Varning för bedragare - Tony David Kawalec

Tja pudervänner,

Skriver här för att varna för en person vars namn är Tony David Kawalec. I tisdags lade han upp en annons på en lavinryggsäck, The North Face Patrol 24, för 3000kr. Jag tyckte att det lät rimligt och gjorde en affär med honom. Allt kändes först ok då han enligt hitta.se bodde i Kiruna och skickade även en bild på ryggsäcken. Jag har sökt på honom på Lexbase och han är sedan tidigare dömd för flera brott.

Efter mycket om och men får jag reda på att han har skrivit sig falskt på adressen i Kiruna, och bor egentligen i Svaneholm, Borås.

Är det någon ytterligare som har blivit utsatt för bedrägeri av denna bedragare, så hör gärna av er!

Bilagor

Senast ändrad:

MKOL

Medlem
Nu vill jag på intet sätt försvara en ev. bedragare men ......

Märk att jag skriver ev. bedragare. Jag ser att du swishade i förrgår, hur vet du redan nu efter 3 dagar att det är ett bedrägeri? Även om grundregeln är att saker som luktar bajs sannolikt är bajs så kan jag tycka att det är lite magstarkt att lägga upp namn/nummer till honom, speciellt efter bara 3 dagar och utan mer bakgrundsinfo än såhär.

Nu tror jag inte att en sedan tidigare dömd brottsling själv skulle anmäla dig eller forumet för förtal men det du skrivit räcker gott & väl för ett förtalsåtal.

Jag förstår vad du menar och ska förtydliga.
Han har på felaktigt sätt skrivit sig på en adress i Kiruna(ca 2 veckor sedan). Jag har själv pratat med en dam som bor på den adressen och fick reda på att de hade anmält detta till skatteverket.
Jag har försökt nå både honom och hans familj på mobil, har inte fått tag på någon av dem.
Han har raderat sitt konto här på freeride.
För forumets bästa tar jag bort mobilnumret på bilden. Tack för din input!

MKOL

Medlem
Jag förstår vad du menar och ska förtydliga.
Han har på felaktigt sätt skrivit sig på en adress i Kiruna(ca 2 veckor sedan). Jag har själv pratat med en dam som bor på den adressen och fick reda på att de hade anmält detta till skatteverket.
Jag har försökt nå både honom och hans familj på mobil, har inte fått tag på någon av dem.
Han har raderat sitt konto här på freeride.
För forumets bästa tar jag bort mobilnumret på bilden. Tack för din input!
Ahh, den information sätter allt i ett annat ljus. Då har jag inget att invända förutom just det med personuppgifterna. Bra att du maskade numret i.a.f.

MKOL

Medlem
Jag tar tillbaka allt jag skrivit tidigare i tråden :oops: Två st. här som blivit drabbade och när jag googlade på honom så ser jag att han "sålt" iPhone på Blocket för några dagar sedan och också uppgett Kiruna som hemvist.

Dessutom verkar han passa rätt bra in schablonen för en opportunistisk småkriminell knarkar-bonnläpp vilket tyvärr gör att det är extremt osannolikt att ni får tillbaka era pengar.

Däremot ska ni absolut polisanmäla därför att den här tjommen har säkert blåst minst ett dussin människor dom senaste veckorna vilket ökar chansen att snuten faktiskt frångår sin inofficiella rutin att lägga ner såna här ärenden p.g.a. "Inga spaningsuppslag".

Tjenare Gabriel!

Det verkar som att vi sitter i samma båt du och jag... Slug typ den där Tony Kawalec!
Jo, det ser ju ut som det, och båten flyter inte direkt. Tradigt, men rekommenderar dig att göra en polisanmälan. Gjorde en i morse.

Jag tar tillbaka allt jag skrivit tidigare i tråden :oops: Två st. här som blivit drabbade och när jag googlade på honom så ser jag att han "sålt" iPhone på Blocket för några dagar sedan och också uppgett Kiruna som hemvist.

Dessutom verkar han passa rätt bra in schablonen för en opportunistisk småkriminell knarkar-bonnläpp vilket tyvärr gör att det är extremt osannolikt att ni får tillbaka era pengar.

Däremot ska ni absolut polisanmäla därför att den här tjommen har säkert blåst minst ett dussin människor dom senaste veckorna vilket ökar chansen att snuten faktiskt frångår sin inofficiella rutin att lägga ner såna här ärenden p.g.a. "Inga spaningsuppslag".
Ajdå, det är så illa alltså. Har gjort polisanmälan. Polisen jag pratade med påstod att bedrägerierna via swish oftast klarades upp, men vi får se. Kan ju hålla er uppdaterade :)

PelleStrand

Medlem
Tjena Gabriel!

Jag skulle be om att få ditt diarienummer så kan polisen koppla ihop det här till ett större ärende.
Freeride har ip nummer sparade de sedan kan lämna ut till polisen.

mvh
Pelle

Skulle detta kunna vara han igen?
Samma upplägg på denna annons; nyregistrerad, i Kiruna, lavinrygga för 3000 kr...
Kontot är registrerat idag, så man bör vara extra vaksam. Men det är såklart dumt att dra några förhastade slutsatser.
Är ni sugna på att köpa den här lavinryggsäcken tipsar jag er om att fråga efter en bild med ryggsäcken tillsammans med namn/körkort eller liknande.
Är även bra att göra en bakgrundscheck och kanske ringa till personen i fråga.

Norderman

Medlem
Nu blir jag rätt glad över att jag insisterade på postförskott... Inget har dykt upp så lär ju vara något skumt tyckte jag. Jag var ute efter hans lavinkit. Mrsnöman. Han angav ett Swish som går till en Emma (numret han skickade var enligt Swish reggat på nämnda Emma) så såg legetimt ut. Men man är ju lite paranoid så klarade mig denna gång!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp