Värt att kolla upp knäskada?

fenox92

Ny medlem
Tjena freeriders!

Nu ere så att jag har en fråga angående en knäskada. För cirka tre timmar sen var jag i backen å vred till knät rejält i en misslyckad snurr. Har varit med om liknande skador förut, men nu är det så illa att jag fortfarande inte kan stödja mig på benet eller ens röra det utan att det gör ont så in i h**vete. Tror ni det är nödvändigt att kolla upp vad det är hos en doktor eller räcker det som oftast att man bara väntar ut skadan? Förövrigt ser knät normalt ut förutom att det är ganska svullet.

Tack på förhand

vänta och se under natten.. har det inte blivit bättre alls, åk till doktor..
har det blivit bättre så kan du nog ba chilla lite...

vänta och se under natten.. har det inte blivit bättre alls, åk till doktor..
har det blivit bättre så kan du nog ba chilla lite...

får hoppas på att det är en sån där soft skada som bara försvinner på nån dag. Ska nämligen upp till kungsberget på lördag och blev lite orolig ^^

Det är svårt att ställa en diagnos akut, så du kan lika gärna vänta tills det lugnar sig lite.

Akta dig så att du inte krajar igen på lördag bara. Lätt hänt. Jag skulle ta det lugnt tills det framgår hur allvarligt det är.

Kolla alltid upp när det är knä...
Det är en så viktig led i kroppen att man ALLTID skall kolla upp det när man skadar sig.
Ring 1177 så kommer dom säga samma sak.

jag gjorde typ samma sak i backen och kolla upp mitt knä en del av knäskålen hade gått av så jag tycker du borde kolla upp det !

Vet inte hur vek du är men som du skriver att det "gör ont in i h**vete" så tycker jag du bör kolla upp det.

vaknade upp med mer värk i morse så jag åkte till sjukhuset, tog några röntgenbilder och fick svaret "det är ingen skelettskada", han kunde inte ens säga om jag hade slitit sönder nåt ledband eller något. Fick smärtstillande och rådet att linda och inte åka skidor på ett tag, yaaay. Men är ju jävligt glad att det inte var något med knäskålen :)

Senast ändrad:
fenox92 sa:
han kunde inte ens säga om jag hade slitit sönder nåt ledband eller något.
Nej, det kunde han inte eftersom detta inte syns på slätröntgen...
Förslaget nu är att uppsöka en sjukgymnast som får undersöka knät och ev fixa en remiss till MR.
Bara för att det inte är en skelettskada betyder det inte att allt är frid och fröjd.

snej sa:
fenox92 sa:
han kunde inte ens säga om jag hade slitit sönder nåt ledband eller något.
Nej, det kunde han inte eftersom detta inte syns på slätröntgen...
Förslaget nu är att uppsöka en sjukgymnast som får undersöka knät och ev fixa en remiss till MR.
Bara för att det inte är en skelettskada betyder det inte att allt är frid och fröjd.
aha, tycker dock att jag fick mer information av sjuksköterskan än av doktorn.
Tänker vänta ett par dagar och se ifall det går över av sig självt innan jag uppsöker en sjukgymnast.

Sitter inne på knäskada atm och hade en whistler resa bara några veckor bort när det hände, paniken var ett faktum. Tyvärr visar skelett röntgen oftast inget då det brukar vara ledband/korsband/menisk/annan skit där inne som brukar ta stryk. Behövs magnetröntgen för att det ska synas något. Knän är ofta allvarligt, och skadar man något av ovanstående är de ofta lång sjukgymnastik och eventuell operation som gäller. Råden jag fick var att absolut inte anstränga det så länge det är svullet/inflammerat.
Blir det värre, eller inte bättre efter en-två veckor, sök upp sjukgymnast, de kan ofta berätta mycket mer än farbror doktor

OOi sa:
Sitter inne på knäskada atm och hade en whistler resa bara några veckor bort när det hände, paniken var ett faktum. Tyvärr visar skelett röntgen oftast inget då det brukar vara ledband/korsband/menisk/annan skit där inne som brukar ta stryk. Behövs magnetröntgen för att det ska synas något. Knän är ofta allvarligt, och skadar man något av ovanstående är de ofta lång sjukgymnastik och eventuell operation som gäller. Råden jag fick var att absolut inte anstränga det så länge det är svullet/inflammerat.
Blir det värre, eller inte bättre efter en-två veckor, sök upp sjukgymnast, de kan ofta berätta mycket mer än farbror doktor
Fan vad surt :/

Det känns faktiskt som att det inte är någon större skada, har betydligt mer rörlighet i knät nu :)

Vad man ska kolla upp mer än bara hur det känns är ju hur det ser ut..
Blir knät rött och svullet och "varmt" så ska man kolla upp det!

Sen tycker jag det brukar vara fint att ringa sjukvårdsupplysningen på 1177 när man undrar något om ens hälsa, dom brukar ha handfasta tips på det mesta, så man slipper sitta och gissa och fråga på nått skidforum där vem som helst kan svara.

Senast ändrad:
en polares morsa är sjuksköterska å hon kollade på det å sa att jag troligtvis bara ha slitit ledbanden litegrann. Det var bara att ta det lugnt sa hon å så fick jag nån grej för att stadga knät.

Tack för alla svaren! :)

ska bara säga att det är viktigt att kolla upp knäna! Jag spelade handboll i 6 år och mitt ben gick ur led hela tiden, var på sjukhuset 1000 gånger tror jag och dom tog rönken hela tiden och så sa dom att det inte var något så fick kryckor och sen fick jag åka hem. Jag visste att det var något fel på knät men fick ingen hjälp. Sen 7 år efter så fick jag en någorlunda vettig läkare som sa att jag var tvungen att göra en artoskopi dvs att dom gör en titthålsoperation i knät för att se om något var fel. Det resulterade i att dom kunde konstatera att jag hade tre knäskador Meniskskada, korsbandet var helt av och knäskålen sönder skavd! På grund av sjukvården kommer jag aldrig kunna idrotta mer och mitt knä kommer vara instabilt i resten av mitt liv. Hade dom gjort något tidigare så hande det inte varit så farligt som det är nu! Så man kan inte alltid lita på vad dom säger.

Hejsan!
jag drabbades av en knäskada nu för 4år sedan såhär gick det till:
Jag höll på värma upp för att springa 800m utomhus på hösten blåste kallt regnade.
kännde knäet funkade inte riktigt sa te läraren men skulle springa ändå,resultatet blev efter 700m så hördes det ett " POP högt knäpp" jag drog te läkaren med engång och fick veta uttöjda ledband bägge sidoledbandena och främrekorsbandet. Jag använder knäskydd + tejp. Men igår så försökte jag tränna lätt styrke pass och idag är mitt knä svullet som en fotboll. Vad gör jag??? alltså det mesta har ingen effekt???!
:(

Att åka till en doktor hjälper alltid, det kan ju inte bli värre? Jag sökte läkare för att jag hade ont i nedre och övre delen av ryggen. Jag har hoppat mycket studsmatta, snowboard osv. Doktorn tog in mig och kom senare på vad felet var. Min rygg var svankig, mina ryggkotor satt väldigt tätt på en del ställen och mina ryggmuskler var spända mesta dels. Allt detta på grund av mina intressen :/ Jag trodde aldrig att en skada som från början kändes så liten kunde ha så stor påverkan. Jag hade gått med skadan ett år utan att söka läkare. Om jag skulle gått med den ännu längre så skulle jag få lägga av med mina största intressen.
En sammanfattning, sök läkare om du känner dig osäker, det kostar inte och det kan aldrig bli värre än vad det redan är;)

Tack!
då ska jag nog kolla upp det så snart som möjligt.
Sant det kan ju inte bli värre än att de borde kunna göra något åt det.
ska man typ ta hjälp av sjukgymnast eller vad gör läkaren åt det igentligen?

Har du slitit av korsbandet så finns det bara ett svar, och det är att det måste opereras om du vill ha "normal" funktion på det igen. Ledband är lugnare, då det hittar tillbaks till varandra (OFTAST) och då är det ungefär 1 månads vila innan man börjar bygga upp det igen. Men korsband, där är det operation cirka 1 månad efter skadan är skedd så att blödningen har lagt sig. Sedan operation och MINST 6 månaders rehab.

Har själv slitit av främre korsbandet samt yttre ledbandet i en skidskada för cirka 2 1/2 år sedan och jag opererades. Kolla upp det snarast säger jag bara, kan tipsa om Atroclinic i Stockholm där de bara är insatta på just knäskador!

adamreivant sa:
Har du slitit av korsbandet så finns det bara ett svar, och det är att det måste opereras om du vill ha "normal" funktion på det igen. Ledband är lugnare, då det hittar tillbaks till varandra (OFTAST) och då är det ungefär 1 månads vila innan man börjar bygga upp det igen. Men korsband, där är det operation cirka 1 månad efter skadan är skedd så att blödningen har lagt sig. Sedan operation och MINST 6 månaders rehab.

Har själv slitit av främre korsbandet samt yttre ledbandet i en skidskada för cirka 2 1/2 år sedan och jag opererades. Kolla upp det snarast säger jag bara, kan tipsa om Atroclinic i Stockholm där de bara är insatta på just knäskador!
^^ Artro kan förstås otroligt mkt mer än bara knäskador och nej, man måste inte operera för att få normal funktion.

Ok!
Tack, ja jag har antligt slitigt av främre korsbandet och bägge sidoledbandena höger knäet.
Jag anatar det i och med att jag fortfarande har ont i knäet.
då bör jag nog fundera på att operar knäet./ Tack i allafall.

Tillbaka
Topp