Var ska familj bo vid Sellaronda (ski-in/out) - Arabba, Canazei, Corvara/Colfosco, Selva, Alba/Penia

RalphA

Medlem
Var ska familj bo vid Sellaronda (ski-in/out) - Arabba, Canazei, Corvara/Colfosco, Selva, Alba/Penia
Vi är en familj med stora barn som har varit i Cervinia och tyckte det var härligt. Nu tänker jag att vi nästa gång ska åka till Dolomiterna och eftersom det inte kommer blir så värst många turer till alperna är det lika bra att åka till Sellaronda. Men var ska vi bo? Vi går gärna på restaurang några kvällar så det behöver inte vara helt öde, men inte heller allt för trångt med folk. Gärna ski-in/out eller åtminstone nästan. Vi kommer nog bila ner.
Borde vi åka till Cortina d'Ampezzo, eller kanske Livigno istället?

De flesta orter kring Sella Ronda har mer eller mindre ski in/out, eller 5-10 minuters promenad till liften. Selva ligger bäst till högt upp i Val Gardena men är just därför kanske också dyrast. Arabba ligger närmast de mer krävande backarna längs Sella Ronda, och har närmast till glaciäråkningen på Marmolada. Canazei och Campitello ligger bra till men har egentligen inte riktig ski-in/out eftersom man måste börja och avsluta skid-dagen med en kabinlift.

Eftersom ni bilar ner kan jag föreslå La Villa, Corvara och Colfosco som man (liksom orterna i Val Gardena) lätt når norrifrån med bil. Därifrån kan ni också lätt göra dagsutflykter till Cortina med bil, det är inte långt. Man kan också göra en dagsutflykt (via liftar och gratis skidbuss) norrut till Kronplatz som har fin skidåkning.

Cortina d'Ampezzo själv har ett ganska speciellt tvådelat liftsystem och inte ski-in/out. Men det är en mycket trevlig by/alpstad som ju är kul att ha upplevt nån gång. Tyvärr verkar Cortina ha blivit väldigt dyrt nu efter OS.

Livigno är en trevlig familjeort med mycket fin skidåkning på stora ytor och en mysig långsmal by. Ett gott råd är att bosätta sig i ena eller andra änden av byn så att man har gångavstånd till någon av liftarnas dalstationer - skidbussarna är tyvärr opålitliga här. På mitten av den långsmala byn är det för långt att gå till liftarna. Och en speciell enkelriktad vägtunnel (dvs en riktning i taget) om man kommer norrifrån - den måste man lära sig tidtabellen för om man kör dit själv.

Hej och hjärtligt stort tack för ditt uttömmande svar! Fördelen med Cervinia är att det går att hitta ett halvsunkigt boende för under 20000kr, inte lika självklart här runt Sellaronda. Tror jag ska jobba vidare på Selva och Corvara/Colfosco och hoppas jag inte är ute alltför sent.

Ja men en del boende i Cervinia är mer än lovligt sunkiga. Det finns en del hiskeliga gamla 70-tals-lägenheter i backen upp till höger. Iofs otrolig utsikt över Matterhorn och ski in/out, men ändå, sunkigt, betong och sliten gammal teak. Men det sagt så gillar jag också det övriga Cervinia, för min del!

I Sydtyrolen / Alto Adige, där stora delar av Sella Ronda ligger, hittar du iofs en helt annan standard. Området tillhörde tidigare Österrike och det märks. Allt är fräscht och rent och fungerar. Arabba och Cortina, som ligger i regionen Venetien, hade en folkomröstning om de skulle gå med i Sydtyrolen. När folket där väl röstat ja så sa Sydtyrolen nej tack... :ROFLMAO:

Plus att denna del av Dolomiterna (öster om autostradan) är otroligt vackra. Men det är ju en smaksak. Men ja, det börjar bli dyrt. Och det blir tyvärr mer och mer vanligt att man inte accepterar avbokningar utan avgift. Man kan hitta mer prisvärda boenden i dalen norr om La Villa, med liftanslutning till Sella Ronda etc (eller en liten egen biltur) men litet mer perifert. Inget fel på backarna dock, i La Villa finns t ex Dolomiternas kanske finaste svarta pist, Gran Risa. I Ortisei och S.ta Cristina finns det också en del billigare boenden, särskilt om man accepterar att ha litet längre till liften.

Vi hade tur en gång och hittade en mysig lägenhet ovanför vägen mellan La Villa och lilla byn San Cassiano (som ligger på vägen till Cortina). Inte boende alls vid liften men de hade en lokal egen liten skidbuss som verkligen körde skytteltrafik till liften i San Cassiano (som via en del backar och liftar ansluter till Sella Ronda). Vi behövde knappt bära skidorna 20 meter, riktigt lyxigt.

Litet billigare i Val di Fassa kanske (Canazei etc) men som sagt, långt att köra dit från norr.

Tror inte du är för sent ute för att boka. Jag brukar "browsa" via booking.com och sedan dubbelkolla direkt med något lockande boende för att se om det går att få ett bättre pris.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp