli dukes på EHP helt enkelt. Det var min första tanke och det verkar som att flera av er håller med.

Nu jobbar vi in en snörik vinter.

jens

Tillbaka
Topp