Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Mode
Varmaste skidjackan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Marboh" data-source="post: 1251890" data-attributes="member: 162191"><p>Ok, vet inte hur det ser ut för dig.</p><p>Men i mitt fall finns det luft mellan. Som, eftersom luft har dålig termisk konvention, gör att mindre värmeenergi sipprar ut. Hur mkt beror så klart på hur åtdraget plagget är. Vidare är inte mina kläder oändligt goda termiska ledare vilket gör att det finns en termisk tröghet även där. </p><p>Det gör att Jag får en skillnad i temperatur, eller termisk avstrålning och konvektion. </p><p></p><p>Jag förstår inte ditt resonemang om att luft skulle flöda fritt men ånga skulle stanna i given volym. Här gäller samma fysiska lagar. </p><p></p><p>Sen om du svettas så kommer eventuell ånga kondensera mot den kallaste ytan(då vi antar konstant lufttryck), detta eftersom skalet är kallare än stökiometriska luft/ång-blandningen.</p><p>Om detta händer kommer utan värmas av energin vid fasövergången. Antar vi även här att skalplagget inte har oändlig värmeledningsförmåga kommer en del av den energin stanna innanför kläderna. </p><p></p><p>Så kortfattat. En skal utanpå hjälper med att bibehålla värmen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Marboh, post: 1251890, member: 162191"] Ok, vet inte hur det ser ut för dig. Men i mitt fall finns det luft mellan. Som, eftersom luft har dålig termisk konvention, gör att mindre värmeenergi sipprar ut. Hur mkt beror så klart på hur åtdraget plagget är. Vidare är inte mina kläder oändligt goda termiska ledare vilket gör att det finns en termisk tröghet även där. Det gör att Jag får en skillnad i temperatur, eller termisk avstrålning och konvektion. Jag förstår inte ditt resonemang om att luft skulle flöda fritt men ånga skulle stanna i given volym. Här gäller samma fysiska lagar. Sen om du svettas så kommer eventuell ånga kondensera mot den kallaste ytan(då vi antar konstant lufttryck), detta eftersom skalet är kallare än stökiometriska luft/ång-blandningen. Om detta händer kommer utan värmas av energin vid fasövergången. Antar vi även här att skalplagget inte har oändlig värmeledningsförmåga kommer en del av den energin stanna innanför kläderna. Så kortfattat. En skal utanpå hjälper med att bibehålla värmen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Mode
Varmaste skidjackan
Tillbaka
Topp