Varför äter du gröt? (detta ÄR en legitim fråga)

pinn

Aktiv medlem
Ja, just det, varför äter DU gröt?

många äter väl gröt både under säsongen och annars också. Kanske i samband med träning eller till frukost eller någon kombination av ovanstående.
Det innebär ju en ganska hög "mättnadskänsla" och är det det vi eftersträvar? Vill vi hålla godissuget borta och orka köra hela förmiddagen i backrna och på berget?

Är det för kolhyderaterna? Ja, gröt innehåller ju en heeeel deeeel kolhyderater (minst 50%)
Är det för fibrerna eller kanske det är för att kombinera fibrer, mättnad, kolhyderater och annat?

ELLER.... hör och häpna... är det för att "man ska äta gröt"? Jag tänkte efter och kom fram till att det är en okej del av själet för mitt havregrynsgrötätande. Jag kanske inte kan dela upp det så exakt i procentsatser men jag kan göra ett försök iaf.

varför äter jag gröt?

25% mättnadskänsla
25% kolhyderatintag
25% fibrer och protein (havregryn innehåller ju 15% protein också)
25% för att "man skall äta gröt"

....

så, mina små snöbollar här på forumet, varför äter NI gröt?

?

/Pinn

När jag var liten (16år) å spela hockey fick jag gröt av mamma innan en match jag gjorde 6 mål i den matchen ( vi vann med 7-3!! )
DÄrför äter jag gröt!

Absolut mest mättnad per krona.

Ett hett tips: Blanda i en banan och lite russin så blir det nästan gott också.

// Macke

Jag äter havregrynsgröt nästan varje morgon därför att det är så otroligt lätt att göra när man är trött och seg efter en hel natts skönhetssömn. Och så är det ju så herrejössessgott!
Havregrynsgröt is God´s gift to the people!

För er som inte vet:

1 dl Havregryn (testa på fiberhavregryn också. Det är godare)
2 dl Vatten

Mikron 2 minuter och ett stort lass lingonsylt.

Något annat som faktiskt muntrar upp gröten är om man lyxar till anrättningen med lite äppelbitar. Lite socker på det sen så att det inte blir för surt (beror lite på vad man har för äpplen) så blir det skitgott!
Mina procent är nog sähär:
25% Mättnad, 25% Nyttigt, 45% Måste äta gröt och 5% Gott

jag brukar alltid skippa gröten och köra Havregryn, yoghourt, sylt, banan och russin! på det sättet får man i sig mycket mer havregryn eftersom den inte sväller...

fast konstigt nog så vet jag inte om jag blir mer mätt... men jag borde väl bli det eller? jaja iaf så är det gott!!

och det bästa lat som man är! - man slipper diska kastrullen efter sig som är hatgöra innan jobbet!!

Jag ser grötfrukosten framförallt som bra träning för psyket, att sleva i sig en stor portion vi fem och trettio innebär ingen njutning men pannbenet blir tjockare för varje kväljning!

Precis som Szick har sagt, man äter gröt för att det tar två minuter att fixa i mikron och under dessa två minuterna kan man göra mackorna som man skall ha till morgonfikat på jobbet. Allt för att tjäna lite extra tid att ligga i sängen på morgonen.

Helt ovärdeligt. Sömn är underskattat.

Man äter det endast för att bli rejält mätt för en billig peng. Äckligt är skiten också, konsistens som snor fast varmare. Men finns det några gränser för vad man kan sleva i sig för att kunna åka mer skidor... Testa också vita bönor i tomatsås (endast om datumet gått ut för då kostar det bar nån krona burken) med billigaste nudlarna man kan hitta.

skidor 4000 kr
liftkort 300 kr
morgon när man käkar havregrynsgröt med lingonsylt och tittar ut och ser att det har fallit 3 decimeter ny snö overdeligt!

Mina siffror ser ungefär ut som dina pinn. Det går desutom snabbt att tillaga när man är trött på morgonen, och mättnaden håller i sig ett bra tag.
Jag brukar köra med kanel och mycket mjölk, då smakar det ungefär som risgrynsgröt med kanel, alltså det går lätt ner i magen utan kväljningar och andra besvär. Brukar även varva med fil och vanliga flingor ibland, det blir så jobbigt och enformigt att bara äta gröt.

För att det är a och o i den här branchen!!! Man har fan inte råd med annat när man gör en säsong utan att jobba ett enda dugg!!! Hade med mig 12 kilo gröt till Cham i vintras! Frukost i 4 månader för typ 500 spänn (havregryn, mjölk och sylt) för 4 pers!!!

/// "Gröt är A och O-crew"

vaf*n? skulle gröt inte vara gott? Vad är det för påhitt?
Gröt är fanimej det yppersta av alla kullinariska höjdpunkter! Gröt borde bli nationalrätt!

Som sagt, gröt görs i mikron. 1 dl havregryn och 2 dl vatten och sen 2 min på fullt ös. Lingonsylt har jag aldrig förstått mig på, en klick äpplemos eller sylt brukar det bli. Sirap kan man också köra med, men det är lite sötsliskigt. Gröt mättar bra, det går fort att göra, det går fort att äta, man behöver inte tugga och dessutom ser det aptitligt ut.

För övrigt anser jag att svarta underkläder varar längre än vita.

Okej!

Gröt är billigt ....men är sörjan så god egentligen? Nej. Inte ens med styggelsen lingonsylt...ännu värre. Hua. I don´t eat gröt ät alls.

// Fischer

"never die curious"

Overlagsen mattnad, man behover ingen mjolk, hall i juice istallet. Inte i STALLET, utan istallet, med prickar
over a.

alltså bra fråga. antar att svaret är för att det går fort som fan att göra och man står sig en evighet på det. plus att det är gott som fan givetvis.

Juice istället för mjölk i gröten? HELGERÅN!

FredrikB: Är du säker på det? Ungefär HUR mycket högre tror du man klarar av att droppa om man använder mjölk istället för juice?

Och varför får man inte äta gröt i stallet?

Varför ska man inte äta havregrynsgröt med lingonsylt?

Klart man ska äta gröten. Tänk dig att du vaknar, sen som satan till första liften upp. Du tänker, ähh fan, skit i frukosten. Jag kan ta en Snickers och en RedBull. Du åker första åker och märker att något saknas. Du tänker efter och kommer på att 100% gröt saknas. Sen är hela dagen förstörd för att du åker och tänker på varför du åt Snickers avec RedBull istället för gröt.

Mycket kan gå fel i backen, men helst inte FÖRE backen.

Vörd gurra_skoj.
Gröten är en viktig del av en skidåkares vardagliga liv.

Säg så här: En morgon skippar du gröten precis som gurra säger här och du är helt borta i skallen. Du tar fel linje och råkar droppa en 25 metersklippa. I luften kommer du till din stora förskräckelse på att du har haft juice i gröten och resultatet blir 2 brutna underben och 4 kotförskjutningar. Sjukhussäng i 3 månader sedan är det sommar. Du tänker att "nu ska jag träna upp benen igen efter i vintras och börjar försöka stödja på benen. Det går snabbt att lära sig igen och du kan snart halta i normal gångtakt. Synd bara att det är en trestegstrappa upp till ytterdörren av ditt hus. Med dina skramliga ben faller du handlöst ner mot dörrmattan som råkar vara av stålull. Ajdå.. näsan vart uppskuren. Du reser dig upp och börjar skrika på hjälp. Vilken tur att Döv-Greger kikar förbi med en kundvagn i handen. Plötsligt ligger det en hundring på marken och Döv-Greger springer efter den medans du ramlar ner i kundvagnen som av din tyngd börjar rulla ner för stora backen mot kajen. Du krockar med en vattenpost och flyger långt och landar sedan i en livbåt på ett lastfartyg mot Venezuela. Du vaknar upp en vecka senare av att lastfartyget 3 sjömil från hamnen i Venezuela plötlisgt går på grund i ett stort korallrev. Åh nej, all olja rinner ut och påverkar växthuseffekten något enormt så att all snö i hela norden försvinner. Och otur i oturen så råkar en homosexuell sjöman tappa sin pipa ner i oljan som i sin tur orsakar en kraftig smäll. Allt liv inom 12 mil dör och du hamnar i helvetet. Allt på grund av en morgon utan gröt.

jag äter start för de smakar godare.. men ja ska börja med gröt snart hoppas ja..

Nojlas: Vi säger såhär, mjölk och gröt i samband med träning gör att man klarar tuffare landningar.

Jodu dom gånger jag äter gröt så är det för att jag inte orkar fixa nått annat att äta... sen mätter det mustigt värre :D

bra fråga, lätt svar: För att det är så sjukt gott!!! Havregrynsgröt med hemmagjort äpplemos, kan det bli bättre..? Okey, det kan bli bättre, men det är ju inte dyrast i världen heller..

Prova Havre Quick & Easy.
Lätt den godaste gröten jag har ätit, inte så torr och äcklig som vanlig.
Finns i olika smaker.
Prova !!

dessutom, det finns inga bevis för att mjölk stärker benen. visst, det innehållet kalk, men kalciumet bryter ner skelletvävnad. allt enligt en undersökning som gjort på harvard under 12 år på 150 000 människor.

Bo: Sant, men mjölk innehåller en massa annat som spelar en stor roll för skelettet, bl.a D-vitamin. Det finns en mängd olika vitaminer och mineraler i mjölk som vårat skelett mår bra av.

Så man får äta gröt i stallet, men man får inte hälla juice i stallet?

Eller är det så att man inte får hälla juice i gröten när man befinner sig i stallet?

75% för att det är gott.
24% för att min omgivning tycker att det är äckligt.
1% för att det är nyttigt (detta ligger undermedvetet).

Man måste ju för tusan ha salt i gröten, annars blir den ju hemsk. Nästan lika hemsk som pasta kokt utan salt i vattnet.

Ja saltet hade jag ju glömt! Men får man salta i stallet, eller bör man låta bli det?

13,6% skönt att göra
16,4% skönt att sova 2 min vid tilllagning
60% smak
10% för alla andra tycker det är äckligt

För att det är mycket fibrer och om man äter mycket fibrer så fluter bajs och det är roligt

Då var det min tur att försöka dela med mej av lite kunnskap.. :)

Som kommentar på Davids juice alternativ. Juice är ju egentligen ett alldeles strålande substitut till mjölk. Innehåller massor av C-vitamin vilket gör att kroppen tillgodogör sig andra vitaminer och mineraler bättre. Mjölk har ju den egenskapen att det bla. försämrar kroppens förmåga att ta upp järn, samt att det inte finns bevisat att mjölk hjälper till att bygga upp skelette, jag har pratat med en ex-dietist som trodde raka motsatsen-att det kan leda till åderförkalkning i för stora mängder. Om man dricker lättmjölk ska man skaka mjölken innan man dricker den eftersom vitaminerna lägger sig på bottnen av förpackningen då fetthalten understiger 1,5%.
Om man tänker efter så är det ju faktist så att däggdjur dricker mjölk i späd ålder, och slutar sedan med det... Inte helt utan anledning kanske?

Fast, som svar på originalfrågan:
Gröt är GÔTT! Själv äter jag gröt på grovt rågmjöl. Koka upp vatten samt lite salt och vispa i mjölet tills att en bra konsistens uppnåtts. Godare än havregryn och grövre sädeslag vilket resulterar i ännu längre mättnadskänsla! Käkar en knäckemacka till och ett glas juice så står man sig en vecka om det skulle behövas :) Gott:50% Nyttigt:50%

Johan

Själv brukar jag slabba ihop gröten i en bunke i mitten av tallriken och leka att gröten är ett jätteberg, och att mjölken är snö som faller på berget.

Man får dock passa sig så man inte sitter och halvsover, för annars snöar tallriken över...

Tillbaka
Topp