varför inte belag i aluminium??

• Trådstartare Trådstartare poi
  • Start datum Start datum

poi

Ny medlem
jag undrar varför belagen är i vad det är och inte i nån mettal t.ex. alum. det glider väl bra och man behöver inte oroa sig fö repor. jag kanske är helt ute och cyklar men jag undrar i alla fall.

bl a för att aluminum börjar oxidera vid vattenkontakt(dvs snö). processen skulle även påskyndas av den energi som bildas och avges i form av värme.

obs! läs artikel om extrem här på freeride. reder ut en hel del om belag...

det var ju konstigt, 2 gram valla på en hel skida :) så blir det lättare att valla, men att få ut 2 gram valla över en hel skida kan vara lite svårt :D

POI - Nja, inte så svårt som man kanske kan tro. Det finns andra metoder istället för att smälta vallan på
järnet och låta den droppa ner på belaget. Gör så att du värmer vallan snabbt mot järnet och gnider sedan
vallan lätt mot belaget. Värm och stryk sedan som vanligt. På så sätt får du ut en mer kontrollerad mängd
valla och du behöver inte sickla som en galning. Dessutom sparar man in ganska mycket valla på detta sätt.

Lycka till.

men man behöver ju inte ha alu i kontakt med snön.. man kan välk ha typ ett tunt teflonlagen eller dyl. ?

still... du vet väl att man inte ska skrapa med en gaffel eller sked i en teflonpanna, det lossnar lätt.

Alu glider sådär bra på snö. Dessutom är det faktiskt ganska lätt att just repa.

Anledningen till att man använder belagen som de är idag är ju att suga upp lite valla, portionera ut den i lagom dos och skapa en film som vattnet (snön) kan glida emot. Snilleblixten att ha Alu som belag har nog undersökts och förkastats är jag rädd... :)

skidorna lär ju bli lagom mjuka med en metall under.. för den måste ju vara någon millimeter för att inte gå upp när man åker..
Guld oxiderar inte... eller iaf inte i första taget om jag var vaken under kemin.. Så lägg på en millimeter tjock lager under hela skidan.. Då blir man ju dessutom bling bling kung i backen...

Det är bra som det är nu.. varje repa har ett positivt minne bakom sin uppkomst. Dvs det är alltid något roligt som hände när man fick repan.. Skidor är ju förbruknings vara.. dock dyr sådan

ja guldskidor vore ju bra, men guld är j*vligt tungt. men borde inte oxideringen slitas av, lr är det inte lite som rost?? då kan det ju slipas av om man åker..

fan .. gubbar ..
dra en trä skida ...
det håller som satan...:)
e det traditionella(stavning)
bara ner i källaren och svarva..m,m..
:):):):)
ha det underbart

Varför inte? Om man hårdeloxerar belaget med upp till 250 my så funkar det nog bra, oxiden är självläkande.
Problemet är nog sammanfogningen med stålkant, samt skidans skärning, vilket ger en hög bearbetningskostnad. Jag tror skidan skulle bli dubbelt så dyr.

Om vi fortsätter att använda samma saker sker ingen utveckling, så tanken är god.

Tillbaka
Topp