Vart ska man åka över jul/nyår?

Ozkariuz

Ny medlem
Hej!

Funderar på att dra iväg och åka skidor någon annanstans än i Sverige över jul/nyår iår, vet dock inte vart man ska åka... läste i något annat inlägg att det är Utah som gäller om man vill vara 99% säker på att det är mycket snö! Fast jag vill nån annanstans än Utah tror jag. Antingen Whistler, eller någonstans i Alperna.

Så - snötillgång i Whistler över jul/nyår? Annan anledning för att åka/inte åka dit då?

Alperna - finns ju rätt många ställen... Nått stort område som brukar vara "snösäkert" såpass tidigt? Med snösäkert menar jag inte glaciäråkning. Jag vill helst ha lite större skidsystem att åka vilse i ;)

Mvh
Oskar

Finns det snö i Saalbach så tidigt, eller åker man bara dit för att festa över nyår? Det ligger ju bara mellan 1000-2000 meter... Känns som att det finns risk att man förstör skidorna? ;)

Fler tips och idéer emottages tacksamt! =)

Man kan inte jämföra klimatet bara baserat på höjden då man tittar på Österrike och Frankrike. Österrike har lägre snögräns än Frankrike det finns inget som hindrar Saalbach från att ha snö över nyår men Saalbach är ingen historiskt snörik ort jämfört med de mest snörika. Mitt tips för snö blir som du skrev Whistler (med förbehåll för att deras säsonger på sistone blivit riktigt usla jämfört med tidigare ,min gissning p g a global uppvärming ) och förutsatt att du inte förväntar dig torrt puder utan tung nysnö/blötsnö. I alperna är det vanskligare, att Frankrike skulle vara snösäkrast runt nyår skulle jag inte skriva under på, där är det historiskt sett St Anton som är kungen och vissa Schweiziska orter (Andermatt,Engelberg m m ).

Disclaimer: Mina råd här är enbart gissningar baserade på orternas nederbördshistorik och inga förutspåelser om snöfall. DET FINNS INGEN ORT SOM HAR GARANTERAT BRA SNÖ EN SPECIFIK TID PÅ ÅRET

PS glöm inte murphys lag, om du åker till Whistler så kommer det säkert vara brunt men kläppen och sälen ha fått en meter puder.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp