Värmesulor

Nosskire

Medlem
Värmesulor
Julafton i Trysil bjöd på lite puder och -12 grader. Åkte nonstop den dagen utan att värma upp tårna och vips, nu 3 dagar senare är stortårna fortfarande bortdommnande..
Jag har tighta pjäxor, kanske har med saken att göra?.. Inte så rutinerad skidåkare (snowboardåkare till vardags)

Har kollat på Therm-ic sulor samt deras powersock

Är det en bra lösning på mitt problem?.

Värmesulor
Tror inte att kyla har med saken att göra utan snarare att det handlar om tryckskadade nerver. Om du inte förfrös tårna? Men thermic är nog bra, själv fryser jag inte om fötterna men har en kompis som har thermic 950 och deras trimfitsula. Han var nöjd och batterierna räckte hela dagen. Möjligen kanske man ska ta 1200 för bättre kapacitet, batterier åldras ju.

Värmesulor
DrJ sa:
Tror inte att kyla har med saken att göra utan snarare att det handlar om tryckskadade nerver. Om du inte förfrös tårna? Men thermic är nog bra, själv fryser jag inte om fötterna men har en kompis som har thermic 950 och deras trimfitsula. Han var nöjd och batterierna räckte hela dagen. Möjligen kanske man ska ta 1200 för bättre kapacitet, batterier åldras ju.
Jo, det är tryckskadade nerver med allra största sannolikhet men jag antar att de uppkom i samband med att tårna blev lite väl kalla... Har aldrig haft problemet innan.

IC Batterierna verkar ju skysta men har hittat ett "max paket" för 1100 kr ink classic sulor. Tror jag testar dessa först. ic 950/1200 batterierna är lite dyra (Men säkert sjukt mycket bättre/hållbarare)

Värmesulor
jonny sa:
Tips, https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34463

Eller så skaffar du inneskor från Intuition och glömmer känslan av kalla fötter.
Tack för tipset! 299 kr är ju ett kap, jag testar jag också.

Annars blir det att köpa ett par innerskor från intuition! Verkar ju grymma (efter 30 min googlande). Någon som kan rekommendera en bra återförsäljare?.. såg att de gick loss på 187 usd för Powerwrap på deras webshop.

Värmesulor
Jag har precis varit i Vemdalen en vecka och haft runt -10 grader. Inför resan hade jag köpt värmesulor IC 950 just för att jag alltid fryser. Jag hade dessutom gjort en gjutit en sula. Jag frös om fötterna vid - 10 men inte vid -5. Jag hade när det var kallt värme på 2:an. Åkte vi hem och åt så laddade jag batterierna. Vid ngt tillfälle hade jag steg 3 på och då tog batterierna slut fort. Är du väldigt kall om fötterna, köp det större batteriet om1200.

Lika viktigt är at torka ur pjäxorna. Jag insåg att jag vid ngt tillfälle hade kondens i pjäxorna vilket bidrog till att jag frös. Efter att jag tagit ur inneskon och fått bort fukten- funkade det mkt bättre, (oväntat eller hur :rolleyes:). Jag ångrar absout inte att jag köpte dom. Den formgjutna sulan gjorde underverk för känslan för skidåkningen! Kan varmt rekommendera det.

Hoppas att du har blivit ngt klokare av det jag skrivit....:-)

Värmesulor
MsCornell sa:
Jag har precis varit i Vemdalen en vecka och haft runt -10 grader. Inför resan hade jag köpt värmesulor IC 950 just för att jag alltid fryser. Jag hade dessutom gjort en gjutit en sula. Jag frös om fötterna vid - 10 men inte vid -5. Jag hade när det var kallt värme på 2:an. Åkte vi hem och åt så laddade jag batterierna. Vid ngt tillfälle hade jag steg 3 på och då tog batterierna slut fort. Är du väldigt kall om fötterna, köp det större batteriet om1200.

Lika viktigt är at torka ur pjäxorna. Jag insåg att jag vid ngt tillfälle hade kondens i pjäxorna vilket bidrog till att jag frös. Efter att jag tagit ur inneskon och fått bort fukten- funkade det mkt bättre, (oväntat eller hur :rolleyes:). Jag ångrar absout inte att jag köpte dom. Den formgjutna sulan gjorde underverk för känslan för skidåkningen! Kan varmt rekommendera det.

Hoppas att du har blivit ngt klokare av det jag skrivit....:-)
Du tror inte du skulle kunna ta några kort på installationen och lägga upp ?

Är lite nyfiken hur man löser det med dragning av kabeln både upp längs inneskon och på själva sulan.

Värmesulor
Absolut. Försöket att göra det den närmaste dagen. Pjäxorna har redan hamnat i garaget..:-)

Mina pjäxor var rel. lätta att dra sladden då innerskon var förberedd för sladd dragning.

Jag återkommer med bild/er.

Värmesulor
Har själv sulor o batteri.
Även flickvännens syster har numera sulor o batteri.

Jag använder batteripack där man stoppar in vanliga batterier. Funkar helt ok då jag köpt uppladdningsbara på Clas Ohlson. Mina sulor har värme element i hela sulan.

Flickvännens syster fick batterier med inbyggda batterier. Det känns smidigt att bara ladda med en adapter då man kan låta batteriet sitta på pjäxan hela tiden. Däremot fick hon sulor till med bara ett litet värme element under framfoten. Värmer ok men mina sulor är bättre.

Men köp det. Guds gåva till skidåkaren! :)

Värmesulor
Jag antar att åtgärder i stil med riktiga skidstrumpor och gjutna sulor är gjorda? Och att pjäxorna inte klämmer på konstiga ställen? Gjutna sulor och riktiga strumpor var som natt och dag för mina fötter en gång när det begav sig, har aldrig haft något annat sen dess...

Värmesulor
Återkoppling!

Blev ett par Thermic sulor (de som är ersättningssulor) samt Therm-ic Classic (med 4 st AA batterier) + 2 st net on net AA-laddare (2700 Mha). Totalsumma 1100 kr,

Var nere i Alpe d`´Huez i veckan och vi hade temperaturer på -20 nästan. Flickvännen frös som tusan om sina fötter några dagar medan jag klarade mig utan problem. Var lite kall men inte mer. Körde på steg 2 av 3 hela veckan och batterierna räckte då hela dagen.

Självklart är det smidigare med de integrerade batterierna men för mig fungerade det bra med classic, Blir bara 2-3 veckor skidor som max varje år nu så valde det billigare alternativet.

Betyg 5 av 5!

Tillbaka
Topp