värme i strolz

erik832995

Aktiv medlem
värme i strolz
Hej . Söker tips på vad om är bra att stoppa i mina pjäxor . Uppladdningsbar från 220v vore praktiskt . Finns det färdiga grejor som är mer eller mindre bra ? Passar mer eller mindre bra till just strolz ? Håller conformable sulan ?
mvh. Erik

värme i strolz
Menar du värme för att torka pjäxan eller för att hålla fötterna varma under åkning i kallt väder?

värme i strolz
I första hand för åkning i kallt väder , ser ut att bli så i lindvallen till helgen ! Får ont ibland , tror det beror på för mycket kyla , jobbar utomhus sen många år .

värme i strolz
Tror mig ha sett fabrikaten hottronics , thermic nånstans .Synpunkter ? Med värmesula med laddbart batteri borde man kunna ladda över natten med värmen påslagen och samtidigt torka ur pjäxorna ?

värme i strolz
erik832995 sa:
Tror mig ha sett fabrikaten hottronics , thermic nånstans .Synpunkter ? Med värmesula med laddbart batteri borde man kunna ladda över natten med värmen påslagen och samtidigt torka ur pjäxorna ?
De vanliga Termic/Hotronic-paketen är inte lämpliga för att torka pjucken under natten. Det skulle väl rent teoretiskt fungera, men då får du använda någon form av nätadapter. På de flesta modeller kopplar man in laddaren i samma uttag som man senare kopplar in sulorna. För att torka pjäxorna är det bästa en pjäxtork med fläkt och svag värme. Det fungerar även med torkare av billigare typ som enbart ger värme. En del säger att gjutsulorna kan skadas, men den modellen jag har jag använt varje dag i tre säsonger utan att sulorna har påverkats. Är man nog kan man väl kontrollera temperaturen och om det är på gränsen till för varmt kan man ju lägga dom i en socka.

För att få varma fötter rekommenderas just Thermic eller Hotronics modeller med lösa element. Du sätter dom under tårna i gjutsulan. Det är ingen speciellt svår operation. Varje tillverkare har bara en typ av element. Det som skiljer mellan billigare och dyrare modeller är batteripacket. För bästa prestanda och låg självurladdning väljer du en Lion-modell. Har du inte råd med det tar du istället en NiMH-variant. Ska du snåla så mycket som möjligt har Thermic en lösning som heter Basic där du använder vanliga AA-celler. Jag använder den sistnämnda och den fungerar helt ok, förutsatt att man använder bra celler och laddar inför varje skiddag.

Tillbaka
Topp