Var ska man åka?

mallabralla1

Ny medlem
Var ska man åka?
Är det någon som har förslag på vart i Österrike eller Frankrike man ska åka om man har följande önskemål:

* hyfsat stort område eftersom vi ska vara där i 2-3 veckor
* man ska inte behöva åka skidbuss mellan olika områden
* man ska helst inte heller behöva åka kabinbana (ägglift går bra) samt inte för många ankarliftar
* snösäkert

jag vet att mina önskemål kanske låter lite underliga men önska kan man ju alltid...:-)

Var ska man åka?
tja
om du inte ska boka en resa utan bara åker när det passar är Serre Chevalier i frankrike ruggigt bra. Antingen så är det bara sol(i veckor) och man får åka på stenskrovel, eller så kan det snöa eller ha snöat och då behöver man snorkel för att åka offpist...
Jag har upplevt båda fast i fel ordning; först sol sen kraftigt snöfall. Det optimala är förstås tvärtom...

Var ska man åka?
Val d`Isère.

Där är rätt stort, du behöver inte åka buss (train rouge -gratis å tar fem minuter) om du inte vill, relativt snösäkert -helt beroende på vad du vill ha. Och kabinliftarna kommer du väl ifrån om du absolut vill, men de är jäkligt bekväma. En och annan ankarlift finns, men de är få, och det finns ofta andra alternativ.
Supermysig by med kanonfester om man vill det.
Nackdelen är väl att det är rätt dyrt. Men för min del var det lätt värt det.

Ha kul å åk i massor!

Var ska man åka?
Val Thorens, ett hel fint ställe! Ligger relativt högt vilket leder till att det är ofta bra med snö. Man slipper åka buss, man tar sig över till de tre olika dalarna med lift. Se bara till att passa tiden då toppliftarna stänger. Annars får man rolig skrååkning...
Finns säkert någon ankarlift, men det jag åkte mest var stol och ägg lift. Tyvärr hade jag otur med vädret.. hoppas du får det bättre!
Åk å må!

Tillbaka
Topp