Vart kan jag prova/köpa hardboots till snowboard?

Lanegan

Ny medlem
Är det någon som vet om det finns en butik i Sverige där det går att prova hardboots till snowboard. Jag har kollat runt en del på nätet men hittar enbart nätbutiker och jag tänker inte köpa boots för 3000-4000kr utan att ha testat om dom passar.

Tänkte att jag återupplivar denna tråd lite.

Jag är på gång att byta bräda och har tänkt köpa en alpinbräda. Så samtidigt tänkte jag gå över till hardboots. Men jag skulle vilja kunna prova ut ett par i butik. Dock verkar det helt omöjligt att hitta något ställe som säljer alpinbrädeutrustning i Göteborg med omnejd (ca. 10-15 mils radie räknar jag som omnejd. :) )

Är det någon som har ett bra tips så tar jag tacksamt emot förslag var jag kan hitta någon återförsäljare av alpin snowboard i Göteborgsområdet.

...

I värsta fall får jag väll helt enkelt köpa en alpinbräda och fortsätta åka med mina softboots tills dess att jag hamnar på en ort som har en hardbootförsäljare... Jag har ju hyggligt stabila softboots, så det kan ju säkert fungera lite grann.... bortsett från att jag inte kommer kunna carva ordenligt då softbootsbindningarna lär gå ut över kanten något... :/

Jag har i helgen också gjort denna tråkiga upptäckt i Göteborg gällande alpin/carving snowboard utrustning. Jag har också tankar på att testa mina softboots/bindnings som är av styvare modell på en alpinbräda. Jag funderar på att bygga/labba med en distan mellan bindning och bräda testa lite vinklar etc.
Zmurf - berätta gärna hur det går med din kombination!

Det är väl troligtvis bara alpinepunk som kan ha något som går att prova.
Jag stod i samma postition för ca 4 år sen jag chansade och handlade på internet, ingenting jag ångrat men jag kanske hade tur. Det finns ju inte så mycket att välja på vad gäller pjäxor så... Det blir bara storleken kvar :/
Begagnat finns på ebay.de.

Med softboots på en alpinbräda lär man nog upp på väldigt höga vinklar för att inte få boot out om man vill kunna kanta någonting jag tror inte det finns några softboot grejer som kan ge det stöd som behövs för det.

När jag åkte softboots åkte jag 50-45 grader på en 25cm bräda för att inte få boot out (Mondo 28,5). Drar man av 5 cm på midjan blir nog vinklarna hemska. <då är det nog bättre att gå på en riktig bx-bräda.

Det finns även färdiga distanser för softboot bindningar, palmer pls eller bomber power plate: http://bomberonline.3dcartstores.com/Power-Plate-System--available-February-2012_p_181.html

Mmm..

Det blir nog så att jag köper en alpinbräda och ett par alpinbindningar. Sedan kommer jag göra så att jag i sommar när det är lågsäsong försöker få tag på ett par billiga, begagnade hardboots från ebay.de. Köper helt enkelt ett par som jag tror är ungefär i rätt storlek... så kan jag använda dem som referens sedan och köper ett par nya från någon internetsida sedan.

Så får jag se om det blir ny brända nu eller till hösten.. men alpint kommer det bli. Ingen ide att åka på en vanlig bräda när jag ändå så åker som om det vore en alpinbräda. :)

Jag har tittat lite åt Swoard bräderna. De är ju lite bredare... typ 220-230mm i midjan. Kanske ett bra alternativ om man inte lyckas få tag på bra hardboots direkt?

Annars hade ju en Alpinpunk bräda varit riktigt häftigt. Jag gillar verkligen designen på dem. Men tyvärr är de lite väl långa för mig. :/

Kan säkerligen vara en bra ingångsbräda pga bredden. Det blir nog lättare att anpassa sig då.

Sen har det kommit mycket ny teknik de senaste 10? åren vilket underlättar och gör åkningen roligare (tycker jag). Decamber, metall och variabel radie, ingenting av det verkar finnas på Swoard.

@rednil:

Sant. Swoard verkar vara en ganska "plain" bräda. Men i gengäld är den förhållandevis billig... ca. €710

Har du några tips på bra brädor annars? det är verkligen svårt att hitta ordenliga recensioner av alpinbrädor. Variabel radie låter ju som en bra grej... Vilka brädor har sådant?

På bomberonline finns det lite recensioner iaf.

Jag tror att det mesta funkar det är endå ett så pass stort steg prestandamässigt från softboots.
De flesta tillverkare har brädor med variabel radie. Sen beror det också på hur man vill ha den... Hookig avslut på sväng eller ska den söka fallinjen.
Den enda rekomendationen är väl att börja någonstans billigt och känna efter vad man vill ha.
Jag har gått från f2 silberpfeil 172 -> Prior WCRM 183 -> SG Full Race Team 185 och tyckt att alla varit fantastiskt bra men den senaste har alltid varit bäst.

Jo silverpilen var väl ingen introbräda kanske pga bredden.
En kortare Prior tror jag skulle kunna funka bra finns på carversparadise för 699. Annars finns det ganska många halvbilliga F2:or på ebay. Dock måste man nog upp på wc modeller för att få metall.
Vill man börja med lite mer bredd finns nog bara Swoard plus en F2 silberpfeil vantage tror jag? som är lite bredare.

Har 2 sköna carving/racingbrädor men ett par rejält gamla hardboots och letar efter ett nytt par.
Hittade den här tråden och undra hur det gick för er?
Fick ni tag på några bra pjäxor och hur?

Det slutade med att jag läste på på bomberonline och sedan köpte ett par DeeLux Track 325 från Blue Tomato som levererade på en vecka med DHL. Tog dem sen till Länna sport och formade innerskorna och ett par formade sulor. Sitter som gjutna!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp