Varmaste skidjackan

Frusen

Ny medlem
Varmaste skidjackan
Jag är på jakt efter en riktigt varm skidjacka. Dels fryser jag alltid, dels hänger jag mycket i barnbacken - men vart man vänder blicken är det bara skaljackor vart man ser…
Hur ska jag tänka? Dunjacka eller isolerad skaljacka? Några tips på modeller?

Tacksam för hjälp!

TopiNieminen

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Skaljacka och dunjacka under så du kan ta av dig dunjackan om du bli för varm. Sen är det viktigt att ha varma och funktionella underkläder, som är nästan viktigare än det som du har utan på dem.

TailGunnar

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Skaljacka och dunjacka under så du kan ta av dig dunjackan om du bli för varm.
Varför ska man ha skaljackan ovanför dunisen om man mest hänger i barnbacken?

Jag har denna om jag åker pist i Norden och det är typ -10 C eller kallare. Helt fantastiskt! 😀

8294_pic3c.jpg

Koppelman

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Jag tycker att om du är en frusen person och ska hänga mycket i barnbacken, dvs inte röra på dig jättemycket så skippa skaljackan. Alla förordar alltid lagerprincipen nu förtiden, men det passar inte alla, speciellt inte om man är en frusen person och inte kommer röra sig jättemycket så man svettas stora mängder.
Då är det bättre att köpa en varm dunjacka. Fördelen med en varm dunjacka är att du uppnår samma värme utan att använda 4-5 lager under jämfört om du kört skaljacka, nackdelen är att om det regnar eller snöar blött kommer jackan inte göra sig rätt särskilt länge, men då kanske du går in ändå.
Vilken storlek och/eller kön letar du efter?
Här är några exempel på varma jackor:

TopiNieminen

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Ja, om man nu fryser jämt vid 0grader till -25grader så funkar det säkert med bara dunjacka. Jag har inte så mycket erfarenhet att frysa och så fort jag börjar röra på mig blir jag varm. Nog om mig. Sen kan man använda skaljackan även på höst och vår när det inte alltid är -10c

farsan56

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Så du vill slippa frysa: Fjällräven Expedition, den gamla klassikern. Jag sålde min strax efter flytten till Åre. För varm🥵 går inte att ha på sig om man ska röra på sig. Men populär hos hundspannsförare.
Kalla dagar då, tjockare merinounderställ, ryggskyddsväst, dunmellanlager och skaljacka.
Är det kallare än så då slipper du hänga i barnbacken ;)

eriC1

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Åker du bara skidor i dec-feb eller är de även skidåkning under de månader när Sverige är som bäst?

Skillnaden i hur varmt eller kallt något upplevs är brutal vid skidåkning i Sverige. Jämför januari när de blåser 20 meter per sekund, då kan du säkert få en upplevd temp runt -40 grader, sedan jämför du Åre en vindstilla dag i slutet av april när solen ligger på. Då snackar vi 20 plusgrader i solen. Vi svenskar ska alltså ha skidkläder som känns behagliga i temperaturspann på 60 grader. Då går de inte att tro att 1 enda jacka ska funka till allt.

Köp för all del en fodrad skaljacka eller annan slit-tålig dunjacka om det enbart är skidåkning i fullfjädrad arktisk vinter som gäller, eller om du vill ha flera skidjackor.

För allt annat så är de en skaljacka i rymlig storlek som gäller. Dom riktigt kalla dagarna kör du bara woolpowers 400g , sen dunshorts och dunjacka under skalet. Då har du en skidjacka som funkar till precis allt, även cykla till jobbet en regnig höstdag, eller när du fjällvandrar under hösten.

packåsna

Medlem
Varmaste skidjackan
Skaljacka utanpå dunet ger extra isolering. Så det blir varmare än vara dunet.

Skaljackor är ju på modet just nu, men som många använder den är den tämligen meningslös. En skaljacka ger närapå noll isolering. En extra fleece eller tunn ylletröja ger mer isolering för en bråkdel av pengarna. Men ger inte samma status som att promenera i byn med sin 7000kr-skaljacka.

En skaljacka är gjord för att hålla elementen utanför dina isoleringslager. Enda tillfället den är bättre än andra alternativ (t ex vindjacka, softshell eller bomull/ventile) på vintern är om det finns risk för blöt nederbörd. Rör du på dig hindrar skaljackan vattenångan från att komma ut och blöter ned dina isoleringslager. Jo, de "andas", men andningsförmågan är löjligt låg jämfört med alternativ utan membran.

packåsna

Medlem
Varmaste skidjackan
Om du trots ordentlig isolering på överkroppen fryser är det dags att se över resten av värmeläckorna. Täta till vid huvud och hals (mössa och buff/halsduk) samt händer (varma vantar utan glipa till jackan). Det finns också 3/4 dun- eller syntetshorts som ser till att du inte förlorar värme från underkroppen. Ska du mest stå stilla kan en dunkjol också funka, de är lätta att ta av och på.

fredw

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Vet att du frågade om jacka så OT men... Avskyr kläder runt halsen varför jag först i fullvuxen ålder testade buff. Efter att jag började med en rejält elastisk buff (av syntet, ej merino i mitt fall), som jag vid kallt väder drar upp under hjälmen om bakhuvudet och huvudknoppen (syns knappt utifrån), så fryser jag betydligt mindre över hela kroppen. Och behåller ändå nödvändig ventilation nerifrån jackan och uppåt.

Marboh

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Skaljackor är ju på modet just nu, men som många använder den är den tämligen meningslös. En skaljacka ger närapå noll isolering. En extra fleece eller tunn ylletröja ger mer isolering för en bråkdel av pengarna. Men ger inte samma status som att promenera i byn med sin 7000kr-skaljacka.

En skaljacka är gjord för att hålla elementen utanför dina isoleringslager. Enda tillfället den är bättre än andra alternativ (t ex vindjacka, softshell eller bomull/ventile) på vintern är om det finns risk för blöt nederbörd. Rör du på dig hindrar skaljackan vattenångan från att komma ut och blöter ned dina isoleringslager. Jo, de "andas", men andningsförmågan är löjligt låg jämfört med alternativ utan membran.
Frågan var väl inte isolering per krona? då kan du ju ha skoteroverall.
Och resonemanget att "som många använder det ..." kan ju likställas med att slalomskidor ger status i liften med det skulle räcka med vita blixten i barnbacken.

Ja, du behöver lager under skal, men det ger en flexibilitet mot vad du ska göra. Annars behöver du olika jackor för olika väder. (som är en annan lösning).

Min poäng var att ett skal utanpå en dunjacka skapar en extra luftspalt, vilket ger extra isolering. Samma princip som på handskar, där du får 20-30% bättre isolering av en skalhanske utanpå din vanliga. Tricket är luftspalten som blir och att luften inte cirkuleras ut för mkt. Effekten av köldbryggor avtar.

Min erfarenhet är att det är varmare med värmejacka + skal än värmejacka och extra underställ.
Och att det är skillnad på att ha värmejackan utanpå eller innanför skaljackan.

Sen behöver man inte ha goretex 300 GTX-delux-super-premim-delikat-hyper. En vindtät jacka räcker långt.

Personligen tycker jag det är rätt skönt att kunna köra samma värmejacka när seglar som när jag åker skidor och samma regn/skidjacka på fjället och i stan.

TailGunnar

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan

+1000

packåsna

Medlem
Varmaste skidjackan
Frågan var väl inte isolering per krona? då kan du ju ha skoteroverall.
Och resonemanget att "som många använder det ..." kan ju likställas med att slalomskidor ger status i liften med det skulle räcka med vita blixten i barnbacken.

Ja, du behöver lager under skal, men det ger en flexibilitet mot vad du ska göra. Annars behöver du olika jackor för olika väder. (som är en annan lösning).

Min poäng var att ett skal utanpå en dunjacka skapar en extra luftspalt, vilket ger extra isolering. Samma princip som på handskar, där du får 20-30% bättre isolering av en skalhanske utanpå din vanliga. Tricket är luftspalten som blir och att luften inte cirkuleras ut för mkt. Effekten av köldbryggor avtar.

Min erfarenhet är att det är varmare med värmejacka + skal än värmejacka och extra underställ.
Och att det är skillnad på att ha värmejackan utanpå eller innanför skaljackan.

Sen behöver man inte ha goretex 300 GTX-delux-super-premim-delikat-hyper. En vindtät jacka räcker långt.

Personligen tycker jag det är rätt skönt att kunna köra samma värmejacka när seglar som när jag åker skidor och samma regn/skidjacka på fjället och i stan.
Den luftspalten som uppstår mellan isoleringslager och skalplagg kan du knappast räkna som ett isolerande lager. Luften är fri att röra sig inom spalten och kan även blandas med luften på utsidan till viss del.

Anledningen till att det kan upplevas varmare med en skaljacka är för att membranet inte andas (tillräckligt). När ånga som evaporerar från kroppen + svettångor stannar kvar så behåller du den värme som finns i ångan, och du vinner lite till när ångan kondenserar inuti dina isolerande lager och gör dig blöt. Lite varmare på kort sikt, men blöt och kallare på längre sikt.

Marboh

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Den luftspalten som uppstår mellan isoleringslager och skalplagg kan du knappast räkna som ett isolerande lager. Luften är fri att röra sig inom spalten och kan även blandas med luften på utsidan till viss del.

Anledningen till att det kan upplevas varmare med en skaljacka är för att membranet inte andas (tillräckligt). När ånga som evaporerar från kroppen + svettångor stannar kvar så behåller du den värme som finns i ångan, och du vinner lite till när ångan kondenserar inuti dina isolerande lager och gör dig blöt. Lite varmare på kort sikt, men blöt och kallare på längre sikt.
Ok, vet inte hur det ser ut för dig.
Men i mitt fall finns det luft mellan. Som, eftersom luft har dålig termisk konvention, gör att mindre värmeenergi sipprar ut. Hur mkt beror så klart på hur åtdraget plagget är. Vidare är inte mina kläder oändligt goda termiska ledare vilket gör att det finns en termisk tröghet även där.
Det gör att Jag får en skillnad i temperatur, eller termisk avstrålning och konvektion.

Jag förstår inte ditt resonemang om att luft skulle flöda fritt men ånga skulle stanna i given volym. Här gäller samma fysiska lagar.

Sen om du svettas så kommer eventuell ånga kondensera mot den kallaste ytan(då vi antar konstant lufttryck), detta eftersom skalet är kallare än stökiometriska luft/ång-blandningen.
Om detta händer kommer utan värmas av energin vid fasövergången. Antar vi även här att skalplagget inte har oändlig värmeledningsförmåga kommer en del av den energin stanna innanför kläderna.

Så kortfattat. En skal utanpå hjälper med att bibehålla värmen.

Varmaste skidjackan
Jag har en otroligt bra vinterparka på jobbet, som ofta följer med efter jobbet. Univern 9255. Finns normal modell också som kollegor har. Vi fryser sällan med den..
En heldag på lekpark och liknande (mycket stillastående), ca 7 minus och vind med endast tunn underställströja och tunna långkalsonger med skalbyxa och den jackan, jag fryser inte ett dugg när man anländer hemma. Följeslagaren hade dunjacka och mer ullkläder/lager under men frös som en tok. Jag och följeslagaren är normal frusna av oss. Otroligt imponerad av denna jacka!

SaintX

Medlem
Varmaste skidjackan
Jag tänkte lite mer på vad som fungerar mest i längden och är mest flexibelt. Då vinner skal alla dagar i veckan. Det ska ju inte hängas i barnbacken i all evighet? Med rätt lager på lager kommer du inte att frysa under en skaljacka. Sedan är det bara att skala av sig när ungarna blir mer aktiv och vårsolen tittar fram. En tjock fodrad jacka blir så begränsande. Dessutom fungerar ju även en skaljacka som fritidsjacka under regniga dagar under vår och höst

Frusen

Ny medlem
Varmaste skidjackan
Tusen tusen tack för alla fina tips!! Ska ta in allt och utvärdera lite :)
Jag arbetar lager enligt konstens alla regler! Men förra vintern hade jag köpt ny skaljacka utan foder och frös som tusan i -12 och då drog jag till slut på mig allt jag kunde hitta men det hjälpte inte - sen blev det ju inte bättre av häng i barnbacken. Mitt gamla ställ var en isolerad skaljacka med nåt typ av syntetfoder som jag tyckte funkade bra men som tiden passerat stilmässigt 😂.
Jag vill ha en varm jacka som går att åka skidor i - varm ”stadsdunjacka” har jag.
Min fråga är väl borde jag satsa på en dunjacka eller en isolerad skaljacka? Typ Haglöfs Lumi isolated - om den nu är varm?

Frusen

Ny medlem
Varmaste skidjackan
Åker du bara skidor i dec-feb eller är de även skidåkning under de månader när Sverige är som bäst?

Skillnaden i hur varmt eller kallt något upplevs är brutal vid skidåkning i Sverige. Jämför januari när de blåser 20 meter per sekund, då kan du säkert få en upplevd temp runt -40 grader, sedan jämför du Åre en vindstilla dag i slutet av april när solen ligger på. Då snackar vi 20 plusgrader i solen. Vi svenskar ska alltså ha skidkläder som känns behagliga i temperaturspann på 60 grader. Då går de inte att tro att 1 enda jacka ska funka till allt.

Köp för all del en fodrad skaljacka eller annan slit-tålig dunjacka om det enbart är skidåkning i fullfjädrad arktisk vinter som gäller, eller om du vill ha flera skidjackor.

För allt annat så är de en skaljacka i rymlig storlek som gäller. Dom riktigt kalla dagarna kör du bara woolpowers 400g , sen dunshorts och dunjacka under skalet. Då har du en skidjacka som funkar till precis allt, även cykla till jobbet en regnig höstdag, eller när du fjällvandrar under hösten.
Jag åker lite blandat men i år blir det kallt och snålblåst:) i februari. Jag har en ok skaljacka som jag fryste i förra året (-12) så vill inte köpa ny för kall. Men kanske är den för tight eller dålig av nån annan anledning… det var en sweet protection

Frusen

Ny medlem
Varmaste skidjackan
Ett ordentligt underställ är super viktigt. Kan verkligen rekommendera woolpower 200. Utvecklat och fungerar för försvarsmakten... Dessutom svensktillverkat i Östersund :)Ja
Jag åker lite blandat men i år blir det kallt och snålblåst:) i februari. Jag har en ok skaljacka som jag fryste i förra året (-12) så vill inte köpa ny för kall. Men kanske är den för tight eller dålig av nån annan anledning… det var en sweet protection
Jag har ett woolpower underställ och microfleecw och sen vanlig fleece på det. Tror faktiskt jag hade en tunn dunjacka också förra året men frös ändå…

packåsna

Medlem
Varmaste skidjackan
Men i mitt fall finns det luft mellan. Som, eftersom luft har dålig termisk konvention, gör att mindre värmeenergi sipprar ut. Hur mkt beror så klart på hur åtdraget plagget är. Vidare är inte mina kläder oändligt goda termiska ledare vilket gör att det finns en termisk tröghet även där.
Det gör att Jag får en skillnad i temperatur, eller termisk avstrålning och konvektion.

Jag förstår inte ditt resonemang om att luft skulle flöda fritt men ånga skulle stanna i given volym. Här gäller samma fysiska lagar.

Sen om du svettas så kommer eventuell ånga kondensera mot den kallaste ytan(då vi antar konstant lufttryck), detta eftersom skalet är kallare än stökiometriska luft/ång-blandningen.
Om detta händer kommer utan värmas av energin vid fasövergången. Antar vi även här att skalplagget inte har oändlig värmeledningsförmåga kommer en del av den energin stanna innanför kläderna.

Jag tror vi båda är överens om fysiken som ligger bakom, men vi gör lite olika antaganden :)

Mitt argument att luftspalten mellan skal och isoleringslager inte gör stor skillnad bygger på att man får stora konvektionsförluster då luften rör sig fritt inom spalten, dvs mellan insidan av skalet och utsidan av yttersta isolerlagret. Du har rätt i att det fortfarande ger en viss isolereffekt. Jag gissade att konvektion skulle göra den i princip negligerbar, som i ett uppblåsbart liggunderlag utan fyllning vs ett med fyllning. När jag kollar lite R-värden så får jag nog ta tillbaka det dock, det är betydligt sämre isolering utan nåt som håller luften på plats, men den hjälper ändå.

När det kommer till ångan så tror jag att med ett membrans (typ GTX) begränsade genomsläpplighet så blir luften innanför skalet mättad rätt fort. Då ånghalten (och temperaturen) är högst närmast kroppen så tror jag inte att all kondens hamnar på insidan av skalet, utan att det kommer hamna någonstans mitt emellan. Eller? Du får gärna rätta mig om jag har fel :)

I slutändan vet jag att jag hatar att bli blöt, så därför tar jag hellre en vindjacka utan membran om det behövs utanpå.

Frusen

Ny medlem
Varmaste skidjackan
Jag tycker att om du är en frusen person och ska hänga mycket i barnbacken, dvs inte röra på dig jättemycket så skippa skaljackan. Alla förordar alltid lagerprincipen nu förtiden, men det passar inte alla, speciellt inte om man är en frusen person och inte kommer röra sig jättemycket så man svettas stora mängder.
Då är det bättre att köpa en varm dunjacka. Fördelen med en varm dunjacka är att du uppnår samma värme utan att använda 4-5 lager under jämfört om du kört skaljacka, nackdelen är att om det regnar eller snöar blött kommer jackan inte göra sig rätt särskilt länge, men då kanske du går in ändå.
Vilken storlek och/eller kön letar du efter?
Här är några exempel på varma jackor:
Jo men jag tänker ju lite som du men det är klart att lite vattenavstötande vore bra.. damjacka typ storlek M, men gillar egentligen killmodellerna bättre bara de inte blir tokiga passformen. Är lång och smal.

Frusen

Ny medlem
Varmaste skidjackan

Är det då bra med en lite luftigare storlek på skaljackan? Eller ska den helst vara ”lagom”?

ktmgurra

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Har själv en Peak Maroon som är lagom varm och med de nödvändigaste funktionerna ( lätt fodrad) , helt ok jacka för en rimlig peng.
Har några "trendiga" skaljackor men upplever att det är svårt att hålla värmen i dem innan vårsolen tittar fram. Blir lite kylskåpskänsla fast man har ull eller dun under.
Kan ju bero på att man inte har så hög puls under åken.

Skrattade gott när Rävens Expedition kom på tal....vilka minnen.
Har haft en i säkert 25 år, sjukt varm.
Varit min räddning många gånger hem från krogen.
Kommer ihåg en vandring mellan city och Björnen i -25 och storm
(ungdomssynd), alla andra var sjuka resten av veckan.
Att den sen tar upp hela takboxen gör att den sällan får följa med.

Eldman!

Ny medlem
Varmaste skidjackan
Jag är på jakt efter en riktigt varm skidjacka. Dels fryser jag alltid, dels hänger jag mycket i barnbacken - men vart man vänder blicken är det bara skaljackor vart man ser…

Tacksam för hjälp!
Köp en värmeväst samt ett USB batteri med god kapaciteten så fixar du din egen värme i backen eller på passet! Mycket bra lösning när det gäller att hålla värmen vid aktiviteter med låg ansträngning! Köp den på Amazon så kommer du att ha även bra väst med bra kapacitet för under 1000 kronor!

Skidåkande vakjägare!

dannedieharder

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Varning för anekdotiskt svar helt utan termodynamisk (eller är det termofysisk vad vet jag?) underbyggnad.

Oavsett så är jag också en frusen själ som spenderat många dagar i fjällen både med aktiv skidåkning och mer passiv i barnbacken o.dyl. och jag brukar köra på de här varianterna

Kalla dagar (-10 och kallare)
Ullunderställ modell tjockare, förstärkningsfleece modell tjockare, lite tjockare förstärkningsdun/primaloft typ Houdini Mr Dunfri, Rymlig skaljacka (har själv bl.a. en Arcteryx Sabre som har lite fluffigt mjukt innersta lager). 3/4 del fleecebrallor eller dunshorts, skalbrallor (bibs som går upp i ryggen), tumhandskar i kombination med linerhandske, balaclava under hjälmen.

För inte så ansträngande åkning i pist eller med mindre barn kan det åka på en dunväst över det hela också. Benen brukar klara sig bra.

Varmare dagar
Ullunderställ,fleece, tunnare dunjacka (har en billig en från Uniqlo som är lätt och smidig), skaljacka, 3/4 fleecebrallor, skalbrallor, finger eller tumhandskar med eller utan liner beroende på temp, balaclava över huvudet eller buff i halsen beroende på temp.

Är det riktigt varmt på våren kanske jag skippar dun helt och kör träningsshorts istället för fleecebrallorna men det är inte vanligt. Är aldrig utan något värmande runt halsen då jag blir kall direkt i hela överkroppen om jag är kall i nacken.

edit: lägger till att jag även har skalbrallor så att inte fler än @fredw tror att jag skidar runt halvnaken:)

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan
Varning för anekdotiskt svar helt utan termodynamisk (eller är det termofysisk vad vet jag?) underbyggnad.

Oavsett så är jag också en frusen själ som spenderat många dagar i fjällen både med aktiv skidåkning och mer passiv i barnbacken o.dyl. och jag brukar köra på de här varianterna

Kalla dagar (-10 och kallare)
Ullunderställ modell tjockare, förstärkningsfleece modell tjockare, lite tjockare förstärkningsdun/primaloft typ Houdini Mr Dunfri, Rymlig skaljacka (har själv bl.a. en Arcteryx Sabre som har lite fluffigt mjukt innersta lager). 3/4 del fleecebrallor eller dunshorts, tumhandskar i kombination med linerhandske, balaclava under hjälmen.

För inte så ansträngande åkning i pist eller med mindre barn kan det åka på en dunväst över det hela också. Benen brukar klara sig bra.

Varmare dagar
Ullunderställ,fleece, tunnare dunjacka (har en billig en från Uniqlo som är lätt och smidig), skaljacka, 3/4 fleecebrallor, finger eller tumhandskar med eller utan liner beroende på temp, balaclava över huvudet eller buff i halsen beroende på temp.

Är det riktigt varmt på våren kanske jag skippar dun helt och kör träningsshorts istället för fleecebrallorna men det är inte vanligt. Är aldrig utan något värmande runt halsen då jag blir kall direkt i hela överkroppen om jag är kall i nacken.
Missar jag något? "Benen klarar sig bra" med fleecebrallor och kanske dunshorts när det är kallt? Och endast träningsshorts på våren? Inget mer utanpå? Tror jag kanske har sett dig i backen nån gång...

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Varmaste skidjackan

Tacksam för hjälp!
När det är riktigt kallt har jag på mig en stor jacka från Norröna. Köpte för flera år sedan, men den är som en hybrid mellan dun och skaljacka. Varm som fan så är det varmare än vad jag trodde någon dag så svettas jag som en gris. :D

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp