värt med lätta lagg?

PNyberg

Aktiv medlem
värt med lätta lagg?
Har en fundering här. Ska köpa nya lagg till vintern och undrarom det är värt att lägga dubbelt så mkt pengar på ett par lagg för att spara 700gram per skida. Som ni förstår så ska jag tura varje dag. Förra året hade jag ett par EHP 193 som väger in på 5018g per par. Kändes inte så värst jobbigt men med tanke på hur långt jag går varje dag så känns 1400gram lättare i ett par DPS Lotus120 190cm rätt bra. Men dubbla priset?? jöbbit.
Tankar, förslag på andra skidor plz.

Senast ändrad:
värt med lätta lagg?
dubbla priset = hur mycket?
om vi utgår från 4-5000 så får du ju ett årskort på sats eller nåt annat piffigt gym för de pengarna, och då kan du träna dig så stark att några extra kilon på ryggen kvittar... :)

värt med lätta lagg?
förstår inte frågan du säger att du ska köpa nya men sen jämför du med dina gamla , vad är det som kostar hälften av DPS:en?
Jag antar att du ska tura med hudar?

värt med lätta lagg?
Billiga och lätta är ju Goodha, men de är väl rocker/omvänd skärning osv du söker? Hendryx väger inte så mycket heller väl? Fast han gör ju en helt annan typ av skida...

Du som spenderar en hel del tid på andra sidan pölen borde väl veta hur det ligger till med praxis, pmgear osv, de kanske har något lättare?

värt med lätta lagg?
Frågan är hur mycket du turar, och fraförallt hur långt du går när du turar?
Är det 20-minuters-hajkande för att nå vissa puderåk är det skit samma, men ska du ta mer höjdmeter än typ 1000-1200m, och mer än nån enstaka gång per säsong så hade jag nog börjat jämföra vikter på skidorna...

värt med lätta lagg?
balanselius sa:
förstår inte frågan du säger att du ska köpa nya men sen jämför du med dina gamla , vad är det som kostar hälften av DPS:en?
Jag har ett par EHP 193 som är heeelt slut. Sneda och olikrockrade och jäkligt mjuka (mot vad dom ska vara). Så ska alltså köpa ett par nya EHP193 för 479 dollar medan DPS rycker loss på närmare 1000dollar.

värt med lätta lagg?
Svar till Jarle:
Jo har ju kollat lite på PM gear. Men jag gillar att ha rocker i fram dock..och dom har ingen skida som erbjuder det jag söker.
Praxis är intressanta men vågar inte prova dom riktigt. Har aldrig flexat eller äns pratat med ngn som har flexat några av deras skidor..så svårt att säga om det är ngt för mig bara utifrån specsen.

Svar till Nojlas:
Förra året var det 30min+ i stort sett varje gång, samt att i år så ska det bli fler turer till Rogers pass där 2-3 timmars hajker hör till vardagen. Så ett par lättare kanske är att föredra.

Ska höra med Glisseur och se vad han har att säga om skidorna. Han har ju kört på båda laggen och säkert turat med båda.

värt med lätta lagg?
Dessutom säljer han de;) Har bestämt för mig att mina Hendryx var lättare än Noljas DPS med bindningar ;)

//H

värt med lätta lagg?
Hasse sa:
Dessutom säljer han de;) Har bestämt för mig att mina Hendryx var lättare än Noljas DPS med bindningar ;)

//H
Jaaaa! Kan inte ni ta den diskussionen igen! Var inte dina lagg sönderborrade ;) Underhållande läsning var det iaf :)

värt med lätta lagg?
Jo två hål mer ;)

Fast iofs så var mina special byggda och inte i fabrik...

//H

värt med lätta lagg?
PNyberg sa:
Svar till Jarle:
Jo har ju kollat lite på PM gear. Men jag gillar att ha rocker i fram dock..och dom har ingen skida som erbjuder det jag söker.
Praxis är intressanta men vågar inte prova dom riktigt. Har aldrig flexat eller äns pratat med ngn som har flexat några av deras skidor..så svårt att säga om det är ngt för mig bara utifrån specsen.
.
Du är för lite inne på TGR Pnyberg! Pmgear har ju sin nya Lhasapow, endast rocker fram! Släng iväg ett PM till Splat och hör med honom när de ska börja sälja Lhasa.

//t

värt med lätta lagg?
Allt jag kan säga är att DPS 120 är värd att lägga 6000:- på för ett par, dock är jag osäker om det slår ett par EHP 186 för under 3000:-... Du märker ju bara skillnad om du aktivt testar olika och byter skidor, turar du med 5kg över tiden, så vänjer du dig vid det. Det är ju lite som lumpen, första gången man får på ryggan med ~30kg vill man ge upp efter 23 meter, men mot slutet har man större problem än en rygga på 50kg.

Jag tycker du skall bortse lite från vikten och titta på specs. Om du tycker att skidorna verkar vara lika bra och du tycker att det kan vara värt 3000:- för 1,4kg så är ju valet enkelt... 1,4kg är faktiskt ganska mycket när man snackar skidor.

värt med lätta lagg?
har haft en kort diskution med Glisseur som var mkt givande. Han förklarade hur läget med DPS låg till nu och jag kände att neee..det blir ett par EHP193 igen. Får väl bli 1.4kg lättare sj ist helt enkelt ;)

värt med lätta lagg?
Snalfie sa:
PNyberg sa:
Svar till Jarle:
.
Du är för lite inne på TGR Pnyberg! Pmgear har ju sin nya Lhasapow, endast rocker fram! Släng iväg ett PM till Splat och hör med honom när de ska börja sälja Lhasa.

//t
Där slog du mig fett på fingrarna! Inte ofta det händer i skidkunskaps sammanhang.

värt med lätta lagg?
Något som ingen frågat eller tänkt på här är vad du har för övrig utrustning? Om du kör med pluggboots och formsprutade innerskor med dukes kan du lika gärna skida i den viktreduceringen eftersom helt kittet väger ändå multum och är inriktat på prestanda.

Om du däremot ska köra med dynafit och turpjäxor och sikta på att tura på riktigt (ej liftburet) är det nog absolut värt en extra slant att kapa 700 gram per skida! Lättare prylar kan ge dig ett extra varv på det där puderfältet med mindre ansträngning.

Men som jag fattar det ska du göra turer på typ 30m-3h? Och jag gissar du kör dukes med vanliga pjäxor. Då är det tveksamt vad som är bäst. Jag skulle nog satsa på det som ger mest åkglädje. Dvs den skida som du tror kommer prestera bäst där du skall åka.

värt med lätta lagg?
PNyberg sa:
balanselius sa:
Jag har ett par EHP 193 som är heeelt slut. Sneda och olikrockrade och jäkligt mjuka (mot vad dom ska vara). Så ska alltså köpa ett par nya EHP193 för 479 dollar medan DPS rycker loss på närmare 1000dollar.
ja det där lät vettigare, 30 minuters hajk är ju ingenting så du kan du lätt köra tunga skidor sen får du helt enkelt härda ut de längre turerna i Rogers Pass. 5018 g är iofs j*vligt mkt men man vänjer sig som Carled skrev.

värt med lätta lagg?
Borde du inte kunna kapa ett par bättre beg lotus 120 för typ 700 dollares när du ändå är där borta?

värt med lätta lagg?
Pnyberg

Även Faction Thirteen kan vara något att kolla in om du bara vill ha tip rocker.

191cm 142/112/132.

Ingen aning om vikt dock.

Senast ändrad:
värt med lätta lagg?
Lee-nus sa:
Nojlas sa:
Lee-nus sa:
...och då kan du träna dig så stark att några extra kilon på ryggen kvittar... :)
Brukar inte skidorna sitta på fötterna när man turar?
det har du så klart rätt i! förändrar inte så mycket iofs... :)
Öööh, det gör det ju visst det! Lyfter du skidorna när du turar eller?

Hasse sa:
... Har bestämt för mig att mina Hendryx var lättare än Noljas DPS med bindningar ;)...
...Fast iofs så var mina special byggda och inte i fabrik...

//H
Hmm, möjligt. 3,8kg är lätt hursomhelst. (6,0 med P18)
...
Specialbyggda?? HA! Mina är EXTRA SPECIALBYGGDA!

FF sa:
Borde du inte kunna kapa ett par bättre beg lotus 120 för typ 700 dollares när du ändå är där borta?
ÄÄÄÄHUM HOST HOST *BLINK* *BLINK*

värt med lätta lagg?
PNyberg sa:
Svar till Jarle:

Svar till Nojlas:
Förra året var det 30min+ i stort sett varje gång, samt att i år så ska det bli fler turer till Rogers pass där 2-3 timmars hajker hör till vardagen. Så ett par lättare kanske är att föredra.

Ska höra med Glisseur och se vad han har att säga om skidorna. Han har ju kört på båda laggen och säkert turat med båda.
30minuters hajker? Där va du allt i underkant va? Per stigning kanske men fan 4 st stigningar per dag ofta! :D Ärligt så turade vi ju typ hela dagar ibland ju?

värt med lätta lagg?
well snalfie. Har kollat lite på factions lagg helt klart. Fina som attan. Men med tanke på vad en kompis i golden sa om dom skidorna så vet jag inte om jag vill ha dom...om dom inte har ändrat vissa detaljer på dom. Dom va oroliga i hög fart och han va tvungen att svänga hela tiden för att dom skulle kännas trygga. Inte alls sån skida jag söker. Men Lhasa pow lät som en bra skida. Om den görs i stiff med deras carbon stringer så kan det va jäkligt intressant. Har mailat Splat om det så vi får se vad svaret blir.

värt med lätta lagg?
Rydellen sa:
PNyberg sa:
Svar till Jarle:

Svar till Nojlas:

30minuters hajker? Där va du allt i underkant va? Per stigning kanske men fan 4 st stigningar per dag ofta! :D Ärligt så turade vi ju typ hela dagar ibland ju?
Jo precis...30 min per hajk..minst och då ca 4 per dag..right U are Emil. Men jag led aldrig av EHPerna förutom i Rogers...fett tunga va dom då. bläää.
Jo tura hela dagarna va ju det vi gjorde. Det va det som gällde och det va det som va roligt :D

Senast ändrad:
värt med lätta lagg?
Tillbaka
Topp