Varning för att resa med ABS/Snowpulse från Turin flygplats

PK102

Medlem
Flög från Turin 5/2 och blev stoppade i säkerhetskontrollen med en ABS och en Snowpulse. De menade att det inte gick att checka in ryggsäckarna. Vi försökte naturligtvis kontra med IATA-papper, men lönlöst. Vi blev erbjudna att checka in säckarna i efterhand. Så om ni ska flyga från Turin i närtid så packa säckarna i huvudbagaget så slipper ni oroa er för skador i bagagehanteringen (lite mindre iaf).

Over and out.

Jag är inte så insatt i detta med att flyga med lavinryggor mer än att "alla" verkar ha problem att ha dom som handbagage. Varför envisas folk med att försöka? Är det jobbigt att ta ut patronen, går det inte, säkrare eller vad är anledningen?

Edit: Okej, läste precis i den andra tråden om att ryggan och patronen alltid ska vara tillsammans. Antar att det är där problemet ligger!

Senast ändrad:
Lättare att få igenom den på alla flygplatser jag har flugit från med den som handbagage..

Det brukar vara diskussion om detta, men jag tycker att det har blivit bättre på senare år.
Det beror mycket på vem man träffar på vid incheckningen och säkerhetskontrollen.

Flög från Grenoble i helgen och det var struligt och stressigt både vid check in och säkerhetskontroll.

Är det någon som har märkt ökad säkerhetskontroll på Geneve, Chambery och Lyon i år?

Så klart är det alltid diskussion om detta med personalen.

Jag räknar med det så jag är alltid på flygplatsen tidigare för det..

Det brukar vi vara, och så även i helgen från Grenoble.
Men de var väldigt nervösa och stressade, speciellt vid säkerhetskontrollen.
Vi var tvungen att först tala med fyra personer vid check in, sedan ytterligare tre vid säkerhetskonrtollen.
Det tog väldigt lång tid och kändes som organisationen var väldigt virrig plus att vi hade problem att hitta någon som talade någorlunda Engelska.

En äldre svensk +60 årig man frågade ut väldigt länge, de hade fått något utslag på något. Han och flera andra
inklusive vi själva han knappt med planet.

Flög från Grenoble i lördags. Inga problem med ABS+patron+handtag som handbagage. De frågade bara vilket flygbolag jag skulle flyga med och sen var det bara att knalla igenom.

Dock brukar jag alltid se till att gå sist i kompisgänget så att man inte sinkar nån i onödan.

supercross sa:
Det brukar vi vara, och så även i helgen från Grenoble.
Men de var väldigt nervösa och stressade, speciellt vid säkerhetskontrollen.
Vi var tvungen att först tala med fyra personer vid check in, sedan ytterligare tre vid säkerhetskonrtollen.
Det tog väldigt lång tid och kändes som organisationen var väldigt virrig plus att vi hade problem att hitta någon som talade någorlunda Engelska.

En äldre svensk +60 årig man frågade ut väldigt länge, de hade fått något utslag på något. Han och flera andra
inklusive vi själva han knappt med planet.

Har samma erfarenhet från Grenoble för några veckor sen, vårt plan fick stå och vänta för det gick så fantastiskt långsamt genom säkerhetskontrollen.

Jag pratade med en brittisk pilot som sa att fransmännen har sin utbildning den typen av personal i Grenoble och därför är man extremt noggrann och har även personal under utbildning med.

Flög Stockholm till Grenoble t o r för några veckor sedan med en BD jetforce och det var inga problem.
Dom tog säcken åt sidan i Grenoble och det kom en man som frågade om det var patron i den och när jag pekade ut batteriet så var det klart, 2 minuter. Inga papper eller dylikt behövdes visas. I Sthlm gick den rakt igenom.

Kanske det var högre säkerhetsläge av någon orsak.
Men jag vidhåller att det beror på vilken person man har att göra med vid check in och säkerhetskollen.

Killen som verkade vara något av ansvarig när det gällde oklarheter var totalt sönderstressad. Tyckte faktiskt synd om honom.

Vi fick igenom våra patroner så det var Ok.

Hej

Flugit med min i flera år. Med både helt enkelt,.,,och extremt mkt problem och debatt..(Grenoble, Geneve, Köpenhamn, Arlanda, Kiruna etc). Naturligtvis IATA papper och fabrikatspecifikation etc alltid till hands och patronen i originalkartongen i ryggsäcken som just handbagage...
Skall till La Grave nu via Turin,,,, och beslutat att hyra patron på plats för att slippa all skit... dock kostar det ju lite var gång.... men är trött på allt dividerande var gång,,,, och framförallt om man har byte och har 2st security check.....

kappakomplett sa:
Med jetforce slipper man det där, nu har väl Arcteryx en liknande lösning också?
Som diskuterats i andra trådar finns det fall av strul med jetforce också, men det verkar inte vara lika vanligt. Sen är ju frågan om det beror på teknologin eller det faktum att det finns långt färre jetforceryggor.

För USA däremot är ju jetforce överlägset.

Vattendroppe sa:
kappakomplett sa:
Med jetforce slipper man det där, nu har väl Arcteryx en liknande lösning också?
Som diskuterats i andra trådar finns det fall av strul med jetforce också, men det verkar inte vara lika vanligt. Sen är ju frågan om det beror på teknologin eller det faktum att det finns långt färre jetforceryggor.

För USA däremot är ju jetforce överlägset.
Ja, jag minns att du skrev om det, det rörde sig om att ngn hade en jetforce i incheckat bagage.
Om man tar den som handbagage, vilket väl är det bästa, har jag inte hört om några problem. Men jag har inga aktier i jetforce eller i Arcteryx system... Arcteryx finns väl inte på marknaden än för övrigt?
Det enda som är nackdelen som jag kan se är priset, både BD och Arceteryx (när den kommer) är dyra.

Vad jag vet så rekommenderar alla tillverkare man ska ta väskan som handbagage och det skulle aldrig falla mig in att checka in väskan eller patronen. Har hört historier och de som kom fram och inte längre hade någon patron osv.
Det kan bli problem med batterier och annat också så jag ser knappt detta som ett problem. Skaffade min första ABS 2008 så 9e säsongen nu.

Har testat både incheckat och handbagage, senast igår. Flög med SAS Narita - köpenhamn - landvetter. Inga problem. Incheckat bagage har misslyckats 1 gång. Vet ej om de var en slump, kompisens fick inga problem. Kommer fortsättningsvis ha patronen i handbagaget.

Det verkar som om ansvariga för säkerhetskontrollen på Turins flygplats har beslutat sig för att de skall agera annorlunda än på övriga flygplatser. Jag har alltid haft lavinryggsäck med tillhörande patron (urkopplad) som handbaggage. Det har aldrig varit något problem på varken Arlanda, Milano, Zürich eller Geneve. På Turin stötte jag dock på patrull igår. Min bekant hade blivit av med sin patron där för två veckor sedan så jag hade förberett mig väl med produktblad och IATA regler på alla möjliga språk.

I säkerhetskontrollen var de inte intresserade av att titta på dessa dokument utan konstaterade bara att de inte brydde sig om hur det fungerade på andra flygplatser utan "Aj wörk Torino". Det var helkört. De sade att det var tillåtet att ha patronen på flygplanet men inte att gå med den genom säkerhetskontrollen. Jag erbjöds då möjligheten att gå tillbaka till incheckningsdisken och checka in lavinryggsäck och patron som vanligt bagage eller att bli av med patronen. Jag var ute i god tid och valde att gå tillbaka och checka in den. Jag flög med Lufthansa och den trevliga kvinnan i incheckningen berättade att så här var det ALLTID på Turin och hon förstod inte varför. Som tur var hade jag en pjäxbag "till godo" i och med att pjäxorna var i den vanliga incheckade väskan så hon tog emot lavinryggsäcken som min pjäxbag. Vet inte hur det hade gått annars. Lavinryggsäcken och patronen landade på Arlanda som de skulle.

Summa sumarum: Jag kommer att fortsätta att flyga med lavinryggsäck och patron som handbagage från alla flygplatser utom Turin. Om jag, mot förmodan, kommer att välja att flyga därifrån igen så kommer jag att packa ner ryggsäck och patron i incheckat bagage.

Senast ändrad:
Håller med.
Jag hade alla papper på att det var OK från KLM att ta med ABS ryggan som handbagage men säkerhetskontrollen vägrade släppa igenom patronen. 3 ggr fick vi gå genom säkerhetskontrollen efter att ha pratat med flygbolaget på utsidan utan att komma igenom. Ett tag skulle piloten komma och godkänna..?..Skälet jag fick till sist var att den innehöll mer än 100ml gas. Men det gäller ju bara vätskor...
Finns ju en anledning till att just lavinrygga har en egen post i IATAs dokument så de ska slippa tänka och ta egna beslut. Det sämsta är att ingen verkar kunna engelska i Turins internationella säkerhetskontroll vilket borde vara ett krav. Blev till sist erbjuden att checka in patronen för 800 spänn men fick inga garantier på att den skulle komma igenom bagagekontrollen så vi valde att plocka ur dem.
Hade ju inte varit fel om ABS, Snowpulse ett lånesystem för patronerna hos lokal skiduthyrarna så man slipper hålla på med detta?

Har ABS med stålpatron. Hade samma problem i Turin och han motiverade det med de där 100ml. Dock kom polaren med kolfiberpatron igenom utan problem precis efteråt men en annan med kolfiberpatron blev stoppad ett par dagar senare och fick checka in den istället. Härligt inkonsekventa.

Har rest flera gånger med ABS i handbagage utan problem från Geneve respektive Milano, men skall nu flyga från Turin. Googlade lite och hittade denna tråd.. Ingen uppmuntrande läsning direkt.
Funderar på om det kan vara ett bra tillfälle att test-"dra" ryggan innan hemfärd. Har nog ont om plats i bagaget så vill gärna ha ryggsäcken som handbagage.
Eller vågar jag lägga patron och handtag i incheckat bagage? Alla föreskrifter är ju att de ska vara tillsammans.

Flög från Turin i lördags med stålpatron i originalkartong i lavinryggan, handbagage. Tech sheet i kartongen, samt dokument från aktuellt flygbolag (BRA) att det var ok från deras håll. Togs åt sidan vid security, man tog med patron (utan dokument o kartong) till överordnad som tydligen var på gott humör. Kom igenom med rygga + patron. För övrigt exakt samma procedur som på nerresan (Landvetter). Hade inte kollat den här tråden innan resan...

Är inte så frekvent flygare med lavinrygga men har inte haft problem så här långt (kanske fem resor). Min rutin: tar kontakt med flygbolaget i god tid innan avresa, anmäler att jag ämnar ta med lavinrygga. Frågar om ryggan skall gå som handbagage eller incheckad (har varit med om båda). Följer sedan den instruktionen. BRAs variant med godkännandedokument från flygbolagets sida var en första för mig. Patronen i originalkartong i ryggsäcken tillsammans med tillverkarens tech sheet.

Funkat så här långt! Lycka till!

/drH

Tillbaka
Topp