Varför är transceivers sa dyra?

EnderWiggin

Aktiv medlem
Tjena!

Numera kan man köpa elektronik till otroliga priser! Klockradio för 50 spänn, IPods för tusenlappen och mobiltelefoner för nagra hundra. Men transceivers kostar fortfarande flera tusen spänn! Helt sjukt. Kartellbildning? Eller är volymerna allt för sma? Pa denna site listas ett par modeller:

http://beaconreviews.com/transceivers/Specifications.htm

//Fattig transceiver ägare

Svår fråga, det är en säkerhet som jag också tycker borde bli billigare - som alla ska kunna ha tillgång till, för en transceiver är så oerhört viktig.

Små volymer är huvudorsaken.

Men å andra sidan tycker inte jag att transceiverpriserna är särkilt höga om man jämför med övrigt skidutrustning. Priserna på skidor, bindningar, pjäxor och kläder är långt mycket sjukare i förhållande till vad man får för pengarna.

centralbyrakraten sa:
Små volymer är huvudorsaken.

Men å andra sidan tycker inte jag att transceiverpriserna är särkilt höga om man jämför med övrigt skidutrustning. Priserna på skidor, bindningar, pjäxor och kläder är långt mycket sjukare i förhållande till vad man får för pengarna.
Helt rätt där, det är en fråga om konkurans, Det säljs inte så mycket transivers och det finns inte många som konkurrerar med varandra, det pumpas ut enorma mängder digitalkameror från många olika företag, det är inte fallet med transivers som bekant.

Tekniken i sig är inte dyr med utveklingen av produkterna kostar, och det skulle vara svårt fär dem att gå runt om det skulle vara billigare! Men om många fler skulle börja köpa så skulle vi nog få se en förändring.

Så länge så får man se det som en billig livförsäkring, eller större chans för liv försäkring

//Reine

Senast ändrad:
Man kan väl tänka sig att försäkringsbolagen sponsrar köpen, pa samma sätt som teleoperatörerna sponsrar mobiltelefoner? Just an idea. Antagligen kommer volymerna stanna pa minimala nivaer sa länge som en apparat kostar 3000:-... Kanske kan jag starta ett nytt märke som säljer dem för 300 SEK?! Fast vad skulle man döpa det till? "2nd chance" kanske?

Jag har försökt att lobba in liknande subventioneringar hos alla möjliga intressenter i många år men det sitter hårt åt.

Sen var det på gång en svensk transceiver tidigare som skulle vara lite billigare om jag förstod historien rätt. Har inte hört något på länge om det projeket så jag misstänker att det blev något av det.

Små volymer låter som en trolig orsak, men tekniken i en transceiver känns i mina tekniköron som något med vida tillämpningsområden i olika sammanhang. Därav undrar jag om komponenterna och tekniken är så fasligt dyr som man gärna vill tro? Utvecklingskostnaderna är oftast enorma men om tekniken kan delas av olika produkter borde teknikpris/enhet kunna hållas nere. Men troligtvis är steget från teknik/komponent till färdig produkt ganska långt och därmed kostar det...

Näe, tekniken är inte alls dyr. Vanliga analoga kostar en spottstyver (skönt att få använda gamla goda ord) att tillverka. Men att utveckla den nya generationen med Pulse och S1 har kostat ganska så rejäla summor. När sedan utvecklingskostnaden bakas in i priset så hamnar vi på dagens priser.

...men gamla analoga transor kostar fortfarande mer än en spottstyver att köpa. Konstigt.
På gott och ont, eftersom man i princip måste gå kurs för att kunna använda dem ordentligt.
Egenligen är de väl först nu som transorna är färdiga som produkt, och först nu som folk kan räkna med att kompisarna ska hitta en i tid. (beror på vilka kompisar man har förstås) men priset...Närmar sig 5000 och man får likt förbannat ligga under snön och hoppas.

chrtur sa:
Jag undrar fortfarande när man kan få följande erbjudande från skidorterna:

- Köp ett säsongskort och få en transciever på köpet för 10 kronor -

- Christian
Det är ju egentligen upp till liftoperatörerna, pss som telefonoperatörerna. Det är ju inte mobiltillverkarna som säljer lurar för ett par tior...

chrtur sa:
VV, kanske vi börjar se en trend bland transor som för mobiltelefoner? Måste bytas stup i kvarten, men egentligen kan man bara fortfarande göra samma sak?

- C
Nu när det verkar som man fått till pedagogiska och enkla söksystem hoppas jag att man konkurrerar med pris också.
Fast det vore kanske lajbans om man kunde lägga in musik. Något avstressande att lyssan på om olyckan är framme.

Kan man på många ställen i Schweiz i alla fall. Ofta om man är med på en kurs så ingår hyra av sond, spade och transa.

Klart du kan hyra transor.. Gränsen, Schweiz, Björkis m.m.
Sen så är en transciver betydligt billigar i Schweiz tex.

//H

Kanske nagon pa detta forum arbetar pa Nokia eller Ericsson, och kan lägga till en transciever-del i mobilerna? Som add-on eller inbyggt.

Transceivern är ju trots allt en sorts livsförsäkring. Man kan komma undan döden billigt om man ser det från det perspektivet.

Tillbaka
Topp