Vart i alperna ska man som barnfamilj utan bil

fati

Aktiv medlem
Hej,

efter succén med traden om nordiska fjäll som man når med tåg kommer här ungefär samma fråga ang. alperna. Finns ju många som lobbar hård för Alperna här, så nu kan ni visar om man kan uppfyller alla önskemål vi har och som våra resemål i år uppfyller:

- Vi vill åker tåg. Viss transport med bus i slutet är såklart ok. Vi åker från Göteborg.
- Boende: Helst stuga, lägenhet i mindre hus funkar också. Självhushåll.
- Absolut krav: Ski In- Ski out
- Man ska kunna klara sig i en vecka utan bil, dvs man ska kunna handla mat etc.
- Skiåkning: Vi har barn mellan 2-5 år med oss. Området ska alltså passar för det. Dvs inte för utspridd, enklare backar, etc. Sen ska det finnas offpist för oss vuxna också, gärna lätt att nå, dvs nära backen. Plus: Kortare turmöjligheter.
- Plus: Värmestugor i området. Finns det i alperna?
- lite folk och mycket snö, såklart.

Då ska vi ser om Alperna kan leverar ;). Och ja, jag har varit mycket i alperna innan, men faktiskt utan barn och här finns det ju er som har mycket bättre koll.

//Fabian

Emmis

Aktiv medlem
Hej,

efter succén med traden om nordiska fjäll som man når med tåg kommer här ungefär samma fråga ang. alperna. Finns ju många som lobbar hård för Alperna här, så nu kan ni visar om man kan uppfyller alla önskemål vi har och som våra resemål i år uppfyller:

- Vi vill åker tåg. Viss transport med bus i slutet är såklart ok. Vi åker från Göteborg.
- Man ska kunna klara sig i en vecka utan bil, dvs man ska kunna handla mat etc.
- Skiåkning: Vi har barn mellan 2-5 år med oss. Området ska alltså passar för det. Dvs inte för utspridd, enklare backar, etc. Sen ska det finnas offpist för oss vuxna också, gärna lätt att nå, dvs nära backen. Plus: Kortare turmöjligheter.

Då ska vi ser om Alperna kan leverar ;). Och ja, jag har varit mycket i alperna innan, men faktiskt utan barn och här finns det ju er som har mycket bättre koll.

//Fabian
Oh ja att det finns. Hela Schweiz är ju en enda tågbana så det är nog bara att välja och vraka på orterna
Dessvärre har jag själv rest utan bihang så rekomendation på ort är någon annan nog bättre på

FMP

Aktiv medlem
Nu är det ju lite rörigt med covid osv i år men snälltåget har börjat köra direkttåg från Malmö. Verkar i teorin smidigt och ger många skiddagar, 8 st. Bor man i gbg får man ta ledigt en extra dag då tåget går fredag tidig eftermiddag. Tyvärr går tåget till lite halvtråkiga orter men reser man med små barn kanske zell am see duger för en vecka. Är ju en fin by. Skidbussen till kaprun finns ju och det går att åka lift hela vägen till saalbach om man vill röra på sig.

Annars är Schweiz extremt väl utbyggt för tåg som nämnts ovan. Om det är aktuellt tycker jag ni ska välja någon av byarna som inte går att nå med bil för att verkligen maxa valutan för tågresan.

fati

Aktiv medlem
Tack. Visste inte att snälltåget kör så långt ner.
Sen gäller det nästa vinter, så covid spelar förhoppningsvis ingen roll...

Bayd99

Medlem
Till Bad Gastein går de mycket tåg från Salzburg. Bara åkt till Salzburg och tillbaka men gick väldigt smidigt. Från München till Salzburg borde gå lätt. Enkla värmestugor finns om ej lika fina som skistars.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kan ju bara instämma med ovan, i Schweiz är det lätt att åka kollektivt (kanske inte billigt däremot). Som FMP skriver, välj en bilfri by för att maxa det. Nog i princip enda riktiga chansen att få ski in/ski out också. Normala är minst en kort promenad, eller skidbussen till liften.
Stuga kan man väl i princip glömma i alperna, om man inte är tät nog att hyra ett helt chalet? Semesterlägenheter finns det gott om.

Hawk100

Aktiv medlem
Kanske värt att kolla på Paradiski.
Tåg till Aime-La Plagne eller Bourg Saint Maurice. (säker en del byten på vägen dock!)
Buss (eller taxi) upp till La Plagne eller bergbanan upp till Les Arcs. Massor av lägenhetsboenden med ski in ski out på de flesta. Fina skidområden både för nybörjare och duktiga åkare. Lättillgänglig offpist. Mataffärer (små och inte jättebilligt, men man kan ju inte förvänta sig en Ica Maxi i en bergsby!! ) i de flesta av ”byarna”. Dåligt med värmestugor men senare på säsongen har man med fördel picknick ute om vädret är bra. Annars hem till lägenheten om man inte vill äta på restaurang. Lite folk-njae kanske inte direkt… Men sällan långa köer, utom vid enstaka knutpunkter vissa tider på dagen. Ofta bra med snö, men det kan ju aldrig garanteras…..
Charmigt? Inte byarna, men resten av skidområdet.
Andra tips? Jag föredrar LP framför LA och bor helst i Byn Belle Plagne pga läget. Med barn kanske jag skulle valt en by längre ner med barnområde, tex Plagne Bellecotte, där lägenhetspriserna dessutom är något lägre.
För off pist försök hitta eller låna boken Les Cles de Paradiski!

fati

Aktiv medlem
Kanske värt att kolla på Paradiski.
Tåg till Aime-La Plagne eller Bourg Saint Maurice. (säker en del byten på vägen dock!)
Buss (eller taxi) upp till La Plagne eller bergbanan upp till Les Arcs. Massor av lägenhetsboenden med ski in ski out på de flesta. Fina skidområden både för nybörjare och duktiga åkare. Lättillgänglig offpist. Mataffärer (små och inte jättebilligt, men man kan ju inte förvänta sig en Ica Maxi i en bergsby!! ) i de flesta av ”byarna”. Dåligt med värmestugor men senare på säsongen har man med fördel picknick ute om vädret är bra. Annars hem till lägenheten om man inte vill äta på restaurang. Lite folk-njae kanske inte direkt… Men sällan långa köer, utom vid enstaka knutpunkter vissa tider på dagen. Ofta bra med snö, men det kan ju aldrig garanteras…..
Charmigt? Inte byarna, men resten av skidområdet.
Andra tips? Jag föredrar LP framför LA och bor helst i Byn Belle Plagne pga läget. Med barn kanske jag skulle valt en by längre ner med barnområde, tex Plagne Bellecotte, där lägenhetspriserna dessutom är något lägre.
För off pist försök hitta eller låna boken Les Cles de Paradiski!
Tack, ska kolla på det! Och schweiz.

Nidhugg

Aktiv medlem
Ska man få Ski in-ski (vilket för mig är helt avgörande för att få en bra skidsemester med barn) out så är Frankrike generellt bäst. Som Hawk100 skrev så är orterna runt Bourg St Mauritz ett bra alternativ med tåg nästan hela vägen fram. Antingen de nybyggda orterna Tignes, Les Arc eller La Plagne, eller de lite mer charmiga orterna La Rosiere (som ligger i riktigt bra solläge, en annan fördel med barn) eller Sainte Foy (det senare är dit jag åker på familjeresor eller för att hitta riktigt bra off pist).

dannedieharder

Aktiv medlem
Ska man få Ski in-ski (vilket för mig är helt avgörande för att få en bra skidsemester med barn) out så är Frankrike generellt bäst. Som Hawk100 skrev så är orterna runt Bourg St Mauritz ett bra alternativ med tåg nästan hela vägen fram. Antingen de nybyggda orterna Tignes, Les Arc eller La Plagne, eller de lite mer charmiga orterna La Rosiere (som ligger i riktigt bra solläge, en annan fördel med barn) eller Sainte Foy (det senare är dit jag åker på familjeresor eller för att hitta riktigt bra off pist).
Nu är det länge sedan jag var i Sainte Foy men på den tiden hade det varit svårt att lösa mat i självhushåll utan bil. Vill minnas att det fanns ngn form av butik uppe vid St Foy Station men att utbudet var kasst, "byn" däruppe är väl inte den mysigaste mest levande heller.

Det kanske har blivit bättre på ovanstående fronter på senare år. I så fall kan jag starkt rekommendera orten. Där går det få ski in/ski out, OK solläge, bra lättillgänglig offpist, lättare (och knivigare) turer och långa piståk om man går igång på det.

Nidhugg

Aktiv medlem
D
Nu är det länge sedan jag var i Sainte Foy men på den tiden hade det varit svårt att lösa mat i självhushåll utan bil. Vill minnas att det fanns ngn form av butik uppe vid St Foy Station men att utbudet var kasst, "byn" däruppe är väl inte den mysigaste mest levande heller.

Det kanske har blivit bättre på ovanstående fronter på senare år. I så fall kan jag starkt rekommendera orten. Där går det få ski in/ski out, OK solläge, bra lättillgänglig offpist, lättare (och knivigare) turer och långa piståk om man går igång på det.

Det är sant att det i Ste Foy bara finns en mindre matvarubutik och ett bageri uppe i skidorten. Butiken har ett litet, ganska dyrt utbud (liknande Sherpa på andra skidorter), men fullt tillräckligt för att klara en vecka med barnfamilj. Oavsett var man åker i området kring Bourg kan det vara en idé att handla på SuperU nere i Bourg för bättre priser och utbud, innan man tar sin transfer upp till skidorten, men kanske särskilt för Ste Foy.
Skidorten har enhetligt byggda chalets, och jag föredrar det framför orter som Les Arcs, La Plagne och Tignes, men det är ju en fråga om tycke och smak. Det finns ett antal restauranger, och flera trevliga pubar, som mikrobryggeriet 1580 och Black Diamond lodges bar. Precis lagom för det jag brukar söka på en familjeresa, men det är ju inte Saalbach direkt.

Som svar på ursprungliga frågan kan man ju också lägga till Tre Dalarna. Tåget stannar i Moutier innan Bourg, med enkel transfer upp till valfri skidort där ju orter som Val Thorens alltid har ski in-ski out.

gubbfan

Aktiv medlem
Hej,

//Fabian
För att sticka ut hakan kan man ju ställa frågan. Att åka till alperna med riktigt små barn är det vettigt ur barnens perspektiv?
Jag började ta med dottern när hon var i tioårsåldern. Det kändes lagom för oss.
Andra har säkert annan åsikt.

Slaktaren

Medlem
Hej,

//Fabian
Hej! Tåg till Ötztal via Innsbruck sen bor ni på TopHotel Hochgurgl i Hochgurgl dem har lägenheter lämpliga för familjer, bra lekrum , mer ski in ski out går ine o hitta. Höjden gör det snösäkert... Var beredd att pressa kreditkortet hårt på hotellet men som man brukar säga man får vad man betalar för o bra och billigt är dessvärre inte uppfunnet än!

packåsna

Medlem
För att sticka ut hakan kan man ju ställa frågan. Att åka till alperna med riktigt små barn är det vettigt ur barnens perspektiv?
Jag började ta med dottern när hon var i tioårsåldern. Det kändes lagom för oss.
Andra har säkert annan åsikt.
Det finns ju gott om barnvänliga pister i Alperna, så varför skulle det inte vara vettigt ur barnens perspektiv?

Slaktaren

Medlem
Det finns ju gott om barnvänliga pister i Alperna, så varför skulle det inte vara vettigt ur barnens perspektiv?
Klart det är vettigt med alperna stackars barn som bara får se fjällen annars. I alperna har du riktiga hotell rimliga fallhöjder osv.. Många hotell erbjuder dessutom gratis barnpassning o fantastiska lekrum för dem mina

fati

Aktiv medlem
Tack. Vi vill inte bo på hotel. Stuga eller lgh gäller. Tycker att bra o billigt finns...
Men tack för alla tios på orter. Ska kolla runt. Kan blir så att det blir damüls igen. Sista biten är lite jobbigt med bus, men det går. Sen har vi en riktigt fin stuga där...
Men ska kollar på era tips.

JAndersB

Aktiv medlem
Vår son var 11 månader vid första alpresan. Scuol hade barnpassning på berget. Från 6 års ålder åkte han heldag med tysk skidskola, vi offpistade snowboard och träffade skidskolan till lunch.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp