Världens roligaste terräng?

Jarle

Aktiv medlem
Ja, då sitter man återigen och drömmer sig bort till vitare vidder och planerar inför nästa säsong. Har en handfull med planer men fler alternativ gör inte mig någonting.

Befann mig i vintras i Revelstoke och fick mersmak på den lekfulla terräng som fanns där men skulle gärna prova något nytt ställe. Om jag blir fast på en ort med kortare utflykter eller om det blir en säsongslång roadtripliknande resa är ännu oklart så ös på bara. Vart på den norra hemisfären orten befinner sig på spelar ingen roll. De önskemål jag har på orten är snö, gärna i rikliga mängder, bra skogsåkning (mycket snö och sol brukar sällan gå bra ihop), bra åkning ovan trädgränsen, ej överbefolkat (så ställen som exempelvis whistler går tokbort), bra turmöjligheter, det får gärna finnas en park men det är långt ifrån nödvändigt och jag vill inte tröttna på orten. Det är med andra ord en rätt så allround ort jag söker, ur ett friåkningsperspektiv.

Hit me!

Har du varit i Monte Rosa? Kan bli lite mycket folk på helgerna, men den veckan jag var där så var det nästan tomt måndag - torsdag. Det finns inget annat att göra än att åka skidor där. Inget uteliv överhuvudtaget, vilket jag tyckte var helgrymt! Dock var det hyffsat bra drag på den lokala baren någon kväll när vi var där. Turmöjligheterna är enorma, och kommer det snö så är skogen ner mot Gressoney La Trinité riktigt bra. Puderhetsen var rätt hög runt pisterna, mycket sportlovsfirande svenskar, men fick höra historier om ospårat fast det var flera veckor sedan det snöat. Parken var dock inte mycket att ha.
Av dom system jag varit i alperna så trivdes jag helt klart bäst i Monte Rosa.
Andra sidan Atlanten har jag däremot inget att tipsa om, har inte kommit dit ännu.

Kul att jag precis skulle tipsa om Monte Rosa Ski. Var där fyra veckor i jan/feb 2010 och vi var nästan ensamma i systemet måndag till torsdag. Precis när vi kom hade det dumpat en del (läs: massa!) och hela veckan var man lyrisk. De sista veckorna snöade det vara någon cm då och då (det måste blåsa direkt söderifrån för att det ska snöa i Mt. Rosasystemet) men jag åkte ändå puder (många gånger ospårat) även de sista tre veckorna. Skidglädjen som finns på orten är fenomenal och de delar mer än gärna med sig av sin tid och kunskap (mao får man en bra åkpolare på köpet om man är lite trevlig när man frågar om bra repor).

Det finns skogsåkning, brant åkning, långtbortfrånliftenåkning och dessutom är det faktiskt ganska livat på de lokala pubarna. När det har dumpat åker man puder även i pisterna om man nu gillar sånt. Varför pista i onödan, ungefär? Det finns en park (Gressoney), den kom upp i slutet på januari men om man vill känna på luften görs det bättre i backcountryn där det finns oändliga mängder av naturliga drop, puckelvarianter och hoppa-från-hustak-lägen.

Det bästa är nog att de galna milaneserna som kommer upp på helgerna inte åker offpist, ska man generalisera åker de flesta med vindrutetorkarmetoden och har tajta skidkläder i guldlamé på sig.

Jäkligt billigt vin och bor man i Champoluc åker man ner till den lite större byn och veckohandlar i Verrés.

Jämför bara med de ställen jag varit på förr, så som flachau, hinterglem/saalbach osv. Det enda jag tyckte var dåligt var att vi inte hade bil så vart tvungna att handla i byn samt vårt boende. Resten var så bra att jag är sugen på att åka tillbaka nästa år.

Världens avhandling men hoppas det kan hjälpa med ngt. Bilden är ett klassiskt Champolucmotiv. Berget i mitten är den gamla goda tobleronetoppen, tar en och halv timme (med bil) att åka dit och åka..

Senast ändrad:
Bara att skaffa en lägenhet i Grabünden. Sen har du St. Anton inom 2 timmar, Disentis, Engelberg inom 2,5 timme, Andermatt plus massa andra orter på en pisskvart!!!! Och det är snösäkert....

I Alperna. ST Foy, då har du grym åkning i systemet, bra turmöjligheter från liften, samt Val D Isere, Tignes och Les Arcs inom 30 min bilfärd. Och lite folk.

I Nordamerika, Salt Lake området eller Lake Taho, bägge områdena dräller av kanonåkning.

Hasse_Lindborg sa:
Bara att skaffa en lägenhet i Grabünden. Sen har du St. Anton inom 2 timmar, Disentis, Engelberg inom 2,5 timme, Andermatt plus massa andra orter på en pisskvart!!!! Och det är snösäkert....
Tanken har slagit mig, har aldrig vart i de områdena, men det verkar vara alldeles för mycket folk där.
Hur är det för övrigt med bra skogsåkning där? Då tänker väl jag mest på skog som har mycket stenblock och klippor, har ordentligt snötäcke (många alporter jag har besökt har haft problemet att snön inte vill ligga såpass lågt) och träd som inte växer på varandra.

Lassa
Hur är skogsåkningen i Monte Rosa om du jämför med Flachau? Skogsåkningen i Flachau är bland den bästa skogsåkningen jag har haft, glest mellan träden, pillows och klippor överallt och framför allt lite folk att bråka med åkningen om. Ska dock tilläggas att det var tre-fyra år sedan jag var där så hur det är med folkmängden nu ska jag nog låta vara osagt.

dannedieharder sa:
I Alperna. ST Foy, då har du grym åkning i systemet, bra turmöjligheter från liften, samt Val D Isere, Tignes och Les Arcs inom 30 min bilfärd. Och lite folk.

I Nordamerika, Salt Lake området eller Lake Taho, bägge områdena dräller av kanonåkning.
Tackar, ska kika närmare på St Foy, de andra områden har jag fått för mig att det är väldigt mycket folk i, är det något jag bara fått för mig eller stämmer det?

Finns det några ställen runt SLC som inte har lika mycket folk som Alta/snowbird? Tahoe dräller väl dessvärre också av folk som också vill åka puder, tänkte då närmast på squaw, hur ser det ut på de andra ställena?

De stora ställena känner jag till, det är väl era små guldkorn jag är ute efter ;)

Senast ändrad:
Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:
Tanken har slagit mig, har aldrig vart i de områdena, men det verkar vara alldeles för mycket folk där.
Hur är det för övrigt med bra skogsåkning där? Då tänker väl jag mest på skog som har mycket stenblock och klippor, har ordentligt snötäcke (många alporter jag har besökt har haft problemet att snön inte vill ligga såpass lågt) och träd som inte växer på varandra.

De stora ställena känner jag till, det är väl era små guldkorn jag är ute efter ;)
Mycket folk? Ja i Andermatt, Englberg är det en del folk(åkte iofs ospårat flera gånger där en dag efter snöfall). I St. Anton åkte vi ospårat två dagar efter snöfall(inte i själva Anton utan 20 min utan för med bil), Disentis är det fortfarande ingen stress om jag har fattat Noljas rätt, Davos är sjukt stort, skön skogsåkning, kört orört där två dagar efter snöfall (tack BD för guidningen), Engadin området, Mayherhofen ligger ju inte heller mer än 2 timmar bort, sen har du ett gäng "småorter"(1000 meter fallhöjd, 5 liftar) runt omkring som har sjukt bra åkning och inget folk men det är inget jag vill skriva om här på ett öppet forum men jag lovar att du får åka ospårat varje dag mer eller mindre om du bara vill.

Skogsåkning finns på flera orter som är bra. I St. Anton området skulle jag säga efter att varit där bara i två dagar att den är magisk.

Jarle sa:
Lassa
Hur är skogsåkningen i Monte Rosa om du jämför med Flachau? Skogsåkningen i Flachau är bland den bästa skogsåkningen jag har haft, glest mellan träden, pillows och klippor överallt och framför allt lite folk att bråka med åkningen om. Ska dock tilläggas att det var tre-fyra år sedan jag var där så hur det är med folkmängden nu ska jag nog låta vara osagt.
Jag åkte snowboard när jag var i Flachau och då åkte jag inte så mycket skog, tog bara några åk, tycker det var roligare med stora ytor då. Det man kan påtala är att om det inte dumpar bra i MR (se tidigare inlägg) så är det knepigt med snötäcket, då mer eller mindre all skidåkning är med klippor som bas. Detta gör ju att det måste komma mer snö än om det är med jord eller gräs som underlag. Jag tyckte nog att det var lite väl mycket folk i F, annars är det toppen där med många roliga åk.

När det väl är bra med snö i MR, så är åkningen ruggigt bra, för alla nivåer. Det finns åkning åt alla vädersträck i systemet, det finns riktigt branta terränger, couloirer och ställen man kan åka på även om det är dimma överallt annars i systemet.

jarle nu när du prövat åkningen i nordamerika borde du ju hänga i alperna i vinter.

Det finns ju hur mycket som helst ställen av köra järnet på... Men en skön grej skulle kunna vara att köpa säsongskortet i chamonix, vilket ger dig full access även till verbier och courmayeur. Bosätt dig sen i verbier och åk puder när det är bra där fram till och med mars. Du har all möjlighet att åka över till de andra två orterna som inte ligger långt med bil. (1-2h).

Tillgången till båda sidor av mt.blanc-massivet gör att du oftast har tillgång till bra snö någonstans eftersom stora berg=snö och du kan alltid välja att åka på den sida som ovädret kom från.

Verbier har mkt bra åkning och relativt avslappnat om man jämför med cham. Har inte åkt här sjukt mkt men varje gång man varit där mitt i vintern har man alltid frågat sig varför man ens försöker åka puder på grands montets i cham, när ställen som verbier ligger nära med bil.

Sen i april när rookiebummarna åker hem, flyttar du över till cham, tar in på vandrarhem eller hyr en studio och tar del av den fantastiska våråkningen där hela april och halva maj. (ev längre om du har bra koll på högabergsåkning).

Sådär nu slipper du planera mer ;)

Senast ändrad:
FF sa:
jarle nu när du prövat åkningen i nordamerika borde du ju hänga i alperna i vinter.

Det finns ju hur mycket som helst ställen av köra järnet på... Men en skön grej skulle kunna vara att köpa säsongskortet i chamonix, vilket ger dig full access även till verbier och courmayeur. Bosätt dig sen i verbier och åk puder när det är bra där fram till och med mars. Du har all möjlighet att åka över till de andra två orterna som inte ligger långt med bil. (1-2h).

Tillgången till båda sidor av mt.blanc-massivet gör att du oftast har tillgång till bra snö någonstans eftersom stora berg=snö och du kan alltid välja att åka på den sida som ovädret kom från.

Verbier har mkt bra åkning och relativt avslappnat om man jämför med cham. Har inte åkt här sjukt mkt men varje gång man varit där mitt i vintern har man alltid frågat sig varför man ens försöker åka puder på grands montets i cham, när ställen som verbier ligger nära med bil.

Sen i april när rookiebummarna åker hem, flyttar du över till cham, tar in på vandrarhem eller hyr en studio och tar del av den fantastiska våråkningen där hela april och halva maj. (ev längre om du har bra koll på högabergsåkning).

Sådär nu slipper du planera mer ;)
Alperna har jag ju redan vart i en hel jättemassa, har ett område (aka flera anläggningar) som jag skulle kunna tänka mig att befinna mig i nästa säsong men så vill jag ju gärna se något nytt också. Alperna är ju gött i det avseendet att det är lätt att ta sig dit och hem med bil, jag och kollektivtrafik har ett oplockat marsvin.

Brant och hård åkning uppskattas givetvis (och jag hade inte velat vara på ett ställe där det helt saknas) men då jag på senare tid upptäck att det är kul att jibba runt på berget så uppskattas lekfull terräng lite mer, kuddar och drop där det är relativt säkert att falla (cham är ju inte det första stället som dyker upp i min skalle då ;)) fångade mitt intresse i vintras.

Cham är enligt min där nere bosatta vän hysteriskt på puderdagar och det känns inte så kul. Verbier känns för känt för att puderhetsen ska vara minimal? Hade jag vart mer intresserad av brantåkning och mindre av lek så hade ju cham vart givet.

Hasse
Det låter definitivt som att vi behöver talas vid om detta, hör av mig i dagarna :)

Lassa
Tackar, kikar närmare på MR. Synd att det har blivit mycket folk i Flachau, de gånger jag har vart där har det vart mycket semesterfirande tyskar och österrikare men de har ju vart mer intresserade av pubarna än åkningen, dock så var det lite fler breda skidor sista gången jag var där. Jag skyller det på Brant och Free Raicals, de var där året innan...

Problemet med att välja en låg ort med mest skogsåkning som jag tolkar det du är ute efter, är att det kan vara lite av en chansning i alperna om det blir en varm vinter.. Se till att ha möjlighet att åka högt uppe också (över 3000m).

-hög och låg grym åkning
-inget folk alls

Jag kan inte komma på nån ort som erbjuder detta i alperna men det finns säkert ett gäng. Men rent generellt kan man väl säga att österrike nånstans borde vara där du ska leta. De får kallare väder från ryssland och har väl lite mesigare... host... jibbigare berg ;)

Senast ändrad:
FF sa:
Problemet med att välja en låg ort med mest skogsåkning som jag tolkar det du är ute efter, är att det kan vara lite av en chansning i alperna om det blir en varm vinter.. Se till att ha möjlighet att åka högt uppe också (över 3000m).

-hög och låg grym åkning
-inget folk alls

Jag kan inte komma på nån ort som erbjuder detta i alperna men det finns säkert ett gäng. Men rent generellt kan man väl säga att österrike nånstans borde vara där du ska leta. De får kallare väder från ryssland och har väl lite mesigare... host... jibbigare berg ;)
Ja, det är väl egentligen det, eller iaf 50/50. Skog är ju bra för att snön blir inte lika påverkad av sol och dåligt väder. Är ju rackarns kul att härja runt bland stenskrovel och klippor också för den delen... Vill ju kunna åka allt.

Det där med både hög och låg grym åkning verkar inte helt lätt att få tag på, ska man därtill vara själv (nåja, någorlunda i vart fall) blir det väl ännu klurigare men enligt Gunde ska ju inget vara omöjligt...

Har faktiskt bara åkt i Österrike av alpländerna, med några gränsorter som undantag, så jag vet ju inte riktigt vad som erbjuds i de andra länderna.

Äh, du är bara avundsjuk för att jag bara behöver ha med mig en 20-25l rygga utan all tung klätterutrustning :P

Hmm kom på att jag hört jävligt mycket gott om Serre Chevalier förresten. Kan va värt att kolla in. Ska va skitfint och nog ganska lekfull åkning om jag fattat det rätt. Avslappnat och lugnt. Och så ligger La Grave om knuten också.

Jaja men du åker väl runt med tre systemkameror och sju objektiv samt en videokamera istället ;P

Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:
Andermatt och Engelberg är fullknökat med svennar.
Resten av Graubünden domineras av pistfräsare i snabba solbrillor.
Graubünden med bil är fanimej den bästa säsong jag gjort. Andermatt inom 1 timme med gratis tåg (om du har graubünden-kortet, annars är det skitdyrt) och sjukt många orter inom en timme, och det finns flera typer av åkning. Allt från hög höjd och stora berg, tills skogsåkning och hopp-och-lek-åkning.

Jag vet en prisvärd lägenhet i Disentis med varmgarage - kräver tillgång till bil. :)

FF: Vad tror du om Ischgl i Österrike?? (Ingår f.ö. i graubünden-kortet)

FF sa:
Hmm kom på att jag hört jävligt mycket gott om Serre Chevalier förresten. Kan va värt att kolla in. Ska va skitfint och nog ganska lekfull åkning om jag fattat det rätt. Avslappnat och lugnt. Och så ligger La Grave om knuten också.

Jaja men du åker väl runt med tre systemkameror och sju objektiv samt en videokamera istället ;P
Kikat en del på SC-bloggen och det ser kul, ska helt klart kika närmare på det. La Grave hade vart sjukt kul att besöka med så SC ligger faktiskt rätt högt på alplistan just nu.

Njae, jag har ju bara min lilla hattkamera med mig och den får plats i bröstfickan. Däremot var det en viss herre på NM som hade med sig en hel väska med bara olika kameror men vi nämner väl inga namn? Eller hur Per :P Förlåt Per tyckte bara det var sjukt kul.

Nojlas, helt klart intressant, bil har jag så det är inga problem. Får bli lite research på det med.

Jarle sa:
FF sa:

Kikat en del på SC-bloggen och det ser kul, ska helt klart kika närmare på det. La Grave hade vart sjukt kul att besöka med så SC ligger faktiskt rätt högt på alplistan just nu.

Njae, jag har ju bara min lilla hattkamera med mig och den får plats i bröstfickan. Däremot var det en viss herre på NM som hade med sig en hel väska med bara olika kameror men vi nämner väl inga namn? Eller hur Per :P Förlåt Per tyckte bara det var sjukt kul.

Nojlas, helt klart intressant, bil har jag så det är inga problem. Får bli lite research på det med.
No worries Robban.. tack för att du var min betjänt :D

Jarle sa:
FF sa:

...
Serre stämmer i princip på allt du önskar under förutsättning att man inte är där ett katastrofsnöår.
Har varit flera ggr i Serre men ingen hel säsong. Man måste var medveten om att vissa liftar där verkligen är sjukt sega, vet inte om man blir helt galen på dem under en säsong. Vad gäller terräng så finns det mesta men det är rätt begränsat med riktigt extrema grejer. Inte så farlig puderhets (liten skandinavisk klick).

Efterlyser någon som har vart i Bansko?

JL76:
Vad menas med begränsat med extrema grejer? Brist på lutning eller brist på ramlar du dör du åk?
Få skandinaver är ju alltid trevligt av hel olika massa anledningar

Montafondalen, sjukt rolig åkning och det finns många olika bergsprofiler. T o m en helt ok park i Silvretta Nova.

Jarle sa:
Efterlyser någon som har vart i Bansko?

JL76:
Vad menas med begränsat med extrema grejer? Brist på lutning eller brist på ramlar du dör du åk?
Få skandinaver är ju alltid trevligt av hel olika massa anledningar
"ramlar du så dör du"

lutningen i systemet är ok, men vill man ha extremt så ligger ju La Grave bara en timme bort...

Jag har varit i Bansko. Finns oki åkning men vet inte om jag skulle vilja göra säsong där. Sen vet jag inte hur snösäkert det är heller, de är dåliga på engelska (om du inte är på alla turistställen), mycket fattigdom var det när vi var där. Iofs var det 5 eller 6 år sedan. Men som sagt området är inte så sjukt stort och det fanns ingen park då i alla fall.

Vad är det jag läser? Lutar det mot Europa iår?

Själv är jag jävligt taggad på att åka över till kanada i år igen, göra en 6-8 veckor. Vad som är smidigt med Revelstoke är ju att man har boendet fixat...det lutar mot Revy igen med andra ord. Sen vore det ju roligt att se annat också förstås men samtidigt behöver man ju inte åka runt i två-tre veckor för att lära sig var man ska åka. Åja, vi får se var det blir...

//M

Monte Rosa säger jag också. Bo i Alagna så slipper du alla svenskar och helglediga milaneser. Lätt den grymmaste terrängen som jag har upplevt och en dag på berget var bara jobbig för man kunde inte bestämma sig för vilket åk som skulle bli nästa. Finns en fin liten guidebok med en hel massa åk, allt från 35-graders åk i 2000 fallhöjd till 60 graders-åk där du måste fira dig in och trillar du så dör du. Att det är vackra vyer, obefintligt med konkurrens om snön och billigt och gott kaffe gör inte saken sämre.

Däremot så bör du hålla dig borta från både Andermatt och Disentis, oavsett vad de som är frälsta på området säger. Visst så är Andermatt ruskigt fin åkning bara man ger sig bortanför kabinen, men det är alldeles för många "down days" för min smak. Att det dessutom var ruskigt lavinfarligt i vintras gjorde inte saken bättre. Är lite smått jobbigt att runda en sten och hitta den man åker med ståendes på ett flak med en diameter på 15 meter glidandes utför eller att titta bort mot det där grymma åket man åkte för 2 dagar sedan och upptäcka att hela sidan bara har släppt och stannat i en bäck 1000 fallhöjd längre ner =)

Nä åk till Monte Rosa eller ännu hellre Montana. Jag skulle vilja ha lite ögonvittnesskildringar från Montana nämligen.

Tillbaka
Topp