Bästa varma mellanlagret...?

KimEngqvist

Medlem
Tja!
Tycker det är svårt att att hitta ett riktigt bra mellanlager för de riktigt kalla dagarna.
Jag har flera olika mellanlager som funkar bra från varmt till minus 5-10.
Men under 10minus och kallare så har det ofta blivit underställt,mellanlager, power houdini, dunjacka, skaljacka. Håller värmen men blir lite väl många lager.
Har en haglöfs dunjacka, lite för tajt och inte tillräckligt varm kan jag tycka. Oklart vad modellen heter. Har ni tips på bra dunjackor?

Alla känner kylan på olika sätt men helt spontant känns det att du har galet mycket kläder på dig. Bra dunjackor hittar du tex. från Arc'teryx, Rab, Montbell och Cumulus. Kolla att fill power är 800+ (Euro standard).

Jag hade nog kört på denna om du vill ha färre lager.

Eller en tjockare dunjacka om den du har är relativt tunn

Tycker också det låter som för många lager.
Om det är mellan -10 till -20 och jag bara åker liftburet så är det detta jag brukar köra:
- Merino-Tshirt
- Woolpower 200 (Frotte-insida), för att skapa lite luft mot kroppen
- Tunnare dunjacka, eller syntetvariant
- Skaljacka

Sen är de viktigaste att du har en skaljacka som är tillräckligt stor för att få plats och inte platta till dunjackans loft under.
Andra tips, om du inte redan gör det, kör dunshorts under skalbyxorna, buff uppdragen under hjälmen för att täppa till bar hud runt hals och kind, rejäla tumvantar.

Anledningen till att jag inte kör tjockare underställ är att jag alltid har flera tunna merino-tshirts med mig på resor att rotera mellan, men oftast bara en underställs-tröja (Woolpower), och det är T-shirten som blir blöt och svettig. Betydligt enklare att tvätta i handfatet och torkar snabbt, samt tar betydligt mindre plats i packningen än flera tjocka underställ.

Lagerprincipen är ju rätt, men många missar det här med luft mellan lagren. Att bara packa tajta plagg på plagg är ingen bra idé.

Jag kommer långt med min "fel" klädstil:
EN vanlig t-shirt, försvarets långfillingar, en collagetröja och sedan vadderade skalet utanpå. Blir det kallt justerar jag mest med olika buffar. Riktigt kallt åker en collagetröja till på. That's it. Inte "rätta" materialen, men allt sitter löst å ledigt så det blir luftlager mellan, funkar för mig.

Men för många är det viktigare att det ska se bra ut också, jackor och byxor som ska sitta tajt på kroppen. Och då försvinner alla luftlager och då spelar det inte nån roll hur många tyglager du mosar in under skalet.

Men vad vet jag, jag har ju inte vett att köpa riktiga underställ. Haha 😄

Jag har en the north face dunjacka och den har räddat mig många kalla dagar. Förra året i -31.5 bland annat. Tyvärr görs inte den modellen längre. Men deras corefire down ser i princip ut som den på specs och fickor mm. Sjukt lämplig att ha och jag har i princip slitit ut tyget på den på grund av mängden åkdagar den fått på 3 år.

Edit. Det var en corefire jag har. Dom har tydligen börjat tillverka den igen.

Senast ändrad:
Måste du ha skaljackan ytterst? När det är svinkallt brukar jag ha en isolerad jacka ytterst, kräver i och för sig att man inte åker inne i skogen bland vassa kvistar. De flesta moderna skaljackor är alldeles för tighta för att en fet jacka ska kunna svälla upp till sin rätta volym under skalet.

Sen kan du ju fundera över att bylta på extra på benen, några vadderade byxor. Typ nåt sånt här https://www.dobsom.se/herr/comfort-tackbyxa-herr-svart/

Jag kör oftast med en Patagonia Retro Pile fleece under skaljackan(som inte sitter för tight). Jag tycker den håller "loftet" bättre än t.ex. en mellanlagersdun som har en tendens att trycka ihop sig över axelpartiet under skaljackan och tappa mycket av den isolerande effekten.

Underst har jag alltid Aclima Woolnet, svårslaget när det gäller att skapa luftspalt i klädlagren.

Tillbaka
Topp