Varför mittmonterat?

Fiddeponken

Ny medlem
Varför mittmonterat?
jag har precis köpt ett par nya salomon twins. frågan är om jag ska mittmontera eller inte. vad finns det för för/nackdelar med att ha mittmonterat?

Varför mittmonterat?
Om du har mittmonterat är det en aning bekvämare att åka baklänges. Jag tycker också det är oerhört mycket skönare att landa med mittmonterat för man står ju faktiskt mer centrerat på skidan.

Nackdelar är i huvudsak i offpist och eventuellt i pist. Efter man vant sig med det tycker jag de känns likadant som att ha bakmonterat i pist. Fast det är ju en smaksak.

Men om du i huvudsak kör park så ja. Då tycker jag att du ska ha mittmonterat. Men om du varierar din åkning rätt mycket så bakmonterat.

Varför mittmonterat?
tydligen så har du aldrig åkt skidor eller så har du åkt bakmonterat förut och det är ingen stor förändring förutom att det tar ett tag att vänja sig med mitt montering. du landar skönare i hopp och från rails. och sen så blir du inte mobbad för att du rullar in i parken med bakmontering!

Varför mittmonterat?
Det finns inga nackdelar med mittmonterat när det gäller twintips.
Däremot om du nu ska börja fundera på att du inte skall ha det så skulle du ha köpt en annan kategori på skida.
Typ en friåkningsskida med med semi twin.

Lycka till

Varför mittmonterat?
Huvudanledningen till mittmontering är ju som ovanstående sagt att det blir lättare att åka och landa baklänges.

Däremot kan jag absolut inte hålla med om att skillnaden inte är så stor mellan mitt- och bakmontering i t.ex. pist. Jag tycker att det är en enorm skillnad i åkningen när man har bakmonterat gentemot mittmonterat.

Hur tänker du åka? Mest (eller enbart) park, i så fall kör på mittmontering. Både park och pist, kör då bakmonterat.

Om du kommer åka ungefär lika mycket pist som park kommer du få ut mer av bakmonteringen i pisten än vad du skulle få ut av mittmonteringen i parken.

Varför mittmonterat?
LITEFORTARE sa:
Det finns inga nackdelar med mittmonterat när det gäller twintips.
Däremot om du nu ska börja fundera på att du inte skall ha det så skulle du ha köpt en annan kategori på skida.
Typ en friåkningsskida med med semi twin.

Lycka till
Självklart finns det nackdelar med att mittmontera en twintip. Bara för att man köper en sådan skida behöver det inte innebära att man enbart tänker åka park. Och om så är fallet är det idiotiskt att mittmontera.

Varför mittmonterat?
okej. så grejjen är att om jag ska ska åka ganska mycket park. men även pist så ska jag INTE mittmontera! man vill ju ändå se cool ut i parken liksom ;) ne men ni fattar. men det är skitbra att ni berättar eftersom jag inte har åkt mitt innan. men jag har en fundering

när man tex railar. då blir det ju inte att man står på "mitten" av skidan. blir det svårare då eftersom balansen är flyttat längre bak ? eller?

Varför mittmonterat?
jag kör med mittmont....och det är svårt i 9 dm puder typ :P men pist funkar det exakt lika, men om du kör offpist så bör du ha hög fart! annars sjunker dom..... kan ju oxå bero på skidan eller på åktekniken

VARÅGOD°! :)

Varför mittmonterat?
Sen vet jag inte heller hur duktig skidåkare du är.
Jag kan gissa att du kommer hålla dig mest till parken men även ta svängar i pisten, och när du väl åker i pisten så är det inte direkt långsväng på skär i hög fart som gäller eller liknande. Därför tror jag att mittmonterat blir bättre, sen ser du ju lite "coolare" ut i parken också ;>

Senast ändrad:
Varför mittmonterat?
offpistnallen sa:
jag kör med mittmont....och det är svårt i 9 dm puder typ :P men pist funkar det exakt lika, men om du kör offpist så bör du ha hög fart! annars sjunker dom..... kan ju oxå bero på skidan eller på åktekniken

VARÅGOD°! :)
Nä det är en helt annan sak även i pist...

Jag skulle nog vänta med att mittmontera. Bättre att lära sig åka med en mer "normal" montering till att börja med. Du kommer ändå kunna raila o.s.v.

Varför mittmonterat?
Skillnaden är stor!

Kolla med Lima-ko här på freeride. Skidlärare som även kör park. Han har grym koll på monteringar o.s.v...

Dessvärre spritallergiker men han är bra på andra saker.

Varför mittmonterat?
fnacke sa:
FIDDE3 sa:
när man tex railar. då blir det ju inte att man står på "mitten" av skidan. blir det svårare då eftersom balansen är flyttat längre bak ? eller?
det blir svårare att hålla balansen men det är väll någonting man vänjer sig med.
om ni pratar om den extra tyngd som blir när skidan sticker ut extra där fram så kan jag inte tänka mig att det gör någon skillnad alls.. tyngden är ju enormt mycket mer i mitten, där du står, och en liten avstickare på skidan tror jag inte rubbar balansen, det kan dock vara mentalt..

Tillbaka
Topp