VARNING FÖR SPORTRESOR. Oseriösa

Noboat

Medlem
Vill varna alla för att boka resor via Sportresor. Ytterst osäkert om du får det du betalar för.
För att ha mycket att välja på och få ett bra pris så bokade vi tidigt. 4 pers till BadHofgastein v 8 för 14 tkr inkl flyg och en stor lägenhet på ca 70 kvm
Kanonpris, inte sant! Vi bokar samt betalar drygt 7 tkr . De svarar med en bekräftelse.
TRE månader senare så ringer de oss. Tydligen har det blivit något fel med bokningen.
De erbjuder då istället två andra lägenheter. Den ena är belägen 2 km utanför byn. Ganska opraktiskt. Den andra lägenheten är halva storleken. Men de kan inte fixa något annat säger de. Trots att jag på nätet ser att det finns alternativ.
Jag erbjuder att vi kan ändra resdagar. Då är det dags för nästa överraskning. De menar att vi inte kan få tillbaka pengar för flyget eftersom de menar att paketreselagen inte gäller! De hänvisar till sina villkor där man skall ta del av underleverantörens villkor.
Kanon att ha ett villkor där man hänvisar till annan när du som kund inte informeras om att det finns en underleverantör, vem dem denna är eller vilket villkor han har får man naturligtvis ingen information om.
Senaste beskedet från dem var att de eventuellt kunde återbetala hela resan. När jag då frågar om det är inklusive flyg så får jag inget svar.

UNDVIK SPORTRESOR. Oskäliga villkor, ovilja att kompensera. Tid att få besked VARNING!!!!!!

EDIT:Och så fick vi då slutligen en upplösning.
Jag tror att de har gått i Mountain_Man:s skola. Nalle heter inte Nalle, men...........
Innebörden i samtal och mail var i alla fall liknande.
Vi får en bra lägenhet och flyg till bra pengar.

Jag har lärt mig något av detta. Kanske reseföretaget tittar närmare på sina villkor?
All heder åt dem att de visar sin vilja att kompensera oss på ett fullgott sätt.

Kanske inlägget här kan ha bidragit till att påverka, kanske inte....
Jag och ffa familjen hoppas på god åkning

Senast ändrad:
Snabb att döma?

Jag tycker att du använder väldigt kraftiga uttryck även om de verkar som det blivit väldigt olyckligt med din bokning.

Jag har bokat med Sportresor.se 3 gånger. Varje gång har jag fått ett riktigt bra pris och allting har flutit på riktigt bra. Åker via Sportresor.se till Verbier nu i vinter.

Som konsument är det ju viktigt att läsa villkor innan man sluter ett avtal. Detta har jag gjort samtliga gånger innan jag bokat via Sportresor.se. Det framgår tydligt på deras hemsida och via deras resevillkor att de är en reseleverantör vilket innebär att man som konsument inte kan ställa samma krav som på en researrangör. Med andra ord gäller det att vara uppmärksam.

Jag tycker att det är tråkigt att du avskräcker folk att boka med en förmedlingssajt som åtminstone för mig har fungerat alldeles utmärkt.

Jag har och kommer fortsätta boka mina resor via Sportresor.se. Billigare resor till Alperna går inte att hitta.

Möjligen är mina uttryck kraftiga.
Jag har dock ingen annan uppfattning än att ett bindande avtal anses vara ingånget när de har bekräftat min bokning. Det står också i deras avtal .
Att de i sina villkor hänvisar vidare till annan underleverantör där de ålägger mig som konsument att ta del av underleverantörs villkor utan att informera mig om att det finns en underleverantör eller ens vem som är underleverantör kan inte vara rimligt. Hur skall jag då kunna veta vad jag har att ta ställning till?
Att dessutom låta det gå tre månader från bekräftad bokning till besked om att de inte kan leverera det jag har betalat för och de har bekräftat känns inte heller ok.
Nu ytterligare en månas senare så har de fortfarande inte besvarat min enkla fråga om resan i sin helhet kommer att krediteras.
Att en bra och billig resa kommer att bli utbytt mot något i ett helt annat prisläge torde vara uppenbart.
Var och en bokar naturligtvis som de finner bäst, men när det gäller Sporrtresor så skall du som konsument vara medveten om att de inte tar något ansvar för vad deras underleverantörer kan tänkas hitta på . Du uppmanas dessutom att godkänna villkor om vilkas innebörd du inte får information om.
I mina ögon så är det inte seriöst.

Ganska uppenbart att
@littlebitrusty jobbar på Sportresor...
Att användaren råkande bli medlem för 14 timmar sen känns väl inte som slumpen direkt. Pekar bara på att det verkligen är ett oseriöst företag som anonymt försöker påverka folk här på Freeride. Tråkigt.

Vedhoeg sa:
Ganska uppenbart att
@littlebitrusty jobbar på Sportresor...
Att användaren råkande bli medlem för 14 timmar sen känns väl inte som slumpen direkt. Pekar bara på att det verkligen är ett oseriöst företag som anonymt försöker påverka folk här på Freeride. Tråkigt.
Ha ha ha!!!!
Så billigt av dem....

Idag på morgonen så ringde de faktiskt mig. Nu är jag lovad att resan skall återbetalas i sin helhet, även flygresan.
Det är bra. Fortfarande så kvarstår det faktum att jag sannolikt inte kan åka iväg v.8 med familjen som utlovat. Prisnivån, samt utbud om man bokar 5 månader innan eller får leta i panik 1 månad innan är minst sagt annorlunda.

Tack för varningen
@Noboat. Det låter riktigt uselt. Kommer tänka mig för både en och två gånger innan jag köper en resa från Sportresor. Om det är som
@Vedhoeg antyder att
@littlebitrusty representerar Sportresor så är det riktigt dåligt. Både den starka försvarsreaktionen och det faktum att användaren nyligen skapades pekar ju onekligen åt det hållet.

Senast ändrad:
Hej,

Förstår att att du är besviken men ärligt talat känns det som att du inte läst avtalet särskilt noga. Verkar inte skilja sig åt från liknande företagt alls. Har själv haft en "debatt" med ett annat företag i samma bransch för många år sen i ett liknande ärende och lärde mig då själv att läsa avtalen lite bättre. Detta sagt med reservatiion för att jag har helt fel angående ditt studerande av reseleverantörens avtal och villkor när du bokade.

Med risk för att bli anklagad för att vara resebolagsanställd tycker jag att det låter lite konstigt att du inte anade att reseleverantören inte har egna fastigheter och eget flygbolag. Vet inte om det framgår på deras hemsida att dom anlitar flygbolag för resorna och lokala fastighetsägare på orterna för boende. I vart fall kan ju exempelvis en lokal fastighetsägare blåsa en reselevernatör på boende när som helst...typ tre månader senare eller nåt liknande.

Jag hoppas uppriktigt att det ordnar sig för er med resan och att ni får ersättning eller likvärdig resa och dessutom bra skidåkning.

Se om det finns nåt här som kan hjälpa dig: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Paketreselagen/

// Pork

Haha ... trist när sådant här händer. Jag har kikat på Sportresor tidigare men konstaterat att jag lika gärna kan boka allt själv. Som jag uppfattar det agerar Sportresor ren "bokningsbyrå" och inget annat. Vore kul att höra någon som har positiv erfarenhet av det här sättet att boka resa.

Kul med
@littlebitrusty ;-) Bara så korkat att skriva "Sportresor.se" hela tiden ... vem skriver så? Här fanns ju en fantastisk möjlighet att vända det här till något positivt. Jag tar mig friheten att ge ett exempel på hur det borde sett ut!

@Noboat

Vi beklagar djupt att vi inte kan leverera enligt din bokning. Det beror på ett missförstånd mellan oss och hyresvärden och en dubbelbokning har skett. Dessbättre händer detta ytterst sällan men när det händer är det högst beklagligt.

Vi har i första hand tittat på alternativa boende under vecka 8 i BadHofgastain vilket du också fått information om. Tyvärr är det i stort sett fullbokat vecka 8 och vi har inte kunnat hitta något boende i motsvarande storlek.

Du har uppenbart inte uppfattat att flygresa och boende är två separata beställningar och att vi enbart agerar som förmedlare av resor, inte som en traditionell researrangör, därav våra mycket attraktiva priser. Vi ska omgående se över våra webbsidor och ordererkännande så att detta framgår tydligare än i dag.

Självklart tar vi fullt ansvar för det inträffade och annullerar ordern och returnerar din betalning om du inte tycker något av våra andra alternativ är intressant.

Om du kan tänka dig att åka till xxxx istället kan vi ge dig ett riktigt bra erbjudande. En av oss svenskar underskattad skidort med alpernas bästa snöförhållande just nu. Du har ett erbjudande i din mailbox!

Med vänlig hälsning
Nalle
Sportresor

Tjaa... något sådant där skulle suttit bra! :-)

/MM

Håller med Mouintan_Man.
Att ta ansvar för sina produkter och för eventuella brister i dem väcker oftast respekt. Att skylla ifrån sig och krypa ifrån sitt moraliska (om än kanske inte juridiska) ansvar väcker enbart ilska. Att dessutom föröka manipulera debatten genom att utge sig för att vara en "tredje part" väcker ju dessutom förakt.

Trodde att alla stora resebolagen vid det här laget hade lärt sig av Lottie Knutsons beundransvärda framträdanden hur man ska agera för att betraktas som seriösa......

Och så fick vi då slutligen en upplösning.
Jag tror att de har gått i Mountain_Man:s skola. Nalle heter inte Nalle, men...........

Jag har lärt mig något av detta. Kanske reseföretaget tittar närmare på sina villkor?
All heder åt dem att de visar sin vilja att kompensera oss på ett fullgott sätt.

Hej hopp igen!

Skönt att det verkar ha löst sig för dig Noboat! Däremot är det givetvis tråkigt om det inte skulle bli någon skidåkning för dig och familjen. Skidåkning blir det ju tillslut, har sett att det snöar på ganska bra i Österrike och i Bad Gastein.

Jag förstår vad du säger beträffande de allmänna villkoren till viss del. Däremot har jag flertalet gånger varit i kontakt med Sportresor.se för att dubbelkolla vad som eventuellt skulle inträffa om underleverantörer skulle gå i konkurs och liknande. Det går alltid att vrida och vända på detta fram och tillbaka.

Att jag skulle arbeta på Sportresor.se är ju befängt. Jag är student vid Borås Högskola, vilket kan styrkas med studentlegitimation om någon skulle önska så.

Det stämmer att jag blev medlem när jag läste detta. Egentligen av en enda anledning och det var helt enkelt att jag ville visa min poäng då jag har rest med Sportresor.se 3 gånger och allting har flutit på bra. Jag anser att ett företag inte enbart ska få höra och publicitet när de gör dåliga saker. Missförstå mig rätt, Noboat, men bara för att en person blivit tvivelaktigt behandlat innebär det inte att andra personer kan ha nyttjat en tjänst och varit nöjd med denne. Jag ansåg helt enkelt att jag ville visa den andra sidan av myntet. Om man sedan väljer att resa med Sportresor, Langley eller Alpresor är helt och hållet upp till var och en.

Hoppas att alla får en fin skidsäsong, kanske ses vi i Verbier?

Lite (o)nödigt vetande. Sportresor är ett registrerat varumärke hos STS Alpresor AB, vilket faktiskt gör kopplingen till Badgastein intressant ... hursomhelst verkar det som de agerat proffesionellt i slutänden.

@littlebitrusty
Att du är student är knappast något bevis för att du inte är involverad i STS Alpresor AB och du fortsätter av någon oförklarlig anledning att kalla verksamheten Sportresor.se ... bara nyfiken, varför? Säger du IKEA.se och Swedbank.se också?

/MM

Har du hört deras radioreklam? Sportresor.se är helt enkelt något som har etsat sig fast och således är det så jag skriver och säger deras namn.

Noboat sa:
Och så fick vi då slutligen en upplösning.

Bra gjort till slut Sportresor!
Skönt att ni tycker det är viktigt med nöjda kunder och ett bra rykte!!!

Tillbaka
Topp