Värt att åka till Val Thorens?

4thdimension

Ny medlem
Tjena!

Det är så att jag har aldrig i hela mitt liv har åkt skidor eller snowboard och undrar ifall det är värt att åka till Val Thorens v 9 med alla grabbar från klassen (varav en inte heller har åkt). Jag har länge velat åka skidor, tycker det ser riktigt kul ut och är därav sugen på att åka (dessutom ser ju själva resan med umgänge, nattlivet och allt annat väldigt tilltagande ut). Det jag då undrar är ifall det går snabbt att lära sig att åka skidor (eller snowboard) så att man har riktigt kul? Jag har åkt skateboard och longboard förut väldigt mycket och undrar även ifall det har nån inverkan på inlärningen av snowboardåkande? Helst skulle jag vilja åka skidor, men det känns ovärt ifall det tar lång tid att lära sig och att man kommer ha tråkigt hela veckan. Därför undrar jag vad ni som är mer erfarna tror om detta? Resan kostar 6500 kr + ca 1000 kr (för uthyrning av skidor). Jag har även relativt enkelt för att lära mig saker och så har jag bra balans, och jag vill helst slippa skidskola då polare säkert kan visa mig grunderna.

Tack på förhand! :)
(vet inte om detta är det rätta forumet riktigt, men av nån anledning var det här och typ 5 forum till de enda forumen jag kunde välja)

Senast ändrad:
Åkte med ett gäng polare(12 styckna var vi nog) till fjällen för en massa år sedan - två hade aldrig åkt innan. Jag tog på mig att lära den ene lite snabba grunder så att han kunde komma igång, och framåt slutet på veckan åkte han skapligt(röda backar, inte jättelångsamt och utan att ploga så värst mkt). Ska tilläggas att han är den mest o-koordinerade människa jag någonsin träffat - men han meskörde inte utan laddade hela tiden som fan.
Det skulle jag säga är hemligheten - be någon om lite snabba tips för att komma igång, ladda på och mesa inte(men ha självklart kontroll på vad du gör) så kommer du förmodligen lära dig att åka skapligt.

Sen är det ju som ovanstående svar jävligt kul att åka skidor, och höga berg med snö på är det absolut bästa i hela världen. Du lär ha skitkul även om det kanske är lite skakigt i början!

Åk!

Är ni ett stort gäng kan ni ju dela upp er efter åkförmåga och mötas upp för lunch och afterski. Det finns gott om backar i VT med omnejd som funkar även för ovana åkare = du blir inte förvisad till 1-2 backar hela veckan utan kan åka runt och utforska utan att hamna i svarta puckelpister.
För nybörjarbrädåkare är Gentianes-pisten f.ö. en toppenbacke - lite väl flack i början iofs men sen lutar den lagom och jämnt hela vägen och man når den med ägglift vilket är najs i början och vid tråkigt väder. Mindre najs vid baksmälla dock.
(Jag kan möjligen ha lärt mig åka snowboard i den backen en gång i tiden, så jag kanske är partisk. Möjligen.) :)

V 9!

Testa att åka hemma först du kommer att ha igen det sjukt mycket i val T.
Då hinner du i förväg testa om du är goofy eller regular och lära dig både tå och hälsväng.

Var i Sverige bor du? Förhoppningsvis har du någon backe i närheten av var du bor. Låna en bräda av en kompis, köp en på blocket eller hyr.

PS det går inte att lära sig åka i en allt för flack backe. Det beror både på att man måste kunna stå på skär och för att självbevarelsedriften ska kicka in :)

Senast ändrad:
Max_Faktor sa:
V 9!

Testa att åka hemma först du kommer att ha igen det sjukt mycket i val T.
Då hinner du i förväg testa om du är goofy eller regular och lära dig både tå och hälsväng.

Var i Sverige bor du? Förhoppningsvis har du någon backe i närheten av var du bor. Låna en bräda av en kompis, köp en på blocket eller hyr.

PS det går inte att lära sig åka i en allt för flack backe. Det beror både på att man måste kunna stå på skär och för att självbevarelsedriften ska kicka in :)
Tack för tipset! Jag bor i Stockholm, finns en backe 10 min från där jag bor. Kommer verkligen att öva där med någon erfaren polare så att jag är redo inför resan. Jag är regular redan (då jag antar att jag kommer åka som när jag åker longboard), men måste dock lära mig alla grunder! :)

Hej,
jag är för gammal för sånt här skit, MEN en polare övertalade mig att prova en dag i Romme för ett par år sedan.

Givetvis blev jag hooked. Första resan, efter den enda dagen jag hade åkt, gick till Frankrike, åkte två veckor och det var liksom det som gjorde att man lärde sig på riktigt.

Ska du åka bräda så rekommenderar jag knäskydd och något skydd på svanskotan, du kommer att ramla ofta och hårt i början. Har du inte ont någonstans så åker man bättre och fegar inte ur/håller tillbaka.

Och om du inte har jävligt pedagogiska polare med mycket tålamod så är det bättre att kosta på nån dag med riktig lärare. Åk med lärare första och andra dagen, tredje eller fjärde dagen kanske du kan få guidning om ni åker med nån resebyrå, ibland delar de in folk i två grupper efter erfarenhet. Nortlander brukar ha både danska och svenska guider.

Mina 2 cent, men alla är ju olika. Klart du ska åka.

Tillbaka
Topp