Hur snösäkrar ni era jackor utan mudd med tumhål?

Jäst

Medlem
Jag har ett litet dilemma som jag skulle vilja ha er input på.

Jag är på jakt efter en ny skidjacka, och jag har märkt att många av jackorna saknar mudd med tumhål. Ni vet, det där extra tyget vid ärmsluten som man kan sticka tummen igenom. Har alltid haft jackor med dessa tumhål men eftersom så många jackor verkar sakna denna funktion börjar jag undra om det finns en anledning till varför man inte skulle vilja ha en sådan jacka.

Så här tänker jag:

Fördelar med mudd med tumhål:
  1. Snöskydd: Som jag nämnde tidigare, kan mudd med tumhål hjälpa till att hålla snön ute och hindra den från att tränga in i jackan om man ramlar eller är ute i blåsigt väder. Det är ju aldrig roligt att bli kall och blöt!
  2. Varmhållning: Tumhålsmuddar kan också hjälpa till att hålla handlederna varma genom att förhindra kall luft från att tränga in i jackan. Det kan vara riktigt skönt när det är kallt ute.
Nackdelar med mudd med tumhål:
???

Så min fråga till er är:
Vad tycker ni?
Har ni några erfarenheter att dela med er av när det gäller skidjackor med eller utan muddar med tumhål?
Finns det några smarta knep för att snösäkra jackor utan muddar med tumhål?

Ska åka ner och säsonga i alperna, ifrån vad jag har läst verkar det som att följande "specifikationer" är att föredra:
- 3 lagers skaljacka
- Vattenpelare på över 20 000 mm
- Innerficka för telefonen

Tips och input på jackor mottages tacksamt!

mvh

Det är väl en smaksak. Jag har jackor med tumhål men använder dom aldrig. Jag har jacka i storlek stor nog så ärmarna lätt kan dras över handskarna och sen ”stängas” med muddarna. Har inga minnen av att jag upplevt problem med snö innanför.
Har en Norröna och en HH, minns dock inte modellnamnen.

Hänger väl helt på vad man har för handskar? Har sån muddar i alla mina skidjackor med gore tex (inte i min softshell), men använder aldrig tumhålet för det funkar inte med mina handskar. Åker 99% av tiden med handskar som går upp en bit över jackan, typ som Hestras klassiker Heli. Dragsko på handskarna som sluter tätt och noll problem med snö.

Kanske bortsett från innerfickan så uppfyller väl all märkens freeride-jackor kraven? Plus de har liftkortsficka på ärmen som iaf jag har som krav.

Jag har mest Mammut, men inte sett någon modell från dem på senare år som inte sitter som ett tält tyvärr.

På de jackor jag har haft med tummhål har jag inte använt dom alternativ tagit bort dom.
Blir bara knöligt i handsken.
Riktiga skidjackor har så stora ärmslut att man drar dom över korta handskar.
Långa handskar dras över jackan istället.
Detta gäller vid skidåkning, annars kan det vara skönt att ha vid ex. promenad.
Som de skrev ovan såg jag nu.

Tack för input! @Kalle_Luzern @Christiam @farsan56

Inser nu att min fråga var otydligt formulerad.

Med jackor utan muddar med tumhål menar jag jackor utan muddar över huvud taget. Visste inte att det fanns enbart mudd.

Gäller fortfarande samma princip att dra handskar över jacka alternativt jacka över handskar för jackor utan mudd?

Inbillar mig att luft enkelt kan läcka in/ut?

Har aldrig haft och kommer aldrig ha en jacka för brädåkning/skidåkning utan muddar i kardborreband.
Jag kör alltid jacka utanpå handske men det är smaksak utifrån typ av handske man gillar.
Norröna Lofoten kör jag mest med. Otroligt skön och funktionell,min favorit.
Bergans, tror den heter Senja. Helt ok men upplever som ”hård” i tyget och sämre passform.
HH är en äldre modell som jag tror utgått.
Det bästa är om du har möjlighet att klämma och känna.
Är du medlem i friluftsfrämjandet så har du rabatt på Bergans via outnorth.
Edit: råkade skicka för tidigt.

Senast ändrad:
Ok, jag visar. Inget läckage av luft.

Bilagor

• IMG_7487.jpeg
    IMG_7487.jpeg
    383.2 KB · Besök: 128
  • IMG_7484.jpeg
    IMG_7484.jpeg
    403.8 KB · Besök: 135
  • IMG_7486.jpeg
    IMG_7486.jpeg
    384.5 KB · Besök: 120
Tillbaka