Var ska jag montera bindningar?

Tjena Freeride!

Jag har nu beställt ett par Atomic Automatic skidor med ett par Atomic tracker bindningar.
Men ska montera dem här nere i Val D'isere istället för att låta sport-conrad göra jobbet.
Har inte riktigt fattat de här med monterings punkterna på skidorna, så försök ge så en så enkel utförlig förklaring som möjligt.

Jag åker väll på en advancerad skidnivå, väger 73kg, längs 176cm, vill väll åka lite all möjlig offpist med dessa, big mountain linjer, skogsåkning, lite drop, bc och tura lite på det. Kommer åka i Val D'isere hela säsongen.

Så var är då den bästa punkten att montera mina bindningar på?

vilken längd är det du har?

Som input kan jag annars nämna att sage kör team line på sina 186:or, dana kör +2,5

Låt SC montera om du inte föredrar att göra det själv, risken att det blir fel är inte större än om du lämnar in dem till någon annan butik. Skulle det bli aktuellt med någon reklamation är det en stor fördel om de du köpt grejorna av också har monterat. Jag har köpt ett gäng skidor de senaste åren som SC monterat, inga problem överhuvudtaget!

Monteringspunkten på skidan har jag inte koll på ... men vet du inte och tänker använda skidan till det den är avsedd för är i allmänhet teamline/factoryline en bra utgångspunkt. Vet du med dig att du föredrar kvickhet och lekfullhet före stabilitet kan du ju iofs. gå fram någon eller några centimeter.

/MM

Jag tror man ska tänka tvärt om med Automatic, precis som med R2. Går man fram får man charge och stabilitet iom att man får stabiliteten. Se på hur Dana och Sage monterar och Dana har ju en hårdare och chargigare åkstil.

Carled sa:
Jag tror man ska tänka tvärt om med Automatic, precis som med R2. Går man fram får man charge och stabilitet iom att man får stabiliteten. Se på hur Dana och Sage monterar och Dana har ju en hårdare och chargigare åkstil.
Intressant, det visste jag inte. Vet du vad det beror på?

/MM

Efter fem dagar på skidan i olika fören i Hemsedal de senaste två veckorna är jag inte det minsta tveksam, den ska fram från Factory. På Factory är skidan lättåkt och lättsvängd i alla fören, men hur mkt jag än hänger fram på tungorna hamnar jag i baksätet oftare än nödvändigt. Detta märks extra mkt i pist, skog och puderpuckel.

Tror (eller hoppas) inte att skidan blir mindre lekfull om man monterar fram. Att den blir stabilare däremot när man får en möjlighet att pressa ner rockern mer i snön kan jag tänka mig. Är däremot lite oklar hur mkt den ska fram. Idéer?

För jämförelsen skull kan jag nämna att jag kör 25-40 skiddagar per år i alperna och Hemsedal och har de senaste fem åren åkt på Amada JJ, K2 Obsethed, Coreupt BTD och Völkl Gotama.

Carled sa:
carlmart sa:
Efter fem dagar på skidan i olika fören i Hemsedal de senaste två veckorna är jag inte det minsta tveksam, den ska fram från Factory. På Factory är skidan lättåkt och lättsvängd i alla fören, men hur mkt jag än hänger fram på tungorna hamnar jag i baksätet oftare än nödvändigt. Detta märks extra mkt i pist, skog och puderpuckel.

Tror (eller hoppas) inte att skidan blir mindre lekfull om man monterar fram. Att den blir stabilare däremot när man får en möjlighet att pressa ner rockern mer i snön kan jag tänka mig. Är däremot lite oklar hur mkt den ska fram. Idéer?

För jämförelsen skull kan jag nämna att jag kör 25-40 skiddagar per år i alperna och Hemsedal och har de senaste fem åren åkt på Amada JJ, K2 Obsethed, Coreupt BTD och Völkl Gotama.
Intrssant att om man monterar fram denna skidan så blir det en chargigare skida. Vad beror det på? Brukar det inte vara tvärtom, dvs en frammonterad skida blir lekfullare?

Någon som har lite fler tankar kring montering? Står också och funderar över montering på automatic 186. 174cm/71Kg. Skidan kommer gå främst mot Öppna ytor/klippor/varierad snö. ska man ligga på +1.5cm, dvs -8.5 från TC eller ska man prova att flytta fram lite till? är inte någon jibbare att tala om. Allt över treor är dödsdömt ;)

Von_vettet sa:
Någon som har lite fler tankar kring montering? Står också och funderar över montering på automatic 186. 174cm/71Kg. Skidan kommer gå främst mot Öppna ytor/klippor/varierad snö. ska man ligga på +1.5cm, dvs -8.5 från TC eller ska man prova att flytta fram lite till? är inte någon jibbare att tala om. Allt över treor är dödsdömt ;)
Mountat dom än? Isf vart blev det? tänkt införskaffa mig ett par. Kommer köttas med i Kicking horse. 171 cm och knappa 70 kg. Vad tror ni? tänkter mig kanske + 1,5. eller ja, ska man mera fram?

Goora sa:
Mountat dom än? Isf vart blev det? tänkt införskaffa mig ett par. Kommer köttas med i Kicking horse. 171 cm och knappa 70 kg. Vad tror ni? tänkter mig kanske + 1,5. eller ja, ska man mera fram?
Satsade på ett säkert kort och monterade dem på Team-line, dvs -10cm från TC, provåkte i Kisa ( ca 30min med bil från Linköping) igår och det kändes som det inte var några problem alls med att ha dem så pass långt bak på en modern skida. Dock åktes det bara hårdpackat och gammal is.

Har aldrig åkt på skidan men en kompis par står framför mig och är monterade på team linjen vilket spontant ser ut att vara jäkligt långt bak. Hade det varit min skida hade nog bindningen suttit på +2-2.5. Vilket man väljer av dom två spelar nog mindre roll, jag känner då i alla fall inte skillnad på 5mm

Tillbaka
Topp