Varning för anekdotiskt svar helt utan termodynamisk (eller är det termofysisk vad vet jag?) underbyggnad.
Oavsett så är jag också en frusen själ som spenderat många dagar i fjällen både med aktiv skidåkning och mer passiv i barnbacken o.dyl. och jag brukar köra på de här varianterna
Kalla dagar (-10 och kallare)
Ullunderställ modell tjockare, förstärkningsfleece modell tjockare, lite tjockare förstärkningsdun/primaloft typ Houdini Mr Dunfri, Rymlig skaljacka (har själv bl.a. en Arcteryx Sabre som har lite fluffigt mjukt innersta lager). 3/4 del fleecebrallor eller dunshorts, skalbrallor (bibs som går upp i ryggen), tumhandskar i kombination med linerhandske, balaclava under hjälmen.
För inte så ansträngande åkning i pist eller med mindre barn kan det åka på en dunväst över det hela också. Benen brukar klara sig bra.
Varmare dagar
Ullunderställ,fleece, tunnare dunjacka (har en billig en från Uniqlo som är lätt och smidig), skaljacka, 3/4 fleecebrallor, skalbrallor, finger eller tumhandskar med eller utan liner beroende på temp, balaclava över huvudet eller buff i halsen beroende på temp.
Är det riktigt varmt på våren kanske jag skippar dun helt och kör träningsshorts istället för fleecebrallorna men det är inte vanligt. Är aldrig utan något värmande runt halsen då jag blir kall direkt i hela överkroppen om jag är kall i nacken.
edit: lägger till att jag även har skalbrallor så att inte fler än
@fredw tror att jag skidar runt halvnaken