Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Mode
Varmaste skidjackan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Marboh" data-source="post: 1251832" data-attributes="member: 162191"><p>Frågan var väl inte isolering per krona? då kan du ju ha skoteroverall.</p><p>Och resonemanget att "som många använder det ..." kan ju likställas med att slalomskidor ger status i liften med det skulle räcka med vita blixten i barnbacken.</p><p></p><p>Ja, du behöver lager under skal, men det ger en flexibilitet mot vad du ska göra. Annars behöver du olika jackor för olika väder. (som är en annan lösning).</p><p></p><p>Min poäng var att ett skal utanpå en dunjacka skapar en extra luftspalt, vilket ger extra isolering. Samma princip som på handskar, där du får 20-30% bättre isolering av en skalhanske utanpå din vanliga. Tricket är luftspalten som blir och att luften inte cirkuleras ut för mkt. Effekten av köldbryggor avtar.</p><p></p><p>Min erfarenhet är att det är varmare med värmejacka + skal än värmejacka och extra underställ.</p><p>Och att det är skillnad på att ha värmejackan utanpå eller innanför skaljackan.</p><p></p><p>Sen behöver man inte ha goretex 300 GTX-delux-super-premim-delikat-hyper. En vindtät jacka räcker långt.</p><p></p><p>Personligen tycker jag det är rätt skönt att kunna köra samma värmejacka när seglar som när jag åker skidor och samma regn/skidjacka på fjället och i stan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Marboh, post: 1251832, member: 162191"] Frågan var väl inte isolering per krona? då kan du ju ha skoteroverall. Och resonemanget att "som många använder det ..." kan ju likställas med att slalomskidor ger status i liften med det skulle räcka med vita blixten i barnbacken. Ja, du behöver lager under skal, men det ger en flexibilitet mot vad du ska göra. Annars behöver du olika jackor för olika väder. (som är en annan lösning). Min poäng var att ett skal utanpå en dunjacka skapar en extra luftspalt, vilket ger extra isolering. Samma princip som på handskar, där du får 20-30% bättre isolering av en skalhanske utanpå din vanliga. Tricket är luftspalten som blir och att luften inte cirkuleras ut för mkt. Effekten av köldbryggor avtar. Min erfarenhet är att det är varmare med värmejacka + skal än värmejacka och extra underställ. Och att det är skillnad på att ha värmejackan utanpå eller innanför skaljackan. Sen behöver man inte ha goretex 300 GTX-delux-super-premim-delikat-hyper. En vindtät jacka räcker långt. Personligen tycker jag det är rätt skönt att kunna köra samma värmejacka när seglar som när jag åker skidor och samma regn/skidjacka på fjället och i stan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Mode
Varmaste skidjackan
Tillbaka
Topp