Varför tar inte bromsen?!

Albon

Ny medlem
TJA igen :D
Min hyudraliska broms tar inte så bra och när man bromsar så det kniper så typ gnisslar det och har haft den i 3-4 veckor typ varför är det så ?
TACK I FÖRHAND:D

ta ur beläggen och låt dom ligga i sprit 1 natt åsså skrubbar du dom emot åkriktningen, gör samma med skivan så kanske den tar bättre

Vad är det för märke på bromsarna? Är det shimano så kan det var så att det fanns oljerester kvar i hålen på skivan (om du har sånna) från tillverkningen, hadde samma problem själv förra året, detta medför att bromsarna inte tar pga oljefilmen mellan skiva och bromsbelägget. Mitt råd till dig är att gå tillbaka till butiken du köpt cykeln av och be dem kolla detta, annars är det bara att köpa nya belägg och tvätta skivan med bräkleen. http://www.micro.se/tillbehor/vatskor/specialprodukter/brakleen_500ml_crc-3110 Vet att det går att steka bromsbeläggen så att man bränner bort oljan, har inte koll på hur man gör detta men sök i forumet så kanske du får svar, Ha med en vuxen om du ska göra detta. Men som sagt kolla med butiken där du köpt cykeln först innan du börjar skruva med bromsarna.

Senast ändrad:
man brukar snacka om en "burn in period" om ca 1-2 veckors körning... dels för att eventuella beläggningar (fett osv) på skiva och bromsklossar ska försvinna och sen så kan det vara små ojämnheter som också bromsas bort.. vi snacka nanometrar här.. men om dom fortsätter fungera dåligt så är det följande åtgärder du kan göra:

tvätta (redan nämnt ovan) använd rätt tvätt, vanligt med "fett" i tex vissa spritsorter.. funkar ej bra.
lufta (redan nämnt)
bränna belägg (lägg dom på spisplattan tills det börjar ryka lite grann, låt svalna innan montering)
kolla eventuella packningar, läckage i handtag osv
gå tillbaka där du köpte den..

Högst osannolikt att någon cykelbromstillverkare skulle ha en sådan ytnogrannhet att det skulle handla om nanometer.

Har för mig att det var shimano som hade skivor med nån sorts form av infettning på, man var tvungen att tvätta skivorna innan man kunde montera dom, heldumt!

Tillbaka
Topp