Värma och gjuta om innerpjäxan?

ljung111

Medlem
Fått ett par begagnade pjäxor som har en sån formbar innerpjäxa.

Kan man värma upp den i butik och gjuta om den efter min fot?
Blir det bra?

Gör värmen att materialet börjar om från noll igen och kan formas eller hur funkar det?

Hur många ggr går det att göra?

Du kommer nog att få bättre svar om du specifierar märke och modell på innersko.
Utan den informationen är svaret på samtliga frågor; "-Det beror på..."

-fred och snö
/r

En formbar innersko går normalt att värma om några gånger, hur stor effekt det ger är beroende av hur använd skon är. Är den väl använd, kommer den knappast att bli som ny igen ...

Effekten av att värma en "normal" innersko är inte så otroligt stor, i de flesta fall uppnår man samma effekt genom att använda och åka i skon någon vecka.

En "värmbar" innersko ska inte förväxlas med en formgjuten dito vilket är något helt annat. I det sistnämnda fallet sprutar man in "stoppningen" i skon så den anpassas till foten.

/MM

En av de få innerskor där det faktiskt gör skillnad att värma är Intuition. Där sägs det att tre värmningar är max, men jag kan utan problem säga att det var stor skillnad på första och andra värmningen. Vid den första värmningen så svällde skummet rätt mycket och formade sig fint. Andra värmningen liknade mer en vanlig innersko, inte så mycket skillnad mot foten, men den passar skalet riktigt bra.

Tyvärr gör handlaget väldigt stor skillnad på resultatet. Åre Skidsport gjorde ett ok jobb, men när Sole Bootlab i Chamonix gjorde ett försök på innerskon så blev det en helt annan sak. Nästan helt perfekt passform och betydligt varmare om tårna.

Tack för svaret!
Finns det risk att man spänner åt pjäxan för hårt och trycker ihop skummet för mkt? Hur mkt ska man spänna åt när man värmt upp skon?

Ska göra ett försök iaf, kan ju inte bli sämre...

Det va de ja mena, tycker ja har massa utrymme nu så hoppas skummet (äre skum?) vidgar sig igen så min fot passar!

Tror nog inte det är någon idé att ge sig på det... Med största sannolikhet kommer det göra mer skada än nytta.

Tillbaka
Topp