Vart i Alperna ses vi?

MansMoller

Ny medlem
Vart i Alperna ses vi?
Hej,
Redan dags att börja tagga inför vintern. Jag och en kompis har tänkt att åka iväg 2 månader till Alperna i vinter. Frågan är bara vart...? Vi är erfarna skidåkare som framförallt är ute efter de magiska puderåken men självklart också för att träffa trevligt folk och dricka öl. Vi har kollat runt lite och fastnat för dessa områden: St Anton, Chamonix, Val Thorens och Val D´Isere. Är de helt fel val av områden? Är det någon stor skillnad på priserna (boende, liftkort, mat osv) för de fyra områdena? Tillsist... hur mycket pengar ska man räkna med att behöva spara ihop för att kunna tillbringa två månader i alperna (vi har inte tänkt jobba därnere utan istället satsa allt på skidåkning)?.

Vet att jag kan ha läst andra trådar och fått svar på mina frågorna på annat vis men detta är de enklaste sättet. Hoppas vi ses i pudret! :D

// Måns

Vart i Alperna ses vi?
Alla ställen du räknar upp har allt du kan begära och kanske lite till, bara att snurra flaska eller liknande om var ni ska åka.
Med två månader utan jobb skulle jag rekommendera att ni åker med ca 35,000:- i fickpengar.
Hyra ca 10,000:-
Oplanerade utgifter 5000:-
Sen kommer det att gå en hel del pengar på bärs vare sig ni vill eller inte säg 5000:-
Mat för 7000
Liftkort för ca5000:-

Summa 32,000:-

Säger inte att det inte går att leva billigare men det är vettigt att räkna med ett rätt stort överlag.

Tänk på att jag inte räknat flyg, transfer, extra baggage osv. Tänk även på att skidor kan gå av och pjäxor från ingenstans måste pressas oomelett bytas ut.

Vart i Alperna ses vi?
pistmasikn sa:
Alla ställen du räknar upp har allt du kan begära och kanske lite till, bara att snurra flaska eller liknande om var ni ska åka.
Med två månader utan jobb skulle jag rekommendera att ni åker med ca 35,000:- i fickpengar.
Hyra ca 10,000:-
Oplanerade utgifter 5000:-
Sen kommer det att gå en hel del pengar på bärs vare sig ni vill eller inte säg 5000:-
Mat för 7000
Liftkort för ca5000:-

Summa 32,000:-

Säger inte att det inte går att leva billigare men det är vettigt att räkna med ett rätt stort överlag.

Tänk på att jag inte räknat flyg, transfer, extra baggage osv. Tänk även på att skidor kan gå av och pjäxor från ingenstans måste pressas oomelett bytas ut.
Tack för svaret @pistmasikn! Vi hade räknat med ungefär samma budget (40 000 kr inräknat flyg) vilket låter rimligt. Men liftkort för 2 månader i alperna för 5000 kr låter lite för bra för att vara sant... eller har jag fel?

Vart i Alperna ses vi?
Beror på vart du åker. Men åker du till någon av de orterna du har rabblat upp kommer det kosta MINST 7000kr med liftkort. Åker du till någon liten billigare ort kan du få liftkort för 4500kr.

Billigast för er kommer vara att köpa säsongskort, och om man stannar hela säsongen kan man få tillbaka en viss summa av kostnaden.

Även fast det är emot bestämmelserna så kan du faktiskt sälja ditt säsongskort när du åker hem, det gjorde jag till en snubbe för 1500kr och han åkte på det i 3 månader utan att bli tillsagd. Det är ju bara en risk i början, säg de första 20 åken, då bilderna som tas i liften skiljer sig från de innan, annars är det ju bara att köra på. Så jag säger, försök sälja innan ni sticker så får du tillbaka minst 1000kr.

Tillbaka
Topp