Varför racecarving om man inte tävlar?

Ser att fler börjat åka med korta racecarvingskidor. Korta super-timglas som har enormt smalt användningsområde: Verktyg att spara hundradelar. Varför ser man fler icke-tävlingsåkare, ofta fullvuxna män, på 165 cm raceskidor med 11 meters svängradie?
Då portar saknas så blir det ju bara "skuggboxning" att utnyttja kapaciteten på sådana specialvapen. Eller, hemska tanke, används långsammare åkare som "portar".
Är det ett tävlingskomplex? Eller vågar inte dessa race-wannabees inte åka off-pist?
Eller har många helt enkelt missförstått utvecklingen av skidtillverkningen? (Förr fick duktiga friåkare hålla tillgodo med tävlingsskidor oavsett om man trivdes i pisten eller utanför. Men dessa hade ett betydligt större användningsområde än dagens blades som knappt världseliten kan bemästra!)

Senast ändrad:
HAHAHAH ! jag hoppas att du skojjar.. pajjas.. dom kör förmodligen på sådanna carvingskidor för
att dom vill ha lite agresivitet o lite kortare carvsvängar.. för att dom tycker att de är roligare
osv..

dummare människor får man leta efter.. tror att dom kör dom för att dom har "tävlingskomplex"

hej kom o hjälp mig

EDIT: namnet passar in på dig oxå.. du kör säkert me 210cm raka lagg o hoppar runt i svängarna
i en lila overall..

Senast redigerad av en moderator:
TheOldSchool sa:
Eller, hemska tanke, används långsammare åkare som "portar".
Långsammare åkare ÄR portar.

Prova ett par korta sl-lagg. Gärna på hårt och isigt. Du kanske gillar det.
Man kan ju faktiskt ha flera par skidor. Ibland är det dåligt med snö utanför pisten och underlaget kan vara stenhårt, då vet jag vad för sorts skidor jag helst åker på.

För att det är kul i pisten, stora pudervapen som t ex K2 Pontoon etc har ett ännu smalare användningsområde men det betyder inte att de inte är oerhört roliga när det är rätt förhållanden.

Ush nu börjar jag verkligen ledsna på det här...
Varför ska typ hälften av alla trådar handla om folk som klankar ner på varandra utrustning, åkstil, utseende m.m. Duger det inte att man har roligt?

Den här sidan var väl till för man ska kunna ställa frågor som disskuterar olika saker om skidåkning, inte där alla omedelbart dömmer ut den andre? Känns så meninglöst...

Utav den enkla anledningen att det är roligare att åka på ett par aggresiva skidor när man åker i småbackar om man inte vill stå i kö bland fjuniga jibbers i parken (Det är naturligtvis kul att hoppa ibland också).

Jag kör exempelvis rätt mycket på Kungsberget eftersom jag är mycket i Gävle. Då är det mycket roligare att åka på mina Head Supershape än att åka runt på mina freerideskidor Head Monster85.

Sen är det väldigt utvecklande att köra på sådana skidor också. Man får ut en adrenalinkick i en röd backe som är helt omöjlig att få med ett par mindre aggresiva skidor.

Sådeså.

Bäste TheOldSchool!

Varför? Tja, alltid retar det någon uppenbarligen. ...Närå.
Jag kör på korta 165 cm racelagg, alldeles riktigt. Jag riktigt drägglar efter att få utnyttja dessa skarpa vapen i en nypreppad hård manchesterpist! Varför? Jo, i motsats till gamla raka SL-lagg (ja, jag har haft ett antal par! ja, jag har behärskat dom åxå) kan en 52-årig distingerad gentleman i hjälm dra riktigt G-stinna carves på ett sätt som bara inte fanns förr. Och det är riktigt jevvla KUL det siddu!

Nu går det ju bevars inte så förtvivlat fort på ett par SL-carvers, men visst, söliga åkare ÄR rundningsmärken (med marginal och omdöme naturligtvis).

Tävlingskomplex? You bet!

Ja, jag ERKÄNNER, jag är och förblir wannabee ...wannabebetter! ..n'better ...n'better ...n'be ...ja osv.

Jag vågar åka offpist, men där jag åker mest till vardags är ju offpisten LIIITE begränsad då, annars tack bara bra!

Men du har rätt, både jag och Rainer (Schönfelder, vi i Fischerteamet du vet) har ju haft lite problem med att stå på fötterna i extrema lägen denna säsong! Men det kommer alltid nya dagar, nya berg att carva upp...

Ovanligt harmonisk idag
Eder

/Ace DG

ok, jag erkänner igen. Det boxas lite käpp ibland också. Ärans kul de mä!

Senast ändrad:
Jag har full förståelse för att folk kör på racecarvers, det är bara att jämföra med den gamla goda tiden när man sparkade igång sina Pre M5 eller Salomon S3 och for från kant till kant så fort att man efter en stund fick svårt att hänga med, något så roligt i pist är det svårt att inte gilla.

Alla tycker inte att deras fetingar passar i svenska slalombackar så därför letar man sina kickar på andra sätt, exempelvis genom extremt snabba slalomcarvers, eller för den delen GS-spjut. Bara för att det är kul behöver det inte betyda att man är en Stenmark-wannabee (eller Byggmark för dagens ungdommar) utan bara en entusiastisk och glad skidåkare.

Som den gode Ace DG skriver, långsamma/stillastående åkare är rundningsmärken, det behöver man inga racecarvers för att inse. Fast att boxa käpp är inte i närheten så kul som en riktigt fin GS-bana.

Ace_DG sa:
Men du har rätt, både jag och Rainer (Schönfelder, vi i Fischerteamet du vet) har ju haft lite problem med att stå på fötterna i extrema lägen denna säsong!
Jag trodde att Fischer-teamets största problem i år var att behålla kläderna på? Men det problemet kanske bara finns när det åks störtlopp?

Tilläggas bör att du sällan ser folk på riktiga race-lagg, dvs. grejerna som tävlingsåkare kör på. Det du ser är butiksanpassade varianter som inte riktigt har samma egenskaper som racegrejerna. Så så jäklans pryliga är de inte... Dock har säkert Ace riktiga grejer! ;-) Han och Rainer...

Faktum är att ett par SL-lagg av butiksracertyp typ (de som de flesta av oss wannabees kör på, förutom ACE som har riktiga proffsverktyg) inte är så begränsade i sin användning som man kan tro vid anblicken av dessa korta, styva och hårt skurna plankor.

Visst mår de bäst ohängda med 86 gr. slipning på ett stenhårt underlag, men de flesta modeller skämmer inte ut sig med stora svängar i en mjuk pist heller (även om det inte är optimalt)!

Faktum är att det inte är vi fullvuxna män med racecarvers som missat något i utveckling, tvärtom, det är vi som vet att en god Bordeux inte är det rätta valet i alla sammanhang ... När det är dax för offpisten plockar vi fram våra fetlagg och bränner stort!

Nää ... de som missar en stor del av njutningen är de som kör ett par mjuka, lättsvängda allroundskidor som egentligen inte är bra till något! Ungefär som att dricka cider till all mat!

;-) / MM

Senast ändrad:
Sjukt nöjd att man har sina GS tävlings skidor med sig här nere. Och att man har tillgång till massa SL-carvers. (tävlingsvarianten) Hade glömt bort hur kul det är att köra pist och att carva. Hellre det än kass offpist.

//H

Peter_K sa:
Jag trodde att Fischer-teamets största problem i år var att behålla kläderna på? Men det problemet kanske bara finns när det åks störtlopp?
Bäste Peppe! Redan dom gamla grekerna gick i strid i bara mässingen, förutom en liten plåthjälm kanske och ett läderharnesk. Fast det är klart, Rainer spöar ju t o m dom med hästlängder! Min egen mundering väljer jag dock inte att avslöja för menigheten. Hjälm och skydd, ja. Resten classified!.

Angående värdet av Race-stock grejor eller ej, ja där kan vi ju diskutera. Mina förra race stock Head SL i WC hade rätt trevliga allroundegenskaper, medan mina nya Fischer är en helt annan affär. Jag har hängt ner kanterna för att få lite normal användarvänlighet i våra vanliga pistfören (is, hårt, sockersnö blandat) men dom är ändå känsliga för vad man gör på dom. I motsats till mina förra Head kan man inte slöåka på dom faktiskt. Hasning är inte att rekommendera, medan aktiv carving med kraftinsats ger oerhört mycket tillbaka. Så länge man orkar d v s. I korta pister passar dom bra. Alpkörning var jobbigt kan jag intyga.

I kväll ska det faktiskt testas sonens sprillans Atomic SL 12 (race stock), just hemkomna fr Tyskland. Ska bli intresseant att jämföra.

Önskas rapport?

/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Bäste Peppe! Redan dom gamla grekerna gick i strid i bara mässingen, förutom en liten plåthjälm kanske och ett läderharnesk. Fast det är klart, Rainer spöar ju t o m dom med hästlängder! Min egen mundering väljer jag dock inte att avslöja för menigheten. Hjälm och skydd, ja. Resten classified!.
Bäste Ace! Jag är glad att du hittat en mundering som får isen (och övriga åkare) att blekna av skräck när du kommer farande. Att döma av din beskrivning gissar jag att det är en kombination av följande:

hasselhoff.jpg

Storm%20trooper%20armor.jpg

Jag hittade ingen bra bild på Michael von Grüningens mustasch men jag hoppas att den är med på ett hörn också.

(berätta gärna om Atomic:arna från Düskland, jag är lite små-sugen att jaga rätt på ett par på rea i slutet av säsongen)

Som alla andra, fatta att man har mer en ett par skidor. slalomlaggen är super roliga 4 åk i stenhårdpist.

action12gr.jpg

Michael von Grünigen... och Michael von Grünigens mustasch.

Senast ändrad:
Kul med ärliga svar och sköna kommentarer från Ace, MtnMan mfl som kör racecarve.
Bon courage! (till skillnad från alawayscrash mfl som är uppe på läktaren i debatten).
Precis vad ett forum är till för.

Jag retar mig defintivt inte på fritidsåkare kör på racecarve. Men noterar att fler som skaffar carveracelagg (känner flera som fixat det nästan gratis genom kontakter i skidindustrin och ytterligare några med butiksvarianter) verkar ha resignerat och bara orkar ta sig till betongbackarna utan natursnö. Och bara tänker kvantitativt (får inga tydliga svar i vad utmaningen ligger). Men, som sagt, heder åt de som verkligen gillar stenhård pist och står upp för det. Själv har jag sedan länge lämnat istiden både med och utan fastborrade käppar...

Och det är klart jag förstår att man har fler par skidor, vi är ju svenskar. (Lansera en "skar-skida" och "Bolling" springer direkt och köper ett par).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp